Yrittäjä, miksi ei yritykselläsi ole kotisivuja?
Ihmetyttää tämä, näin vuonna 2015. Miksi yrityksellä ei ole kotisivuja? Näitä on lukuisia pienehköjä yrityksiä pienessä kaupungissa, josta ei netistä saa mitään muuta tietoa kuin puhelinnumeron.
Haluaisin tietää jotain liikkeestäsi. Haluaisin nähdä mitä myytte ja mitä teillä on muuten tarjota.
Olisi kiva kuulla joltain yrittäjältä että onko liian kallista tai liian vaativaa vai miksi ihmeessä jättää käyttämättä näin loistava markkinointi- ja asiakashankintakanava?
Samalla kuitenkin ehditään valittaa laskeneista asiakasmääristä...
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vakiintunut asiakaskunta ja sellaisen erikoisosaamisen ala, jossa ei tarvitse mainostaa itseään laajalle yleisölle. Työtä kun ehtii tekemään vain rajallisen määrän vuorokaudessa, niin ei kannata mainostaa ja siten roikkua puoli työpäivää puhelimessa ottamassa vastaan tilauksia, joita ei voi suorittaa.
Hassu luulo yrittäjillä, että kun pikkuisen maniostaa niin asiakkaista tulvii ovista ja ikkunoista. Ei ole sellaista vaaraa. Jos sadasta kontaktista seuraa muutama kauppa, tulos on jo aika hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakiintunut asiakaskunta ja sellaisen erikoisosaamisen ala, jossa ei tarvitse mainostaa itseään laajalle yleisölle. Työtä kun ehtii tekemään vain rajallisen määrän vuorokaudessa, niin ei kannata mainostaa ja siten roikkua puoli työpäivää puhelimessa ottamassa vastaan tilauksia, joita ei voi suorittaa.
Hassu luulo yrittäjillä, että kun pikkuisen maniostaa niin asiakkaista tulvii ovista ja ikkunoista. Ei ole sellaista vaaraa. Jos sadasta kontaktista seuraa muutama kauppa, tulos on jo aika hyvä.
Sinä nyt et vaan ymmärrä tätä alaa, millä minä työtäni teen. Enkä aio alaa tässä mainita, sillä en halua henkilöityä tällä palstalla, sillä alallani työskentelee vain kourallinen naisia ja paljastuisin heti. Voin sen verran paljastaa, että alani liittyy isojen eläinten hyvinvointiin. Työtä on niin paljon, että hyvä kun vapaalle ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakiintunut asiakaskunta ja sellaisen erikoisosaamisen ala, jossa ei tarvitse mainostaa itseään laajalle yleisölle. Työtä kun ehtii tekemään vain rajallisen määrän vuorokaudessa, niin ei kannata mainostaa ja siten roikkua puoli työpäivää puhelimessa ottamassa vastaan tilauksia, joita ei voi suorittaa.
Hassu luulo yrittäjillä, että kun pikkuisen maniostaa niin asiakkaista tulvii ovista ja ikkunoista. Ei ole sellaista vaaraa. Jos sadasta kontaktista seuraa muutama kauppa, tulos on jo aika hyvä.
Sinä nyt et vaan ymmärrä tätä alaa, millä minä työtäni teen. Enkä aio alaa tässä mainita, sillä en halua henkilöityä tällä palstalla, sillä alallani työskentelee vain kourallinen naisia ja paljastuisin heti. Voin sen verran paljastaa, että alani liittyy isojen eläinten hyvinvointiin. Työtä on niin paljon, että hyvä kun vapaalle ehtii.
Jos alasi kerran on niin erityinen että sitä ei voi mihinkään muuhun verrata (näin muuten ajattelevat kaikki omasta alastaan), miksi kummassa kommentoit keskusteluun? Jos alasi on niin poikkeuksellinen, ei tiedostasi ole paljon hyötyä muille.
Koska teen töitä lähinnä vakiintuneille yritysasiakkaille ja uudet asiakassuhteet syntyvät henkilökohtaisten kontaktien kautta. Nettinäkyvyys ja mainonta on minun työssäni turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakiintunut asiakaskunta ja sellaisen erikoisosaamisen ala, jossa ei tarvitse mainostaa itseään laajalle yleisölle. Työtä kun ehtii tekemään vain rajallisen määrän vuorokaudessa, niin ei kannata mainostaa ja siten roikkua puoli työpäivää puhelimessa ottamassa vastaan tilauksia, joita ei voi suorittaa.
Hassu luulo yrittäjillä, että kun pikkuisen maniostaa niin asiakkaista tulvii ovista ja ikkunoista. Ei ole sellaista vaaraa. Jos sadasta kontaktista seuraa muutama kauppa, tulos on jo aika hyvä.
Sinä nyt et vaan ymmärrä tätä alaa, millä minä työtäni teen. Enkä aio alaa tässä mainita, sillä en halua henkilöityä tällä palstalla, sillä alallani työskentelee vain kourallinen naisia ja paljastuisin heti. Voin sen verran paljastaa, että alani liittyy isojen eläinten hyvinvointiin. Työtä on niin paljon, että hyvä kun vapaalle ehtii.
Jos alasi kerran on niin erityinen että sitä ei voi mihinkään muuhun verrata (näin muuten ajattelevat kaikki omasta alastaan), miksi kummassa kommentoit keskusteluun? Jos alasi on niin poikkeuksellinen, ei tiedostasi ole paljon hyötyä muille.
Koska kysyttiin, että miksi yritykselläsi ei ole kotisivuja. Vastasin miksi yritykselläni ei ole kotisivuja. Ja kyllä, alani on niin erityinen, että mainontaa ei tarvita.
Töitä on tarpeeksi minulle ja lisähenkilökunnan palkkaamisessa olisi niin isot riskit ja kustannukset ettei siihen huvita lähteä kun ei ole pakko.
Verkkokaupassa on kaikki tarvittavat infot. Facebookista ja Instagramista löytyy mainosta ja linkit verkkokauppaan. Erillisellä kotisivulla en tee mitään.
Asiakkaani ovat yrityksiä. Toimialani kuitenkin kiinnostaa myös yksityisiä ihmisiä niin paljon, että jos mainostaisin itseäni, joutuisin istumaan puhelimessa jatkuvasti ja kertomaan, että en tosiaankaan tee pieniä, mutta työläitä töitä niillä pennosilla, joita ihmiset olisivat valmiit maksamaan. Tiedän, että kyselijöitä olisi hirveä määrä, mutta liiketoimintaa siitä ei saisi aikaan.
Minulla on tarpeeksi asiakkaita, en tarvitse lisää. Jos olisi yhteystietoja ja nettisivuja niin tulisi turhia yhteydenottoja. Ja joka helvetin kevät vähintään kymmeniä harjoittelu/kesätyöpaikkahakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Verkkokaupassa on kaikki tarvittavat infot. Facebookista ja Instagramista löytyy mainosta ja linkit verkkokauppaan. Erillisellä kotisivulla en tee mitään.
No tässä tapauksessa tietenkään et tarvitse mitään erillisiä nettisivuja, tuskin kaltaisiasi ap edes tarkoitti. Sullahan on asiat hoidettu just niinkuin pitääkin, monikanavaisesti. Ap tarkoitti näitä, joista ei löydy kuin nimi ja puhelinnumero, jos sitäkään
Ostan työssäni paljon palveluja ja tuotteita yrityksiltä ja kyllä minulle syntyy yrityksestä todella epäilyttävä kuva, jos sillä ei ole nettisivuja. Tulee fiilis jostain epäluotettavasta nyrkkipajasta. Hassua, mutta tällaisista tarkistan aina ensimmäisenä taloustiedot ja aika usein se tieto johtaakin sylttytehtaalle, eikä sitä vaihtoehtoa tarvitse enää miettiä...
Tuolle yrittäjälle, joka pelkää, että yksityishenkilöt alkavat soittaa yötä päivää hänen puhelimeensa tarjoten säälittäviä pennosiaan, ihan ilmainen vinkki: sen nettisivuston sisällön saa päättää ihan itse! Siellä ei tarvitse lukea, että Penan putki ja perustus palvelee - soita ja varaa aika ilmaiseen arviointiin!
Siellä voi lukea vaikka että Penan putki ja perustus palvelee yritysasiakkaitaan eripuolilla Suomea. Olemme erikoistuneet isoihin urakoihin, joissa vaaditaan vaativaa teknologiaa...
Emme ota tarjouspyyntöjä puhelimitse, ota yhteyttä sähköisellä lomakkeella. HUOM! Emme valitettavasti pysty hoitamaan pientalojen putki- ja perustusurakoita.
Vakiintunut asiakaskunta on katoava luonnonvara. Mikään ei ole niin ailahteleva kuin asiakas. Ja niitä ailahtelijoita on ihan isojenkin yritysten päätöksenteossa. Nettisivu (vaikka aivan yksinkertainen) on pieni satsaus yrityksen imagoon.
Minulla on nettisivut. Mutta mietin mistä ihmeestä maksan toista tonnia vuodessa. Sitä kautta tulee soittoja eristä jotka ovat 1/16000 tekemistäni, vaikka kerron etten niitä tee. Oikeat ostajat tavoittaa ottanalla heihin itse yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nettisivut. Mutta mietin mistä ihmeestä maksan toista tonnia vuodessa. Sitä kautta tulee soittoja eristä jotka ovat 1/16000 tekemistäni, vaikka kerron etten niitä tee. Oikeat ostajat tavoittaa ottanalla heihin itse yhteyttä.
Tämä on niin totta. Pikkufirmalleni nettisivut olisivat vain "kun ne pitää olla". Ei niistä oikeasti ole hyötyä kaikilla toimialoilla. Suunnittelutoimisto. Työt hankitaan mm. toteutetuilla referenssitöillä ja kilpailujen perusteella.
Eikä ole just siksi tullut tehtyä sivuja. En ole joutanutkaan paneutumaan asiaan, vielä viiiteentoista vuoteen.
Olemassa olevilla asiakkailla on yhteystiedot siinä paperissa, jonka he allekirjoittavat tullessaan asiakkaaksi. Uudet asiakkaat tulevat välittäjien kautta, ja heidän nettisivuillaan näkyy myös kaikki tarvittavat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakiintunut asiakaskunta ja sellaisen erikoisosaamisen ala, jossa ei tarvitse mainostaa itseään laajalle yleisölle. Työtä kun ehtii tekemään vain rajallisen määrän vuorokaudessa, niin ei kannata mainostaa ja siten roikkua puoli työpäivää puhelimessa ottamassa vastaan tilauksia, joita ei voi suorittaa.
Hassu luulo yrittäjillä, että kun pikkuisen maniostaa niin asiakkaista tulvii ovista ja ikkunoista. Ei ole sellaista vaaraa. Jos sadasta kontaktista seuraa muutama kauppa, tulos on jo aika hyvä.
Mutta jos saa nettisivujen kautta 100 vaillinaista tarjouspyyntöä, joiden pyytäjille pitää soittaa ja tarkistaa asioita ja sitten tehdä ne tarjoukset, joista muutama menee läpi, niin on tehnyt ihan hurjasti turhaa työtä. Mieluummin asiakas soittaa, sovitaan käynti, katsotaan tilanne, teen tarjouksen ja se joko hyväksytään tai ei, yleensä hyväksytään.
Sähköpostikin on jo monelle aivan liian kepeä tapa ottaa yhteyttä. Pyydetään huomiseksi tarjousta asiasta, josta ei voi sanoa mitään näkemättä tilaa.
Joo ei. Tyypillinen työ meille on kymppitonnien - satojen tonnien arvoinen projekti joka kestää muutaman vuoden. Yksityisten ihmisten muutamien satasten - tonnien duuneja ei meidän kannata edes ottaa. Joskus teen niitä huvin vuoksi, mutta kun ne eivät tuota kunnolla edes kuluja, hyvin vähän.
