Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

liian lihava?

sara
15.12.2015 |

Moi!
Mä oon 12 vuotias tyttö jolla ois kysymys painostaan. Mä oon pitkä 154cm ja painan melkein 60kg, oonko lihava? Mulla on pömppömaha ja se on välillä tiellä mun päivän tekemisissä. Ylimäärästä on siis eniten mahassa.
Mun kaverit sano ennen et oon normi mut nyt ne on alkanu sanoon et oon lihonu. Musta itestäkin tuntuu siltä, viime jouluna painoin 57kg. Mä oon aina ollut ehkä vähän pyöreä mut en koskaan lihava. Joten pliis auta mua ja kerro oonko lihava ja jos oon niin mitä mun pitäis tehä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä sinusta itsestä tuntuu? Jos paino häiritsee, niin sitten voi miettiä syömätottumuksia. Eli ylimääräiset herkut yms. pois ja ryhdyt syömään "kotiruokaa". Siis jos nyt on tapana herkutella ja käydä Mäkkärillä syömässä.

Liikunta on aina hyväksi. Eli jos sitä et nyt harrasta, niin äkkiä liikkeelle.

Mutta muista, että muutokset pitää tehdä rauhassa. Ei mitään yltiöpäistä "kaksi kurkunviipaletta päivässä"-diettiä. Ja heitä vaaka jonnekin kaapinperälle ja tunnustele omaa vointiasi. Jos sinulla on huono/heikko olo, niin koita muuttaa ruokavaliota ja lisää liikunnan määrää.

Vierailija
2/4 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sara :)

Et ole lihava, ehkä vain hieman ylipainoinen, mutta vain noin kilon verran, jos sitäkään. Sinä kasvat vielä pituutta, jolloin paino usein tasaantuu. Ovatko kuukautisesi alkaneet? Kuukautisten alettua pituuskasvu hidastuu, mutta senttejä tulee vielä lisää.

Jos painosi häiritsee sinua, voit tehdä elämäntapamuutoksia, mutta laihduttamista ei lapsille suositella. Älä siis tarkkaile vaakaa vaan vertaa mieluummin miten vanhat vaatteet mahtuvat päälle ja miten ne istuvat.

Ruokailussa voit käyttää apuan lautasmallia: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/vinkkeja+viisaisiin+v…. Vaihda maito rasvattomaan ja margariini/voi kasvimargariiniin (esim. Flora tai Keiju) ja syö välipaloiksi hedelmiä, marjoja tai tuoreita kasviksia.

Hyötyliikuntaa kannattaa harrastaa päivittäin, esim. kävellä koulumatkat tai lenkkeillä koiran kanssa, jos teillä on sellainen. Jokin liikuntaharrastus olisi hyvä olla, jotta hikiliikuntaa tulisi pari kertaa viikossa. Koululiikunta on hyvä liikuntamuoto, joten ole aktiivinen liikuntatunneilla.

Herkkuja saa syödä, mutta harvakseltaan. Silloinkin pitää määrien pysyä kohtuudessa. Kokonaista karkkipussia tai suklaalevyä ei voi syödä kerralla. Opettele nautiskelemaan karkeista imeskelemällä ne, jolloin pari karkkia tai palaa suklaata kestää jo paljon pidempään. Näin verensokerikin pääsee nousemaan rauhassa ja makean nälkä tyydyttyy jo vähemmästäkin. Pizzaa, hampurilaisia tai kebabia tulisi syödä korkeintaan kerran kuukaudessa.

Jouluna saa herkutella vapaasti kunhan muistaa, että herkuttelu päättyy viimeistään toiseen joulupäivään eikä jatku uuteenvuoteen asti ;)

Jos sinusta tuntuu, että kaipaat tsempparia elämäntapamuutoksiin niin voit käydä säännöllisin väliajoin kouluterveydenhoitajalla seuraamassa edistystäsi.

Hyvää joulunodotusta sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mia Terveydenhoitaja kirjoitti:

Hei sara :)

Et ole lihava, ehkä vain hieman ylipainoinen, mutta vain noin kilon verran, jos sitäkään. Sinä kasvat vielä pituutta, jolloin paino usein tasaantuu. Ovatko kuukautisesi alkaneet? Kuukautisten alettua pituuskasvu hidastuu, mutta senttejä tulee vielä lisää.

Jos painosi häiritsee sinua, voit tehdä elämäntapamuutoksia, mutta laihduttamista ei lapsille suositella. Älä siis tarkkaile vaakaa vaan vertaa mieluummin miten vanhat vaatteet mahtuvat päälle ja miten ne istuvat.

Ruokailussa voit käyttää apuan lautasmallia: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/vinkkeja+viisaisiin+v…. Vaihda maito rasvattomaan ja margariini/voi kasvimargariiniin (esim. Flora tai Keiju) ja syö välipaloiksi hedelmiä, marjoja tai tuoreita kasviksia.

Hyötyliikuntaa kannattaa harrastaa päivittäin, esim. kävellä koulumatkat tai lenkkeillä koiran kanssa, jos teillä on sellainen. Jokin liikuntaharrastus olisi hyvä olla, jotta hikiliikuntaa tulisi pari kertaa viikossa. Koululiikunta on hyvä liikuntamuoto, joten ole aktiivinen liikuntatunneilla.

Herkkuja saa syödä, mutta harvakseltaan. Silloinkin pitää määrien pysyä kohtuudessa. Kokonaista karkkipussia tai suklaalevyä ei voi syödä kerralla. Opettele nautiskelemaan karkeista imeskelemällä ne, jolloin pari karkkia tai palaa suklaata kestää jo paljon pidempään. Näin verensokerikin pääsee nousemaan rauhassa ja makean nälkä tyydyttyy jo vähemmästäkin. Pizzaa, hampurilaisia tai kebabia tulisi syödä korkeintaan kerran kuukaudessa.

Jouluna saa herkutella vapaasti kunhan muistaa, että herkuttelu päättyy viimeistään toiseen joulupäivään eikä jatku uuteenvuoteen asti ;)

Jos sinusta tuntuu, että kaipaat tsempparia elämäntapamuutoksiin niin voit käydä säännöllisin väliajoin kouluterveydenhoitajalla seuraamassa edistystäsi.

Hyvää joulunodotusta sinulle!

Kiitos Miia!

Mun kaksoissiskolla ois kysymys, se on siis kans 12 ja se on 154cm pitkä ja painaa 46,8kg. Mikä olis sille normaalipaino alue?

Vierailija
4/4 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mia Terveydenhoitaja kirjoitti:

Kiitos Miia!

Mun kaksoissiskolla ois kysymys, se on siis kans 12 ja se on 154cm pitkä ja painaa 46,8kg. Mikä olis sille normaalipaino alue?

Hei sara,

siskosi on normaalipainoinen. Koska olette vielä kasvavia nuoria, kilomäärillä ei ole niinkään merkitystä vaan sillä missä suhteessa painoa on pituuteen. Kun kasvatte pituutta, myös painoa tulee tulla lisää, ettette hoikistu liikaa.

Liika hoikkuus ei ole terveellistä eikä ihannoinnin arvoista. Nuori nainen tarvitsee rasvakudosta kuukautisten käynnistymiseen ja ylläpitoon ja rinnatkin ovat suurelta osin rasvaa. Tottakai on hyvä pysyä normaalipainossa jo nuorena, ettei kilojen kanssa tarvitse taistella aikuisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän