Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet äidit eivät panosta ulkonäköön?

19.12.2015 |

Meen dösälla töihin melkein päivittäin ja näen siis usein äitejä lapsineen. Olen huomannut, että tosi moni aika vanhempiekin lasten (esim. 4-8v.) äidit jättävät hiukset sojolleen, naamat meikittä, ja pukeutuvat suunnilleen kuin lapsensa eli kura-asuihin tai verkkareihin. Ymmärrän, ettei ihan nuorien vauvojen äideillä välttämättä ole aikaa tai energiaa, mutta entä nämä vanhempien lasten äidit? Meidän äiti jaksoi aina vähän laittautua, vaikka kävi töissä ja piti huolen neljästä nuoresta lapsesta.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä mietit tällaisia kello kolme yöllä?

Vierailija
2/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yötöissä ja kyllästynyt. Tänään matkalla töihin tuli taas yksi sellainen äiti vastaan, että oli vaikeaa erottaa häntä enää naiseksi..jotenkin hän näytti tädiltä, joka koettaa olla kuin lapsensa aikuisen naisen sijaan. Joo, olen luuseri itse ja mulla on tylsää :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on varmaan yhtä monta kuin äitejä joten en voi puhua kuin omasta puolestani.

Olen sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen ettei oikein jaksa nähdä vaivaa. Kun olin töissä, aamut alkoivat aikaisin kun töihin piti ehtiä seitsemäksi ja sitä  ennen viedä vielä lapsi päiväkotiin.  Mieluummin nukuin sen vartin pidempään kuin olisin noussut laittamaan hiuksia ja meikkejä. Meikkiä en tosin muutenkaan nykyään käytä kovin usein kun iho ei oikein tykkää.

Hiukset minulla on pitkät itse asiassa vain sen takia että ne on helppo vetää ponnarille tai nutturalle. Eli laiskuutta jälleen.

Minulla on vaatekaappi täynnä mekkoja, hameita yms. (olen gootti tai ainakin joskus olin) mutta tässäkin mukavuus veti ohi. Ja toisaalta jos olen muksujen kanssa liikkeellä niin ei meistä koskaan tiedä, mihin päädytään. Viimeksi piti käydä vain kaupassa ja päädyttiinkin luontopolulle melkein kolmeksi tunniksi. 

Vierailija
4/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvästä vastauksesta. Mun mielestä tosin voisihan sitä silti pukeutua ' siistimmin' (ei siis sinun tyyliin viitaten, vaan yleisesti ottaen), vaikka olisikin menossa metsään tai leikkipuistoon. Siisti takki, hyvin istuvat farkut ja nyt talvella esim. bootsit tai nilkkurit. Ei mitään paljon meikkiä tarvitse, mutta esim. ripsari, bb-voide ja huulipuna/-kiilto? Jotenkin sitä näyttäisi mun mielestä äidit naisellisimmilta noin, mutta silti voisivat tehdä ihan käytännön juttuja. Ei siis ole vikaa muidenkaan tyylissä, mutta jotenkin ihmettelen, että eikö sitä kaipaa olla tavallaan vähän tyttömäinen ja vähän laittautua ihmisten ilmoille mennessä?

5/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mareko kirjoitti:

Kiitos hyvästä vastauksesta. Mun mielestä tosin voisihan sitä silti pukeutua ' siistimmin' (ei siis sinun tyyliin viitaten, vaan yleisesti ottaen), vaikka olisikin menossa metsään tai leikkipuistoon. Siisti takki, hyvin istuvat farkut ja nyt talvella esim. bootsit tai nilkkurit. Ei mitään paljon meikkiä tarvitse, mutta esim. ripsari, bb-voide ja huulipuna/-kiilto? Jotenkin sitä näyttäisi mun mielestä äidit naisellisimmilta noin, mutta silti voisivat tehdä ihan käytännön juttuja. Ei siis ole vikaa muidenkaan tyylissä, mutta jotenkin ihmettelen, että eikö sitä kaipaa olla tavallaan vähän tyttömäinen ja vähän laittautua ihmisten ilmoille mennessä?

Mun mielestä voisit pitää huolta omista pukeutumisistasi ja antaa muiden tehdä niin kuin parhaaksi näkevät. Asiahan ei sinulle millään tavalla kuulu vaikka pukeutuisivat jätesäkkiin.

Vierailija
6/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen samaa äitien laittamattomuutta ihmetellyt tai lähinnä miehelle sanonu että olishan toikin voinut vähän peiliin katsoa ennenkuin lähtee. Ehkä se vain on siksi niin outoa kun ite tykkään laittautua ja näyttää siistiltä vaikka ei vauvan kanssa mihinkään olla lähdössä, mutta kukin tavallaan ja ei kaikkia huvita :)

Vierailija
7/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä koske pelkästään äitejä vaan ihmisiä ylipäänsä. Miksi jotkut ovat aina laitettuja, huoliteltuja ja timmissä kunnossa? Miksi taas toiset ovat ylipainoisia jo ennen lapsia? Minä olen aina huolehtinut itsestäni ja kyllä lasten myötä kiloja tuli (ja nyt olen pullea). Olen kuitenkin päättänyt että ainakin 45 ikävuoteen asti pidän huolta itsestäni joten nämäkään kilot eivät jää pysyvästi. Minusta kaduilla kulkee myös miehiä jotka voisivat tehdä jotain kaljamahoilleen ja näyttää huolitellummilta, miksi heitä ei arvostella samoin?

