Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä voi edellyttää, että lapsi syö aterimilla, ei sormin?

Vierailija
15.12.2015 |

Meillä 2,5-vuotias, joka ei viitsisi juurikaan käyttää haarukkaa ja lusikkaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuossa iässä olisi jo hyvä, että sitä aterinten käyttöä harjoiteltais ahkerasti. Mutta ei se nyt niin vaarallista ole, jos sormin syö. Onko esikoinen?

Vierailija
2/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tuossa iässä olisi jo hyvä, että sitä aterinten käyttöä harjoiteltais ahkerasti. Mutta ei se nyt niin vaarallista ole, jos sormin syö. Onko esikoinen?

On harjoiteltu jo kaksi vuotta, ja vuosi sitten söi jo erittäin mallikkaasti aterimilla. Osaamisesta ei ole kyse vaan viitsimisestä. Tähän asti olen ajatellut, että pääasia, että syö, sama se miten. Nyt vasta heräsin siihen, etten tiedä, missä iässä sormin syöminen yleensä lopetetaan, ja missä vaiheessa sen voisi ihan kieltää. On esikoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit kieltänyt heti alkuunsa. Ei siitä enää ihmistä tule.

Vierailija
4/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on osannut syödä itse lusikalla/haarukalla alle vuoden ikäisestä. Mutta kyllä tuo nyt 2v syö ruuan aika usein sormilla. Katan välineet pöytään, syö miten syö.

Vierailija
5/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On harjoiteltu jo kaksi vuotta, ja vuosi sitten söi jo erittäin mallikkaasti aterimilla. Osaamisesta ei ole kyse vaan viitsimisestä. Tähän asti olen ajatellut, että pääasia, että syö, sama se miten. Nyt vasta heräsin siihen, etten tiedä, missä iässä sormin syöminen yleensä lopetetaan, ja missä vaiheessa sen voisi ihan kieltää. On esikoinen.

Juu juu, kyllä mä tajusin. Samoin oma lapseni. Söi jo vähän yli 1-vuotiaana haarukalla (ei ole mitenkään sorminäppärä), mutta jossain vaiheessa halusi syödä vain käsin. Sen takia kysyin tuota esikoisuutta, että jos on isompia (tai pienempiäkin) sisaruksia, voi aina kehottaa joko ottamaan tai antamaan mallia. Mutta ehkä voisit käskeä ottamaan mallia joltain toiselta lapselta.

-

Kai sen voi kieltääkin, mutta tuleeko asiasta kynnyskysymys? Mä ennemmin suosittelisin, että houkuttelisit ja huijaisit takaisin aterinten pariin.

Vierailija
6/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodenikäisenä jo söi itse haarukalla / lusikalla, kun sitä oli jo puolivuotiaasta harjoiteltu. Veitsen otti käyttöön vasta kouluikäisenä.

Vierailija
7/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu juu, kyllä mä tajusin. Samoin oma lapseni. Söi jo vähän yli 1-vuotiaana haarukalla (ei ole mitenkään sorminäppärä), mutta jossain vaiheessa halusi syödä vain käsin. Sen takia kysyin tuota esikoisuutta, että jos on isompia (tai pienempiäkin) sisaruksia, voi aina kehottaa joko ottamaan tai antamaan mallia. Mutta ehkä voisit käskeä ottamaan mallia joltain toiselta lapselta.

-

Kai sen voi kieltääkin, mutta tuleeko asiasta kynnyskysymys? Mä ennemmin suosittelisin, että houkuttelisit ja huijaisit takaisin aterinten pariin.