Asiakkaat saavat tarvitsemansa tiedot julkisista rekistereistä. Mitä hekään niiltä nettisivuilta etsisivät.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tämä, näin vuonna 2015. Miksi yrityksellä ei ole kotisivuja? Näitä on lukuisia pienehköjä yrityksiä pienessä kaupungissa, josta ei netistä saa mitään muuta tietoa kuin puhelinnumeron.
Haluaisin tietää jotain liikkeestäsi. Haluaisin nähdä mitä myytte ja mitä teillä on muuten tarjota.Olisi kiva kuulla joltain yrittäjältä että onko liian kallista tai liian vaativaa vai miksi ihmeessä jättää käyttämättä näin loistava markkinointi- ja asiakashankintakanava?
Samalla kuitenkin ehditään valittaa laskeneista asiakasmääristä...
Vastaan pienyrittäjätuttavani puolesta: iän takia ei osaamista internetin käytössä, ei aikaa, ei varaa palkata ketään ulkopuolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakiintunut asiakaskunta ja sellaisen erikoisosaamisen ala, jossa ei tarvitse mainostaa itseään laajalle yleisölle. Työtä kun ehtii tekemään vain rajallisen määrän vuorokaudessa, niin ei kannata mainostaa ja siten roikkua puoli työpäivää puhelimessa ottamassa vastaan tilauksia, joita ei voi suorittaa.
Hassu luulo yrittäjillä, että kun pikkuisen maniostaa niin asiakkaista tulvii ovista ja ikkunoista. Ei ole sellaista vaaraa. Jos sadasta kontaktista seuraa muutama kauppa, tulos on jo aika hyvä.
Mutta jos saa nettisivujen kautta 100 vaillinaista tarjouspyyntöä, joiden pyytäjille pitää soittaa ja tarkistaa asioita ja sitten tehdä ne tarjoukset, joista muutama menee läpi, niin on tehnyt ihan hurjasti turhaa työtä. Mieluummin asiakas soittaa, sovitaan käynti, katsotaan tilanne, teen tarjouksen ja se joko hyväksytään tai ei, yleensä hyväksytään.
Sähköpostikin on jo monelle aivan liian kepeä tapa ottaa yhteyttä. Pyydetään huomiseksi tarjousta asiasta, josta ei voi sanoa mitään näkemättä tilaa.
Jos kerran ne vaillinaiset tarjouspyynnöt ovat niin suuri ongelma ja sen puhelimen käteen ottaminen on itselle niin vaikeaa ja työlästä että sen haluaa teettää asiakkaalla, silloin ei kannata laittaa sitä tarjouslomaketta nettisivulle. Mutta en kyllä kerta kaikkiaan tajua, mitä taikaa on siinä että kun asiakas soittaa niin tarjous kelpaa aina, mutta jos yrittäjä soittaa tarjouspyynnön lähettäjälle, kauppaa ei saa aikaan sitten millään.
Sähköpostiin ei kannata vastata jos ei kiinnosta. Tätä periaatetta monet yritykset noudattavatkin. Minulla tosin ei ole aikaa eikä kiinnostusta alkaa soitella useampaan yritykseen ja kysellä tarjouksia, kun siellä luurin toisessa päässä lasketaan ja tuumataan ja tuhlataan työaikaani. Lähetän s-postilla saman copy-paste tarjouspyynnön kiinnostaville yrityksille. Sitten valitaan joku niistä jotka vastaavat seuraavaan päivään mennessä. Muut yritykset ovat liian hitaita ja vanhanaikaisia, jos ei sähköpostin käyttökään suju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakiintunut asiakaskunta ja sellaisen erikoisosaamisen ala, jossa ei tarvitse mainostaa itseään laajalle yleisölle. Työtä kun ehtii tekemään vain rajallisen määrän vuorokaudessa, niin ei kannata mainostaa ja siten roikkua puoli työpäivää puhelimessa ottamassa vastaan tilauksia, joita ei voi suorittaa.
Hassu luulo yrittäjillä, että kun pikkuisen maniostaa niin asiakkaista tulvii ovista ja ikkunoista. Ei ole sellaista vaaraa. Jos sadasta kontaktista seuraa muutama kauppa, tulos on jo aika hyvä.
