Maksanko nyt yleveroa?
Olen siis työtön ja saan sen pienimmän työttömyyskorvauksen /kk. Verokorttiin mulle oli laskettu yli 15 000 vuositulot ja lukee myös yleisveron perusteena olevaksi tuloksi tuo sama mielikuvitusluku, joka ei vastaa nykyhetkeä mitenkään. Mikä on se raja ettei tarvitse maksaa yleveroa? Teen kyllä jonkun valituksen tästä.
Kommentit (8)
Takuueläkeläiset ei maksa yle-veroa 2016 alkaen
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Maksaminen/Ylevero
Tuon mukaan ois alle 7 352 e /vuodessa mikä vapauttaa yleverosta. Eikös työttömänäkin saa enemmän, tuo olisi vain 612,222... /kk ja työttömyystuki bruttona varmaan ylittää sen.
Eiku alle 7500e vuodessa 2014vuoden mukaan vapautuis.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Eli sinulle tuli työtuloa varten verokortti jossa laskettu työtulo 15 000 euroa ja sen mukaan ennakonpidätysprosentti?
Kyllä se kela kyllä pidättää sinun etuuksista automaattisesti 20 % ja pienimmissä etuuksissa tulot jää niin pieneksi ettei mene Yle-veroa. Todellisuudessa pienissä etuuksissa lopullinen veroprosentti on yleensä kuitenkin enemmän kuin pienissä palkkatuloissa koska etuuksista ei luonnollisesti tehdä erilaisia työntekoon liittyviä vähennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus. Eli sinulle tuli työtuloa varten verokortti jossa laskettu työtulo 15 000 euroa ja sen mukaan ennakonpidätysprosentti?
Kyllä se kela kyllä pidättää sinun etuuksista automaattisesti 20 % ja pienimmissä etuuksissa tulot jää niin pieneksi ettei mene Yle-veroa. Todellisuudessa pienissä etuuksissa lopullinen veroprosentti on yleensä kuitenkin enemmän kuin pienissä palkkatuloissa koska etuuksista ei luonnollisesti tehdä erilaisia työntekoon liittyviä vähennyksiä.
Siis minua kiinnostaa nimenomaan tuo ylevero, että maksanko sitä vai en. Koska siihen oli laskettu perusteeksi sama työtulo jota ei ole. Eli kiinnostaa vapaudunko yleverosta työttömänä vai en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minua kiinnostaa nimenomaan tuo ylevero, että maksanko sitä vai en. Koska siihen oli laskettu perusteeksi sama työtulo jota ei ole. Eli kiinnostaa vapaudunko yleverosta työttömänä vai en.
Et maksa, ensi vuonna tulojen tulee olla yli 10 300 euroa vuodessa että maksaisit Yle-veroa ja vähemmisetuuksissa tuo raja ei ylity. Maksat veroa ennakonpidätyksenä kuitenkin enemmän kuin mitä saamassasi verokortissa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et maksa, ensi vuonna tulojen tulee olla yli 10 300 euroa vuodessa että maksaisit Yle-veroa ja vähemmisetuuksissa tuo raja ei ylity. Maksat veroa ennakonpidätyksenä kuitenkin enemmän kuin mitä saamassasi verokortissa lukee.
Kiitos, tämä selvensi paljon. Saanko sen siis sitten veronpalautuksena takaisin, kun oletetut tulot eivät toteutuneet?
yleveron perusteena*