kokemuksia sokerikoukusta? millaista on olla ilman sokeria?
Mulla on aivan hirveä himo sokeriin. Syön karkkia, jäätelöä ja pullaa varmaan 4-5 krt viikossa. Normaalipainoinen olen. Liikun siis todella paljon. Miten pääsen eroon tästä sokerin himosta? Leipää en syö koska sitten varmasti ahmisin päivittäin. Pasta ei kuulu ruokavaliooni. Mutta sokeroidut rahkat ja välipala patukat on pahoja, menee koko paketti kerralla jos ostan.
Auttakaa mua :'(
Kommentit (11)
Se on pakko vetää linjaa "kaikki tai ei mitään", itselläni ainakin. Ruokailu rytmi kuntoon ja lopeta kaikki sokeri. Jos susta tuntuu että helpompaa ottaa liukuva lopetus (tää ei ikinä onnistu mulla) nii kokeile vaihtaa hedelmiin tai että vain joka kolmas päivä. Muista juoda paljon vettä, ja vältä suolaisia ruokia.
Ja sitkun onnistut olee sen 3-6 pvä ilman niin huomaa se ihana tunne mikä sulla on ilman sitä sokeripöhötystä. Muistele sitä sitten aina kun retkahdat/ meinaat retkahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on pakko vetää linjaa "kaikki tai ei mitään", itselläni ainakin. Ruokailu rytmi kuntoon ja lopeta kaikki sokeri. Jos susta tuntuu että helpompaa ottaa liukuva lopetus (tää ei ikinä onnistu mulla) nii kokeile vaihtaa hedelmiin tai että vain joka kolmas päivä. Muista juoda paljon vettä, ja vältä suolaisia ruokia.
Ja sitkun onnistut olee sen 3-6 pvä ilman niin huomaa se ihana tunne mikä sulla on ilman sitä sokeripöhötystä. Muistele sitä sitten aina kun retkahdat/ meinaat retkahtaa.
Ei sokeria kannata sokeriin vaihtaa, jos siitä eroon haluaa.
Ap täällä. Päivä mennyt hyvin eikä retkahduksia ole ollut. Vieroitusoireita on jo: keskittyminen on tiessään, hermostuttaa, HIRVEÄ NÄLKÄ, oon syöny enemmän lihaa ja kasviksia. Sekä puuroa.
Haluttaa niin pahasti hakea lähi salesta puolen kilon irttaripussi.. ei helvetti.
Oisko se ok että söisin vaikka kuivattuja hedelmiä sen pullan, suklaan ja irtokarkkien tilalle? Luulisin että se pysyy hanskassa jos sallin sen itselleni. Karkkia en kuitenkaan ikinä tule syömään kohtuudella..
Pilaako se kaiken jos syön esim kuivattuja taateleita vaikka parina ensimmäisenä iltana?
Mä en halua olla enää tässä sokerin ahmimiskierteessä.
Muita?
Mä veikkaan että tuo rasvan syöminen on ratkaisu. Itselläni ei ole mitään sokerinhimoa, ja kuulun niihin jotka voi syödä yhden karkin tai leipäpalan haluamatta heti toista. Syön aika paljon rasvaa. Muistan kyllä nuoruudesta ajan jolloin oli noita sokerihimoja ja silloin söin vähärasvaisesti. Ikinä en ole pitänyt mitään sokerilakkoja tai muuta, vaan tää on mennyt itsestään tähän. Syön edelleen täysjyväviljoja ja hedelmiä ja jopa sitä karkkia toisinaan hyvin pienissä määrin. En olen varmaan viiteen vuoteen syönyt edes 100g pussia kerralla. Tai sitten se on vaan se ikä joka tekee tämän maun muuttumisen.
Kokeile ihan tuoreita hedelmiä. Onhan niissäkin hedelmäsokeria, mutta se on huomattavasti parempaa ja terveellisempää kuin valkoinen sokeri, joka koukuttaa mättämään lisää. Kuivattuja hedelmiä en söisi, sillä niillä voit saada elimistösi hiivan riehaantumaan kunnolla. Mulla kävi niin.
Kun syö muuten terveellisesti ja ei syö valkoista sokeria sisältäviä tuotteita (karkkeja, pullia, jäätelöä ym) ei niitä silloin tee mieli. Hedelmät ovat luonnon karkkeja ja niitä tulisi syödä päivittäin karkkien tilalla, maistuvat hyviltä kun ei osta sitä halvinta lajiketta, pätee moneen muuhunkin ruokaan. Ei eineksiä ym muita myrkky ruokia. 1-2 viikkoa menee, että pääsee sokeri koukusta pois, sen jälkeen tulee lähinnä paha olo karkista jos sitä syö uudelleen. Maustamattoman rahkan voi maustaa luomu hunajalla jolloin siitä tulee terveellinen herkku runsaalla proteiinilla (hyvä iltapala). Tärkeintä on saada riittävästi proteiinia, laadukasta rasvaa ja laadukkaita hiilareita niin ei edes tee mieli mitään sontaa ahtaa omaan systeemiin. Nämä on aika simppeleitä asioita, kun jaksaa käyttää kerran elämästä pari tuntia niiden perehtymiseen.
Mulla auttoi parhaiten pähkinät. Sekapähkinät siis, ilman suolaa, oli ainoa, jolla sain sokerinhimon talttumaan. Niistä tuli lähes vastaava kylläinen olo. Itse pidin kuukauden sokerilakon, ja melkein kahden vuosikymmenen rankka sokerikierre loppui käytännöllisesti katsoen siihen. Kun teki mieli napostella jotain, käsi vaan pähkinäpussiin... kuluihan niitä aika paljon, mutta sillä homma talttui. En suoraan sanoen huomaa fyysisessä olotilassani mitään mullistavaa muutosta parempaan tai huonompaan (paitsi että ihosta katosi finnit ja hiukset on selvästi paksummat ja kiiltävämmät) mutta nautin siitä, ettei ole hinkua eikä pakottavaa tarvetta mihinkään makeaan. Ja sokeri ei vaan tee ihmiselle hyvää, joten nautin siitä, että tuntuu hyvältä olla ilman. Mä söin sokeria todella, todella paljon. Liikuin ja liikun paljon, noin kahden tunnin rankka treeni kuuluu normipäivään.
Jos ja kun onnistut sokerilakossa, pidä sitä ainakin kuukausi. Älä syö makeaa makeanhimoon. Ei siis kuivahedelmiä tms. Eika makeita juomia, mitään, ei edes makeutettuja, koska keinomakeutetut tuotteet pitävät yllä makeanhimoa. Onnea koetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Päivä mennyt hyvin eikä retkahduksia ole ollut. Vieroitusoireita on jo: keskittyminen on tiessään, hermostuttaa, HIRVEÄ NÄLKÄ, oon syöny enemmän lihaa ja kasviksia. Sekä puuroa.
Haluttaa niin pahasti hakea lähi salesta puolen kilon irttaripussi.. ei helvetti.
Oisko se ok että söisin vaikka kuivattuja hedelmiä sen pullan, suklaan ja irtokarkkien tilalle? Luulisin että se pysyy hanskassa jos sallin sen itselleni. Karkkia en kuitenkaan ikinä tule syömään kohtuudella..
Pilaako se kaiken jos syön esim kuivattuja taateleita vaikka parina ensimmäisenä iltana?Mä en halua olla enää tässä sokerin ahmimiskierteessä.
Muita?
Älä syö kuivattuja hedelmiä, jos haluat sokerista eroon. Ne on täynnä sokeria. Vältä aluksi myös tuoreita hedelmiä. Panosta mieluummin rasvaan. Usko pois, se auttaa.
Ala syödä ruokasi normaalirasvaisena. Se hillitsee makeanhimoa.