muilta palstoilata luettua
Kannanotto PÄivämiehestä vuodelta 1979:
" Ei milloinkaan eikä missään muodossa ihmiselämän ehkäisy tule Jumalan lapsilla kysymykseenkään. Jumalan lapsina me tiedämme, että se on Pyhä asia Jumalan elämä, ja elämän mahdollisuudet on kätketyt juuri siemeneen. Siksi ei missään muodossa ehkäisyä ole hyväksytty. Vaikka niinkin kävisi että uskovainen äiti taikka lapsi kuolisi synnytyksessä, taikka odotusaikana, niin he pääsisivät taivaaseen."
Päivämies 14.2.1979
Enää ei olla näin ehdottomia mutta mistä " uudemmat kannanotot ovat luettavissa?
Kommentit (5)
niitä Jumalan salaisia suunnitelmia kun ei tiedä etukäteen, vaikka voikin tuntua pahalta sillähetkellä kun jotain ns. pahaa tapahtuu, mutta myöhemmin siitä seuraa jokin siunaus.
se onkin luottamusta Jumaan. Jumala kuka tietää pienen ihmisen parhaiten ja tietää mikä kellekkin on parasta. vaikka tapahtuisi mitä Jumala silloin kantaa ihmistä kun on vaikeinta.
Enkä edes ole lestadiolainen, mutta Päivämiestä on tullut tilattua ja luettua kannesta kanteen... Olen täysin siinä käsityksessä, että sairautta tulee hoitaa. Joskus se hoito vaatii yhdynnästä pidättäytymistä. Jos äidin kohtu on niin väsynyt, että lääkärit näkevät todellakin uhkaksi uuden raskauden, voidaan tehdä kohdun poisto tai sterilisaatio. Olen myös suoraan lukenut, että joskus voi olla parempi päätyä tähän ratkaisuun, jotta jo eläville lapsille pidetään kallisarvoinen äiti elämässä.
Kuitenkin joka kerran tässä yhteydessä on korostettu, että jokainen äiti päättää itsenäisesti näin suuresta asiasta, eikä kenelläkään ole oikeutta arvostella toisen ratkaisua, joka on varmasti kipeä.
josefiina4:
niitä Jumalan salaisia suunnitelmia kun ei tiedä etukäteen, vaikka voikin tuntua pahalta sillähetkellä kun jotain ns. pahaa tapahtuu, mutta myöhemmin siitä seuraa jokin siunaus.
se onkin luottamusta Jumaan. Jumala kuka tietää pienen ihmisen parhaiten ja tietää mikä kellekkin on parasta. vaikka tapahtuisi mitä Jumala silloin kantaa ihmistä kun on vaikeinta.
josefiina4 ehkäisyä? :/
Minä en kyllä näe asiaa sillä tavoin,että jokaisen (uskovan) naisen tulisi tehdä/synnyttää niin monta lasta kuin on tullakseen?! Hmm...
Olen kyllä uskossa Jeesukseen,mutta mun EI tarvitse olla samalla linjalla VL:n liikkeen kanssa.
ehkäisy on mielestäni jokaisen oma asia miten toimii siinä.
koska käytät vaikka kierukkaa jos Jumala tahtoo että tulet raskaaaksi niin silloin tulet, sit on taas toinen juttu pitääkö tän alun vai ei.
itselleni tapahtui näin ja siinä oli kyllä siunaus miksi piti tulla raskaaksi, vaikka silloiseen tilanteeseen tuli muutoksia, ne oli meidän parhaaksi näin jälkikäteen ajatellen kuitenkin kuin omat suunnitelmat.
Sen verran rajua tekstiä. Huh... minusta henkilökohtaisesti tuntuu todella hullulta (anteeksi nyt etukäteen jos loukkaan jotakuta), että ensin sanotaan, että " se on Pyhä asia Jumalan elämä" . Sitten perään pistetään, että no problemo vaikka äiti kuolisi raskauteen tai synnytykseen.
Ymmärrän täysin sen, että elämä on ns. pyhä eikä tuota elämää saa riistää (abortti yms), mutta jos tiedetään, että äidin henki on vaarassa, niin onko sen syntymättömän lapsen (jota EI siis ole edes olemassa) elämä niiiiin pyhä, että pitää riskeerata äidin henki, joka ON siis elämässä, jolla ON elämä, lapset, puoliso jne jotka tarvitsevat häntä!