Vierailija
8/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisten pitäisi nimenomaan "panostaa" ulkonäköönsä? Mun mielestä riittää, että pitää itsestään huolta, löytää tyylinsä, käyttää oikean kokoisia, istuvia vaatteita ja pukeutuu tilanteen ja sään mukaisesti. 

Mun lastenkuskaamispäivät on jo ohi, mutta näen päivittäin ratikassa aika kivannäköisiä nuoria äitejä lapsineen, persoonallisesti pukeutuneita. Ei verkkareita tai kuravaatteita, mutta kivoja sadevaatteita olen kyllä nähnyt. Niitä onkin tänä talvena tarvinnut (Hki). 

Verkkarit kuuluu urheiluun ja sohvalla rönöttämiseen, niitä ei laiteta kun mennään ihmisten ilmoille, esim. kauppaan. Se naurattaa erityisesti jos näkee jonkun vartaloa nuolevaan urheiluasuun pukeutuneen mimmin menevän pienen kauppakassin kanssa kauppakeskuksen parkkihallissa autoon ja huristavan pois. Ehkä kaupassa käynti autolla on hänelle urheilua ja ulkoilua? 

Vierailija
9/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä koske pelkästään äitejä vaan ihmisiä ylipäänsä. Miksi jotkut ovat aina laitettuja, huoliteltuja ja timmissä kunnossa? Miksi taas toiset ovat ylipainoisia jo ennen lapsia? Minä olen aina huolehtinut itsestäni ja kyllä lasten myötä kiloja tuli (ja nyt olen pullea). Olen kuitenkin päättänyt että ainakin 45 ikävuoteen asti pidän huolta itsestäni joten nämäkään kilot eivät jää pysyvästi. Minusta kaduilla kulkee myös miehiä jotka voisivat tehdä jotain kaljamahoilleen ja näyttää huolitellummilta, miksi heitä ei arvostella samoin?

"... ainakin 45 ikävuoteen asti pidän huolta itsestäni ..." :D

Kuinka vanha olet nyt ja mitä aiot tehdä sen lopun 35, 40 vuotta (naisten eliniänodote huitelee Suomessa jo 80:aa vuotta)? Keskittyä henkisälylliseen kehittymiseen vai ajattelitko vain repsahtaa, kun 45-vuotiaana "elämä on jo ohi"?

Samaa mieltä tuosta mieskommentistasi. 

8, joka on 45-vuotias

Vierailija
11/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei kaikki laittaidu koskaan, ovat äitejä tai ei. Jos on kävellyt koko elämänsä verkkareissa niin miten se vauva sitä muuttaisi. Itse olen neljän äiti ja jokaisen lapsen kohdalla olen huomannut että eka vuosi menee ihan räjähtäneenä, sit alkaa taas oma itse kiinnostaa.. mut jos koskaan en olisi meikannut niin tuskin sitä aloittaisin tossa kohtaa tyhjästä. Ja sehän on vaan pintaa millä ei oikeasti ole mitään väliä. Se on se mitä löytyy kuoren sisältä.

Vierailija
12/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisten pitäisi nimenomaan "panostaa" ulkonäköönsä? Mun mielestä riittää, että pitää itsestään huolta, löytää tyylinsä, käyttää oikean kokoisia, istuvia vaatteita ja pukeutuu tilanteen ja sään mukaisesti. 

Mun lastenkuskaamispäivät on jo ohi, mutta näen päivittäin ratikassa aika kivannäköisiä nuoria äitejä lapsineen, persoonallisesti pukeutuneita. Ei verkkareita tai kuravaatteita, mutta kivoja sadevaatteita olen kyllä nähnyt. Niitä onkin tänä talvena tarvinnut (Hki). 

Verkkarit kuuluu urheiluun ja sohvalla rönöttämiseen, niitä ei laiteta kun mennään ihmisten ilmoille, esim. kauppaan. Se naurattaa erityisesti jos näkee jonkun vartaloa nuolevaan urheiluasuun pukeutuneen mimmin menevän pienen kauppakassin kanssa kauppakeskuksen parkkihallissa autoon ja huristavan pois. Ehkä kaupassa käynti autolla on hänelle urheilua ja ulkoilua? 