Okei. Eli ei ole mitenkään vakavaa, vaikka söisi sormin. Siis kyllä tämäkin söi jo vuoden ikäisenä aterimilla, kun oli vielä uutuudenviehätystä  asiassa ja nykyään osaa oikean otteen veitsen ja haarukan kanssa, mutta koska aterimet ovat jo "niin nähty", eikä niissä ole enää mitään opeteltavaa, menee helpoimman kautta ja on siirtynyt syömään taas sormin. Samoin on pukemisen kanssa. Osasi jo puolitoistavuotiaana pukea vaatteet kengännauhoja lukuunottamatta, mutta nyt ei enää viitsisi, kun on niin tylsää puuhaa. Täytyy tuota houkuttelua vain yrittää sitten jatkaa. Huoh, mä kun luulin, että elämä helpottuu lasten kasvaessa, mutta tässähän vain taannutaan uusien taitojen karttuessa. Saa nähdä, koska ei enää jaksa pöntöllä käydä vaan alkaa vaatia vaippaa takas ;)

Vierailija
8/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Okei. Eli ei ole mitenkään vakavaa, vaikka söisi sormin. Siis kyllä tämäkin söi jo vuoden ikäisenä aterimilla, kun oli vielä uutuudenviehätystä  asiassa ja nykyään osaa oikean otteen veitsen ja haarukan kanssa, mutta koska aterimet ovat jo "niin nähty", eikä niissä ole enää mitään opeteltavaa, menee helpoimman kautta ja on siirtynyt syömään taas sormin. Samoin on pukemisen kanssa. Osasi jo puolitoistavuotiaana pukea vaatteet kengännauhoja lukuunottamatta, mutta nyt ei enää viitsisi, kun on niin tylsää puuhaa. Täytyy tuota houkuttelua vain yrittää sitten jatkaa. Huoh, mä kun luulin, että elämä helpottuu lasten kasvaessa, mutta tässähän vain taannutaan uusien taitojen karttuessa. Saa nähdä, koska ei enää jaksa pöntöllä käydä vaan alkaa vaatia vaippaa takas ;)

No ei se mun mielestä vakavaa ole. Tämmöset asiat on niitä "pienet lapset, pienet murheet" -tyyppisiä. Jotkut palstamammat jaksavat niistä keuhkota, mutta kuka tuommoisia enää viiden vuoden päästä muistaa. Mitä enemmän lapsi osaa puhua, sitä helpompi on sitten jutella näistä asioista. Ja jollain tavalla voi yrittää motivoidakin.

Vierailija
9/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se ällöttävää, jos syö sormin...

Vierailija
10/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se ällöttävää, jos syö sormin...

En mä nyt kyllä ymmärrä, mikä siinä niin loputtoman ällöttävää on. Kyllähän monia ruokia Suomessakin syödään käsin, ja muualla maailmassa vielä useampia ruokia.

Vierailija
11/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit kieltänyt heti alkuunsa. Ei siitä enää ihmistä tule.

No tämä. Rattaaat ja lapsi läheisen luostarin ovelle ja muikealla sivukatseella autolla kohti horisonttia.

Vierailija
12/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 5-vuotiasta ei pitäisi kieltää syömästä sormin koska se on lapsille ominainen tapa toimia. Itse kehottaisin tuon ikäistä käyttämään haarukkaa tai lusikkaa ja aina kun onnistuu niin kannattaa kehua :) Kyllä se pikkuhiljaa oppii. Mites tämä syö keittoja, meneek sormin vai lusikalla?

Vierailija
13/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, mä kun luulin, että elämä helpottuu lasten kasvaessa

Miten sinun elämä muka vaikeutuu, jos lapsi kerran syö itse?

Kuulostaa lähinnä siltä, että sinulla on joku häpeä siitä, ettei lapsesi ole tarpeeksi hienostunut. Muistathan itse pitää pikkurillin sirosti teetä juodessasi?

Vierailija
14/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäisen olisi hyvä osata. Jos lapsesi on poika, voit lykätä ruokailutapojen vetovastuun tulevalle tyttöystävälle.

Vierailija
15/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei syödä sormin. Siksi varhaiskasvatuksen ammattilaiset on lapselle tärkeitä. Sormiruokaan tottunut lapsi opetetaan keksimään ensin lusikka ja sitten haarukka.

Vierailija
16/16 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa ei syödä sormin. Siksi varhaiskasvatuksen ammattilaiset on lapselle tärkeitä. Sormiruokaan tottunut lapsi opetetaan keksimään ensin lusikka ja sitten haarukka.

Kukaan ammattitaitoinen päiväkodin työntekijä ei kiellä pientä lasta syömästä sormin. Kyllä siellä kannustetaan aterimien käyttöön mutta se ei tarkoita etteikö sormin syötäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi