Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu on kovin uskonnollinen työpaikka

Vierailija
17.12.2015 |

Ihmettelen nykyistä työpaikkaani. "uskonnottomassa" joulujuhlassa laulettiin "maa on niin kaunis" ja " en etsi valtaa, loistoa." Itse en laula ko. lauluja, sillä en kuulu kirkkoon. Miksei voida pysyä kulkuset-linjalla vaan uskontoa tuputetaan? Tämä on mielestäni erittäin kiusallista ja kyseenalaista.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on perinteisiä suomalaisia joululauluja ja jouluna kunnioitetaan perinteitä. Sulla on joku psyykinen ongelma jos uskonto noin kovasti ahdistaa. Ja jos tarkemmin ajattelet niin jouluhan on itseasiassa Jeesuksen syntymäjuhla. Ehkä sun pitäis mennä pimeään komeroon pakoon koko joulua.

Vierailija
2/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä ihmettelen, että miksi joulun tärkein sanoma halutaan siivota joulusta pois. Eikö sitä kukaan enää halua muistaa,miksi joulua juhlitaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalainen perinne nönnönnöö

Ei minunkaan mielestä hihhulointi kuulu kouluun

Vierailija
4/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mä ihmettelen, että miksi joulun tärkein sanoma halutaan siivota joulusta pois. Eikö sitä kukaan enää halua muistaa,miksi joulua juhlitaan?

Miten nuo nykyiset joululaulut liittyvät muinaiseen, kristittyjen varastamaan pakanajuhlaan?

Vierailija
5/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ettet anna jouluna lahjoja, kun se perinne juontuu siitä kun Jeesukselle tuotiin lahjoja. Älkä laita kuuseen latvatähteä, kun se merkitsee sitä tähteä joka syttyi taivaalle Jeesuksen syntymän merkiksi.

Vierailija
6/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae saikkua, kun oot noin ahdistunut turhasta.

Vierailija
7/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivopestyt kristityt eivät koskaan tunnusta että heidän lahkonsa varasti perinteensä pakanoilta.

Vierailija
8/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin just lapseni koulun joulujuhlasta. Oli ylä-ja alakoulun yhteinen. Alue on monikansallinen. Jouluevankeliumi ja enkeli taivaan esitettiin. Ne.kuuluvat jouluun.

Vierailija
9/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo nykyiset joululaulut liittyvät muinaiseen, kristittyjen varastamaan pakanajuhlaan?

Tämä "kristittyjen varastama pakanajuhla" on aika väsynyt vitsi jo. Mielestäni kristityt tässä tapauksessa kunnioittivat ei-kristillisiäkin perinteitä, kun valitsivat Jeesuksen syntymäjuhlan ajankohdaksi sellaisen, mikä oli jo valmiiksi suuri juhla. Eikä pakanallisia tapoja suinkaan ole joulusta vuosisatojen saatossa kauheasti siivottu pois. Aiemmin, etenkin keskiajalla, joulu oli jopa riehakas juhla. Se nyt vaan on yleisesti ottaen riemullinen juhla, valopilkku talven keskellä.

Vierailija
10/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska suomalainen perinne nönnönnöö

Ei minunkaan mielestä hihhulointi kuulu kouluun

Niinpä. Suvivirren voin vielä käsittää, koska se on niin kiinteä osa kevätjuhlaa, mutta mikään yksittäinen joululaulu ei ole sellaisessa koulun joulujuhlien kulttimaineessa, että sitä pitäisi siihen vedoten veisata välittämättä uskonnon pakkotuputuksesta. Uskonnottomia joululauluja on sadoittain, haikeitakin, jos sellaisia halutaan veisata. 

Vierailija
11/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulujuhla olisi kovin ontto ja tthjä, jos kristillisyys olisi sieltä poistettu. Meidän koulun juhlassa oli monta huivipäätä ja silti onneksi kaikki kristilliset jutut. He ovat saapuneet kristilliseen maahan. Maassa maan tavalla.