Minä ainakin käyn salin jälkeen treenitrikoissa kaupassa :D Nykyäänhän on sitä paitsi muotia käyttää urheilullisia vaatteita muuallakin kuin jumppasalilla, vaikka en mistään muotisyistä niihin pukeudukaan. Jumppavaatteita saa tosi kivannäköisinä, ei missään kulahtaneissa addun nappiverkkareissa ole mikään pakko kulkea.

Olen muuten kans pienen vauvan äiti ja meikkaan päivittäin. Meikkasin ja laittauduin jo ennen vauvaa niin kai siinä on joku halu pitää kiinni siitä omasta itsestään ja rutiineistaan vauvasta huolimatta, vaikka jonkun mielestä saattaa kuulostaa typerältä kotona kulkeminen meikit naamassa. :D

Vierailija
13/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaupassakäynti niin hieno tapahtuma, että sitä ei voi verkkareissa suorittaa?

Vierailija
14/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ymmärrä. Jos olen menossa leikkipuistoon lasten kanssa niin miksi odotuttaisin lapsia meikkaamalla ja pukisin kylmät vaatteet, joilla ei voi istua hiekkalaatikon reunalla ja tarpeen vaatiessa nostella kuraisia lapsia?

Miksi meidän äitien pitäisi miellyttää juuri sinua?

Vierailija
15/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutukoon ja meikatkoon jokainen niin kuin haluaa. En ymmärrä tätä jatkuvaa puuttumista toisten ulkonäköön: liian laiha, liian lihava, liikaa meikkiä, liian vähän tai ei ollenkaan meikkiä... Pitäisi riittää jos ihminen on pesulla käynyt ja puhtaat vaatteet päällänsä. Ja jos joku toinen haluaa ns. panostaa ulkonäköönsä niin sekin on ok. Yleensä nämä "panostajat" on niitä joita eniten vaivaa toisten ulkoinen olemus. Voisiko johtua kateudesta? Kateudesta näiden toisten vapauteen ja uskallukseen olla tavalla joka on heille itselleen paras?

Vierailija
16/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen samaa äitien laittamattomuutta ihmetellyt tai lähinnä miehelle sanonu että olishan toikin voinut vähän peiliin katsoa ennenkuin lähtee. Ehkä se vain on siksi niin outoa kun ite tykkään laittautua ja näyttää siistiltä vaikka ei vauvan kanssa mihinkään olla lähdössä, mutta kukin tavallaan ja ei kaikkia huvita :)

Tämä on osaksi suomalainen erityispiirre. Ihmiset ovat maanläheisiä. Tasa-arvo on hyve, jolloin itseä ei ole tarpeen korostaa julkisesti ja naisellisuus ei ole siksi eriytynyt niin paljon omaksi jutukseen. Koristautuminen on jopa moraalisesti väärin.

Tämä tietysti oudoksuttaa, jos naiskauneus on tärkeää eikä laittautuminen ole väärää, tai jos usko tasa-arvoon ei ole sama. On hyvä, että näitä toisenlaisiakin totuuksia on alkanut levitä Suomeen, sillä suomalaisilla on kova taipumus olla samanmielisiä ja -laisia aasialaisten tyyliin.

Vierailija
17/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas mietin, miksi useista naisista tulee vanhempina sellaisia tanttamaisia, on hirveän leveät pohkeet ja mahaa ja olemus sellainen Michelinukko tyylinen.

Vierailija
18/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka maksat sitten mulle vaatteet, meikin, kampaajan jne! Sitten voin vaikka panostaa, mutta niinkauan kun ne menee meidän perheen rahoista elän juuri sen näköisenä kuin elän.

Vierailija
19/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka maksat sitten mulle vaatteet, meikin, kampaajan jne! Sitten voin vaikka panostaa, mutta niinkauan kun ne menee meidän perheen rahoista elän juuri sen näköisenä kuin elän.

Ja mulle kans. Lisäksi tarvitsen uudet silmälasit 10 vanhojen tilalle ja bussikorttikin olisi kiva. Nykyään kävelen niin joka säässä lähes joka paikkaan ja kyllähän sitä kurjalle näyttää jos on kävellyt 6 km räntäsateessa kauppaan.

Joten miten olisi kolehdin keräys kaikkille hompsuisen näköisille äideille, ettei tarvitsisi hyvännäköisten pilata silmiä enempää?

Vierailija
20/62 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun "laittautuu" niin huudetaan että huono äiti. Se "laittautumisaika" kun on tietysti lapsilta pois vaikka lapset olisivat teinejä.

Mutta joo. Ei tämä koske pelkästään äitejä. Ne ihmiset jotka eivät panosta ulkonäköönsä muutenkaan eivät varmaan lasten tekemisen jälkeenkään koe mitään ahaa-elämystä sen asian suhteen.

Itse pukeudun sään ja tilanteen mukaan niinkun lapsikin. Jos on kostea ilma niin vedän sen goretexin päälle enkä meikkaa ja pipon päähän. Keskusta-alueella kun asuu niin varmaan joku minustakin ajattelee että ompas siinä taas laittautumaton tuulipukumamma, kun puistoon mennään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi