Minkälaista pitsaa haluaisit joulupöydässä?
Olen aika hyvä tekemään pitsaa (sitä oikeaa, ei suomalaista versiota) mutta kaipaisin ideoita jouluaiheisiksi pitsoiksi. Meillä ei tarjoilla perinteisiä jouluruokia, joten en voi käyttää esimerkiksi kinkun jämiä, vaikka ne sopisivatkin. Ehkä serranonkinkusta ja viikunoista jotakin?
Kommentit (21)
Paahdettu ruusukaali, taateli, mozzarella, pekoni olisi ainakin sesongin mukainen yhdistelmä jonka näin juuri jossakin lehdessä. Olen syönyt pitsaa jossa oli kylmäsavulohta, rucolaa ja creme fraichea...pitsalla oli kastikkeena vain oliiviöljyä...ai ai, se on herkullista. Onko sulla sellainen kivi jolla paistat?
Vierailija kirjoitti:
Kokeile jotain joulun makuja...kaneli, neilikka, kardemumma. ...
Samat mausteet tulee kebabiin...joten tee vaan kebabpitsaa.
En ole ikinä kuullut, että kebabiin tulisi neilikkaa ja kardemummaa. Omat kokemukseni ovat kyllä lähinnä döneristä, joten voi olla, että muunlaiseen kebabiin nuo kuuluvat. Olen tehnyt itse kebabia mutta en ehkä laittaisi sitä pitsaan ainakaan jouluna. Vähän kaukaa haettu yhteys vaikka varmasti onkin herkullista. -ap
Vierailija kirjoitti:
Poro, punasipuli ja smetana.
LOISTAVAA. Tämän toteutan varmasti, kun meillä taitaa olla poroa jopa pakkasessa! -ap
Vierailija kirjoitti:
Paahdettu ruusukaali, taateli, mozzarella, pekoni olisi ainakin sesongin mukainen yhdistelmä jonka näin juuri jossakin lehdessä. Olen syönyt pitsaa jossa oli kylmäsavulohta, rucolaa ja creme fraichea...pitsalla oli kastikkeena vain oliiviöljyä...ai ai, se on herkullista. Onko sulla sellainen kivi jolla paistat?
Hyviä ehdotuksia. Tuota jälkimmäistä olen tehnytkin. Löytyy ainakin sen no-knead -leivän popularisoijan Jim Laheyn pitsakirjasta. Vielä kun puristaa sitruunamehua päälle paiston jälkeen, niin nautinto on taattu. -ap
Ja on pitsakivi ja uuni, jolla pääsee 300 asteeseen. Ilman noita on vaikea saada rakenne kohdalleen. -ap
Hih, ap:n provo ei nyt ota tulta ollenkaan, vaan kaikki pokkana vastailevat ihan asiallisesti. :)
Mä aion syödä jouluna pakastepizzaa. Tämä on perinne jo lähes 10 vuodelta. En vietä joulua, se on mulle normi vapaapäivä. Syön pakastepizzaa ja saatan vähän viiniä juoda kaveriksi hanapakkauksesta. Eipä tule joulustressiä :D
Vierailija kirjoitti:
Hih, ap:n provo ei nyt ota tulta ollenkaan, vaan kaikki pokkana vastailevat ihan asiallisesti. :)
Niin, se ettei syö lanttulaatikkoa ja kinkkua jouluna, on takuuvarmasti provo. Eihän kukaan voisi haluta syödä oikeasti hyvää, itseä miellyttävää ruokaa jouluna.
Tämä palsta on joskus ihan uskomaton. -ap
Frutti di mare. Aina ja ikuisesti.
Viime jouluna söin pitsaa, tänä jouluna tacoja tai lasagnea.
Vierailija kirjoitti:
Ööh? Mä olen tehnyt pizzaa joulupäivänä. En voi sietää joululaatikoita.
-ei ap-
Paahdetut kasvikset toimivat tosi hyvin pitsassa. Esimerkiksi hyvin ohueksi mahdoliinilla viipaloidut punajuuret paistuvat rapeiksi ja näyttävät komeilta. Perunaa kannattaa myös kokeilla. (Perunapitsa on aito italiainen klassikko: http://christinascucina.com/2015/01/authentic-italian-potato-pizza-pizz…)
Vierailija kirjoitti:
Lanttulaatikkoa täytteeksi.
Ei nyt ehkä laatikkoa mutta lanttu sopisi kyllä sinänsä, miksikäs ei. Vaikka juuri tuollaisen perunapitsan kaavalla. Tällä hetkellä tuntuu, että vahvimmat ehdokkaat olisivat tuo poropitsa ja sitten ehkä kasvisruoaksi tällainen lanttu- tai muu juurespitsa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanttulaatikkoa täytteeksi.
Ei nyt ehkä laatikkoa mutta lanttu sopisi kyllä sinänsä, miksikäs ei. Vaikka juuri tuollaisen perunapitsan kaavalla. Tällä hetkellä tuntuu, että vahvimmat ehdokkaat olisivat tuo poropitsa ja sitten ehkä kasvisruoaksi tällainen lanttu- tai muu juurespitsa. -ap
Kesäkurpitsa, paprika, sipuli, ananas, porkkana.
Tuli ihan sairaan hyvää.
Teet tietysti pizzan, jossa on täytteinä kinkku, katkarapu ja mozzarellajuusto. Näin saat yhdistettyä joulupöydän perinteiset kinkun, kalapöydän ja juustotarjottimen!
Vierailija kirjoitti:
Paahdetut kasvikset toimivat tosi hyvin pitsassa. Esimerkiksi hyvin ohueksi mahdoliinilla viipaloidut punajuuret paistuvat rapeiksi ja näyttävät komeilta. Perunaa kannattaa myös kokeilla. (Perunapitsa on aito italiainen klassikko: http://christinascucina.com/2015/01/authentic-italian-potato-pizza-pizz…)
Olen kokeillut perunaa mutta se ei oikein (jauhoisena, täyttävänä kuten pohjakin) tuntunut sopivan, ihan hyvää oli kyllä, mutta kaipa siihen on syykin, miksi tuota aitoa perunapizzaa ei enää juurikaan tehdä! Punajuuri sopii kyllä minustakin, jossain vaiheessa en käyttänyt tomaattikastiketta ollenkaan vaan tein pizzat aina johonkin muuhun kasvis-soseeseen ja oliiviöljyyn kun halusin tehdä eri tavalla. Punajuuri sopii myös värjäämään pizzan jouluisaksi värjää sillä vaikka tonttuja punajuuri hattuineen ja laita ne porot(pakkasesta) vetämään juustokelkkaa jossa istuu mozzarellapukki. Mozzarella lumiukkokin olisi hauska tai perunaporot ehkä lihaa ennemmin.
Miten niin perunapitsaa ei tehtäisi "enää"? Sitä saa Roomassa joka paikasta, ja suomalainen roomalaistyyppisiä pitsoja myyvä PIzzarium pitää sitä melkein koko ajan valikoimissaan.
Kokeile jotain joulun makuja...kaneli, neilikka, kardemumma. ...
Samat mausteet tulee kebabiin...joten tee vaan kebabpitsaa.