Vierailija
12/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään kiinnosta mikään Jeesuksen syntyminen, vaan tärkeintä on yhdessäolo ja juhlan henki. 

Vierailija
13/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivopestyt kristityt eivät koskaan tunnusta että heidän lahkonsa varasti perinteensä pakanoilta.

En tiedä minkälaisiin aivopestyihin kristittyihin viittaat, mutta ei ainakaan kristinuskon valtakaudella joulunajan pakanallisia perinteitä peitelty mitenkään. Sen näkee jo siitäkin, että joulun nimi on... no, joulu. Jul. Yule. Pohjoiseurooppalainen pakanallinen talvijuhla.

Vierailija
14/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, mä myönnän tietämättömyyteni. Kävin lukemassa joulun historista. Kiitos vinkistä.

Ja ehkäpä uskontojen harjoittaminen ei kuulu kouluun. On vain vaikea päästä eroon vanhoista perinteistä ja tavoista. Jokainenhan voi harjoittaa omia aatteita ja uskontoja muualla.

Hyvää joulua kaikille.

Terveisin, 2

Vierailija
15/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin pakanaperinteisiin vielä viitaten: en ymmärrä, miksi kristilliset perinteet pitäisi siivota joulusta pois, kun ne kerran ovat osa todella pitkää perinnettä? Pakanalliset ja kristilliset perinteet ovat eläneet vuosisatojen ajan joulussa rinnakkain. Se ei ole koskaan ollut pelkästään harras kristillinen juhla, joten en ymmärrä, miksi siitä nyt pitäisi viilata kaikki vähänkin kristilliseen historiaan viittaava pois, ja tehdä siitä jokin tylsä, väkisin väännetty ja muovinen tonttujuhla amerikkalaistyylisine joulupukkeineen.

Eihän se pakanajuhlanakaan mikään uskonnoton juhla ollut, pakana kun ei ole mikään synonyymi ateistille.

Vierailija
16/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni asia länsimaisessa yhteiskunnassa liittyy jotenkin kristinuskoon, esim. lainsäädäntömme perustuu kymmeneen käskyyn. Kristinusko läpäisee tavalla tai toisella yhteiskuntamme arvoja. Tämä kaikki ei edes näy. Eli sais olla tosi tarkka, jos aikoisi kitkeä kristinuskon hapatuksen pois kouluista tai muutoin kulttuuristamme. Miksi kristinuskon arvot pitää nähdä niin haitallisina? Toisen ihmisen kunnioittaminen, auttaminen? Eikö pikemminkin pitäisi olla huolissaan arvotyhjiöstä, erään toisen suuruskonnon opeista, joissa ihmishengellä tai naisella ei ole mitään arvoa?

Vaikka ei itse pitäisikään hengellisistä joululauluista, voi kuitenkin kunnioittaa perinnettä. Jos niistä ärsyyntyy, se on yleensä merkki, että joku niissä kuitenkin kolahtaa...

Vierailija
17/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lähinnä tapakristitty, en siis kovin uskonnollinen arkielämässäni, mutta minua ärsyttää tuollainen aikuisten ihmisten nipottaminen ja säälittävä itsensä ja ylivertaisten näkemystensä korostaminen vaatimalla vanhojen perinteiden kitkemistä pois omasta kulttuurista. Mitä sitten vaikka siellä on uskonto taustalla? Ei se nyt voi noin paljon ahdistaa. Kenenkään ei ole pakko uskoa jos ei halua, se on oma valinta, mutta se ei oikeuta ketään vaatimaan että se pitää kitkeä pois kaikkialta muualta kuin kirkosta.