Mutta jos saa nettisivujen kautta 100 vaillinaista tarjouspyyntöä, joiden pyytäjille pitää soittaa ja tarkistaa asioita ja sitten tehdä ne tarjoukset, joista muutama menee läpi, niin on tehnyt ihan hurjasti turhaa työtä. Mieluummin asiakas soittaa, sovitaan käynti, katsotaan tilanne, teen tarjouksen ja se joko hyväksytään tai ei, yleensä hyväksytään.
Sähköpostikin on jo monelle aivan liian kepeä tapa ottaa yhteyttä. Pyydetään huomiseksi tarjousta asiasta, josta ei voi sanoa mitään näkemättä tilaa.
Jos kerran ne vaillinaiset tarjouspyynnöt ovat niin suuri ongelma ja sen puhelimen käteen ottaminen on itselle niin vaikeaa ja työlästä että sen haluaa teettää asiakkaalla, silloin ei kannata laittaa sitä tarjouslomaketta nettisivulle. Mutta en kyllä kerta kaikkiaan tajua, mitä taikaa on siinä että kun asiakas soittaa niin tarjous kelpaa aina, mutta jos yrittäjä soittaa tarjouspyynnön lähettäjälle, kauppaa ei saa aikaan sitten millään.
Sähköpostiin ei kannata vastata jos ei kiinnosta. Tätä periaatetta monet yritykset noudattavatkin. Minulla tosin ei ole aikaa eikä kiinnostusta alkaa soitella useampaan yritykseen ja kysellä tarjouksia, kun siellä luurin toisessa päässä lasketaan ja tuumataan ja tuhlataan työaikaani. Lähetän s-postilla saman copy-paste tarjouspyynnön kiinnostaville yrityksille. Sitten valitaan joku niistä jotka vastaavat seuraavaan päivään mennessä. Muut yritykset ovat liian hitaita ja vanhanaikaisia, jos ei sähköpostin käyttökään suju.
Juuri näitä copy-paste -tarjouspyyntöjä tarkoitan. Ne on tehty epäselvästi, niissä kerrotaan epäolennaisuuksia ja jätetään olennaiset asiat kertomatta, ei muisteta mainita, kuuluvatko esim. tarvikkeet ja sähkötyöt tarjoukseen vai pyytääkö asiakas niistä erillisen tarjouksen muualta jne. Mitään tarjouslomaketta en omassa tekstissäni maininnut!
Jotta voi jättää tarjouksen, pitää pyydystää sitä asiakasta puhelimella, kysellä täsmennyksiä, yrittää ymmärtää ilman mitään piirroksia, mistä on kysymys. Seuraavaksi päiväksi tehty tarjous on alallamme hyvin harvoin mahdollinen, mutta kieltämättä pari kertaa on härkisti isketty 60 000 euron tarjous, vaikka tiedetään todellinen hinta noin 30 000 euroksi. Ja tehty se tarjous tahallamme tarjouspyynnön mukaiseksi eli ei ole kyselty mitään. On jopa saatu se työ ja pystytty veloittamaan lähes 75 000 e, koska tarjouspyynnössä ei ollut mainintoja asioista, jotka oli työn toteuttamiseksi välttämättömiä. Jos sähkötöistä ei ole mainintaa, niin oletusarvoisesti niitä ei tarvitse tehdä.
Oma kokemus on, että jos tuntematon yritys tekee yhteyttä ottamatta huomiseksi tarjouksen, niin sillä yrityksellä ei mene kovinkaan hyvin.
Vanhempieni mukaan, "koska ei ehdi nytkään tehdä puoliakaan siitä mitä ihmiset haluaisivat" ja ottivat numeron aikanaan pois puhelinluettelostakin, ettei olisi niin helkkaristi tunkua asiakkaista.
Vakiintunut asiakaskunta ja sellaisen erikoisosaamisen ala, jossa ei tarvitse mainostaa itseään laajalle yleisölle. Työtä kun ehtii tekemään vain rajallisen määrän vuorokaudessa, niin ei kannata mainostaa ja siten roikkua puoli työpäivää puhelimessa ottamassa vastaan tilauksia, joita ei voi suorittaa.