Eppari synnytyksessä - säästääkö alapäätä venymiseltä?
Onko kenelläkään kokemuksia asiasta? Oma järkeni sanoo, että emättimen suuaukon kudosten tarvitsee venyä lyhyempi matka, jos autetaan "avaamalla vetoketjua". Tai siis vauvan päänympäryksen ollessa joka tapauksessa sama, ja vaaditun halkaisijan ollessa 10 cm, joutuvat emättimen seinämät normaalisti venymään tuohon täyteen mittaan. Mutta jos tehdään eppari, niin osa tarvittavasta ympärysmitasta tulee siitä, ja muun emättimen venymisen tarve vähenee samassa suhteessa. Näkemyksiä?
Kommentit (23)
Jollain matematiikalla noin, mutta nykyään käsitys on että don't fix it if it's not broken. Toosa venyy, mutta eppari taas herkästi repeää lisää.
Ei sitä emättimen venymistä estä. Tarkoitus sillä on tehdä vain siitä suu aukosta isompi
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä kysymystäsi. Emätin ei jää pysyvästi 10 cm halkaisijaltaan synnytyksen jälkeen, vaan palautuu nopeasti entisiin mittoihinsa. Emätin on venyvää kudosta. Olen kokenut epparin ja repeämän. Vaikka nämä paranivat nopeasti, olisin silti mieluummin ottanut "venyneen" alapään kuin haavan.
Vaikka av-mammojen keskuudessa tämä on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, on tosielämässä harvinaista, että palautuu täysin entiselleen. Mutta ehkä pienemmästä venytyksestä palautuu paremmin kuin suuremmasta?
No säästää vain siitä viillon kohdalta. Eli aika yhdentekevää kun muuten paikat on kuitenkin venyneet. Eihän se tiukkuus siitä pelkästä ulkosyrjästä tule, vaan lihaksista ym. sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä emättimen venymistä estä. Tarkoitus sillä on tehdä vain siitä suu aukosta isompi
Hyvä pointti! Ei sitä epparia tosiaan taideta ihan emättimen pohjaan asti tehdä, joten ei välttämättä kovin pitkällä matkalla vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä kysymystäsi. Emätin ei jää pysyvästi 10 cm halkaisijaltaan synnytyksen jälkeen, vaan palautuu nopeasti entisiin mittoihinsa. Emätin on venyvää kudosta. Olen kokenut epparin ja repeämän. Vaikka nämä paranivat nopeasti, olisin silti mieluummin ottanut "venyneen" alapään kuin haavan.
Vaikka av-mammojen keskuudessa tämä on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, on tosielämässä harvinaista, että palautuu täysin entiselleen. Mutta ehkä pienemmästä venytyksestä palautuu paremmin kuin suuremmasta?
Niin no voidaan miettiä noin yleisesti, palautuvatko lihakset paremmin venytyksestä vai poikki leikkaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on syntynyt pienikokoisia vauvoja. En tiedä onko syy siinä, mutta ei minulle ainakaan jäänyt nyrkin mentävää emätintä. Ihan samalle tuntuu kuin ennenkin. Tosin en ole tehnyt mitään mittauksia ennen tai jälkeen, mutta ainakaan näin omasta mielestäni emättimeni ei ole synnytyksistä kärsinyt.
Tällä otannalla mielipide vaikuttaisi olevan, että epparista ei tuossa mielessä ole useimpien mielestä hyötyä. Kiitos näkemyksistä! En välttämättä laitakaan sitä synnytystoivelistaan. Ap
Esikoisen epparisynnytys ja jälkimmäisen luomuputkautus oli palautumiseltaan kuin yö ja päivä, ei voi kyllä veitsellä halkomista suositella kenellekään (tosin tässä tapauksessa se ilmeisesti oli tarpeellinen). Ja kun aina väitetään että eihän siellä sisällä ole tuntoa, vitut, arpi tuntui aralta vielä vuoden jälkeenkin että makoisaa seksiä vaan sullekin. Junnari syntyi, pari pikkurepeämää tuli siitäkin, parin päivän päästä ei niistä tiennyt mitään.
Vähän niinku joku ajattelisi, että kuminauha on kertakäyttöinen. Kun sen kerran on venyttänyt niin sitä ei enää ikinä voi venyttää ja käyttää uudelleen koska se on jäänyt löysäksi. Eeeeeiku hei! Se venyy ja palautuu! Paitsi jos se on tosi vanha, käytetty monta kertaa ja kuivahtanut, silloin se voi jäädä löysäksi... T. Filosoi
Ei tietenkään episiotomiaa toivelistaan. WHO on listannut toimenpiteen rutiininomaisena haitalliseksi, eikä ajan tasalla oleva kätilö sitä varmasti suostuisikaan tekemään ellei se ole tarpeen. Hyvää synnytystä!
Muista ajaa karvat niin on helpompi ommella kun lanka ei takerru niihin.
Kyllä peppuseksistäkin voi nauttia kun on tarpeeksi liukkaria.
Älä tee lasta, jos mietit tuollaisia!
Vai oletko sitten katkera, jos toosasi repeää persreikään asti?
Vierailija kirjoitti:
Muista ajaa karvat niin on helpompi ommella kun lanka ei takerru niihin.
Kyllä siellä synnytyssalissa on kertakäyttöhöyliä, jolla kätilö voi tarvittaessa ajella.
Jos epparilta voi välttyä, niin suosittelen sitä! Yhdelle ystävälleni tehtiin, ja hänellä se jäi kiristäväksi ja on yhdynnässä aika inhottava sen takia. Toiselle tutulleni ei tehty, repesi vähän, mutta haava oli pienempi kuin epparihaava ja parani nopsaan. Itselläni oli imukuppisynnytys ja eppari tehtiin, arpi jäi mutta muuten ei ole vaivannut,
Synnytin 2 isopäistä (36cm) mutten huomaa mitään venymistä. Seksi tuntuu edelleen ihanalta ja mies saa yhtä nopeasti 😄 Eikä tosiaan mene pippeli heittämällä sisään. Molemmista tuli pieni repeämä. Parani nopeasti. Ekasta oltiin 5vk ilman seksiä, tokasta 2.5vk. Liikuin raskauden loppuun ja tein lantionpohjalihaksia.
Mä olin kyllä erittäin hyvilläni ettei mulle ensisynnyttäjänä tehty epparia. Oli kyllä ukaasi siitä ilmassa, kun en meinannut millään saada puskettua käsi poskella tulevaa vauvaa ulos, ja kätilö oli tehnyt jo valmistelut epparia varten. Sanoi että jos ei seuraavalla työnnöllä tule niin hän leikkaa. Ajattelin että et muuten leikkaa ja puskin sen supistuksen niin maan perkeleesti, ja niin selvisin ilman leikkelyä.
Olikin muuten aika helppo toipuminen; jo seuraavan päivänä istuin sängyllä lootusasennossa imettämässä.
Mä luulin kans et synnytys venyttäis paikat. Suunnittelin jo valehtelevani synnytyspelon-sektio yms. Olikin iloinen ylläri kun tuntui tiukemmalta! Kroppa on ihmeellinen!
Mutta ilmeisesti monilla venyy? Vai onko se juuri noiden eeppariin joutuneiden ongelma??