Sitäpaitsi, jos täältä kitketään koko kristinusko pois, niin ennenpitkää muslimit täyttää sen tyhjiön tässä maassa vaikka väkisin. Uskonnolliset joululaulut ja evankeliumi on kuitenkin aika viaton tapa juhlistaa joulua. Ymmärtäisin tämän nipotuksen jos ne perinteet sisältäisi jotain karitsojen uhraamista alttarilla ja kaikki pakotettaisiin juomaan niiden verta tms. Uskonnolliset joululaulut kaikenlisäksi sattuvat olemaan usein todella hyviä lauluja, ne tuovat monille sen tunnelman samoin kuin evankeliumi ja seiminäytelmät, vaikkei itse uskoisikaan niihin juttuihin.

Samalla logiikalla pitäisi sitten lopettaa kaikki joulupukki- ja tonttuhöpinätkin. "Koska tiedän ettei ne ole totta, ei niitä tarvitse muutkaan. Alkaa ahdistaa."

Ateisteiksi julistautuvat ihmiset tuntuvat olevan kyllä aina samanlaisia egoisteja ja oman näennäisen erinomaisuutensa korostajia. Minun silmissäni jokainen uskonnollisista perinteistä nipottava ihminen tekee itsestään pellen.

Vierailija
18/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva alkoi niuhottaa kun kirjoittelin kännykällä työmaileja lasten joulujuhlan ajan. Ensinnäkin, olen ateisti joten paikalle pakotettuna minua ei huvita laulaa uskonnollisia värssyjä. Toiseksi, lapset ei sitä näe mitä pimeässä salissa takarivissä tapahtuu, joten aivan sama veisaanko vai näpyttelenkö kännyä.

Vierailija
19/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lähinnä tapakristitty, en siis kovin uskonnollinen arkielämässäni, mutta minua ärsyttää tuollainen aikuisten ihmisten nipottaminen ja säälittävä itsensä ja ylivertaisten näkemystensä korostaminen vaatimalla vanhojen perinteiden kitkemistä pois omasta kulttuurista. Mitä sitten vaikka siellä on uskonto taustalla? Ei se nyt voi noin paljon ahdistaa. Kenenkään ei ole pakko uskoa jos ei halua, se on oma valinta, mutta se ei oikeuta ketään vaatimaan että se pitää kitkeä pois kaikkialta muualta kuin kirkosta.

Sitäpaitsi, jos täältä kitketään koko kristinusko pois, niin ennenpitkää muslimit täyttää sen tyhjiön tässä maassa vaikka väkisin. Uskonnolliset joululaulut ja evankeliumi on kuitenkin aika viaton tapa juhlistaa joulua. Ymmärtäisin tämän nipotuksen jos ne perinteet sisältäisi jotain karitsojen uhraamista alttarilla ja kaikki pakotettaisiin juomaan niiden verta tms. Uskonnolliset joululaulut kaikenlisäksi sattuvat olemaan usein todella hyviä lauluja, ne tuovat monille sen tunnelman samoin kuin evankeliumi ja seiminäytelmät, vaikkei itse uskoisikaan niihin juttuihin.

Samalla logiikalla pitäisi sitten lopettaa kaikki joulupukki- ja tonttuhöpinätkin. "Koska tiedän ettei ne ole totta, ei niitä tarvitse muutkaan. Alkaa ahdistaa."

Ateisteiksi julistautuvat ihmiset tuntuvat olevan kyllä aina samanlaisia egoisteja ja oman näennäisen erinomaisuutensa korostajia. Minun silmissäni jokainen uskonnollisista perinteistä nipottava ihminen tekee itsestään pellen.

Heh. Pelle olet kyllä sinä itse. Parempi kertoa lapsillesi että tottelevat kun islam hallitsee ja noudatetaan sen perinteitä. Siihen ei mene edes sataa vuotta.

Vierailija
20/24 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Pelle olet kyllä sinä itse. Parempi kertoa lapsillesi että tottelevat kun islam hallitsee ja noudatetaan sen perinteitä. Siihen ei mene edes sataa vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän