Kauan kestää kutoa huivi kangaspuilla ohuesta langasta?

Vierailija

Onko joku täällä kokeillut?

Kommentit (12)

Vierailija

oon kokeillut joo. Olen nimittäin opiskellut alan, jossa pääaine oli kangaspuilla kutominen. Kävin sen koulun 08-11 vuosina, eli aikaa siitä on jo. Mutta jos sulla on langat valmiina, sidos, mallikerta millaisen huivinhaluat, sekä sinulla on pituus ja muut laskelmat laskettu valmiiksi, sekä osaat tehdä langasta vyyhdin, laittaa vyyhdin kangaspuihin ja niisiä langat ja sitte ku pääset työn ääreen ja teet ensin 20-50cm kokeilua ja sitte sinne huivin valmistumiseen saakka niiin.. riippuu ihan miten nopea olet kutomaan onko sulla hanskassa kangaspuilla kutominen ja se saatko siitä tulemaan suoran heti ensimmäisellä kerralla ja sinun ei tarvitse purkaa kertaakaan niin.. riippuu ihan monesta asiasta miten kauan sulla siihen menee.. mut jos kaikki on valmiina ja osaat tehdä kaiken siihen asti että saat vyyhdin kangaspuihin (johon tarvitset kaverin) ja sulla on kangaspuut ihan sun omassa käytössä ilman mitään tiettjä aikatauluja niin sanoisinko että 2-3 päivää

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
oon kokeillut joo. Olen nimittäin opiskellut alan, jossa pääaine oli kangaspuilla kutominen. Kävin sen koulun 08-11 vuosina, eli aikaa siitä on jo. Mutta jos sulla on langat valmiina, sidos, mallikerta millaisen huivinhaluat, sekä sinulla on pituus ja muut laskelmat laskettu valmiiksi, sekä osaat tehdä langasta vyyhdin, laittaa vyyhdin kangaspuihin ja niisiä langat ja sitte ku pääset työn ääreen ja teet ensin 20-50cm kokeilua ja sitte sinne huivin valmistumiseen saakka niiin.. riippuu ihan miten nopea olet kutomaan onko sulla hanskassa kangaspuilla kutominen ja se saatko siitä tulemaan suoran heti ensimmäisellä kerralla ja sinun ei tarvitse purkaa kertaakaan niin.. riippuu ihan monesta asiasta miten kauan sulla siihen menee.. mut jos kaikki on valmiina ja osaat tehdä kaiken siihen asti että saat vyyhdin kangaspuihin (johon tarvitset kaverin) ja sulla on kangaspuut ihan sun omassa käytössä ilman mitään tiettjä aikatauluja niin sanoisinko että 2-3 päivää

niin ja tosiaan siihen vaikuttaa myös se langan paksuudesta ja huivin pituudesta..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikun en osaa yhtään, vasta haaveilen.

No sitte kun kannattaa kyllä miettiä tosi perus sidosta siihen huiviin, ettet ala tekemään mitä erityisen vaikealla sidoksella. Esimerksiksi palttina sidos on tosi simppeli ja yksinkertaisin. Ja sulla kannattaa olla perus laskelmat valmiina. Eli miten pitkän huivin haluat (kun se on valmis (+hapsut jos niitä laitait)), kokoeilu pituus, sitte se pituus mitä menee solmuihin kun kiinnität sen puihin, ja sitte riippuu ihan mitä lankaa käytät että sun pitää myös laskea kutistumisvarat. kaikki nuo tulee siihen pituuteen kun luot vyyhdin. jos oot ihan aloittelija niin kannattaa lukea netistä ihan perus tiedot, että et oo sittten ihan sormi suussa tai jos saat joltain apua. ajatteliko kansalaisopistolla käydä tekemässä vai? Jos menet johonkin muualle missä ei saa opetusta niin sillon pitää kyllä sulla olla noi perus jutut tiedossa

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun en osaa yhtään, vasta haaveilen.

No sitte kun kannattaa kyllä miettiä tosi perus sidosta siihen huiviin, ettet ala tekemään mitä erityisen vaikealla sidoksella. Esimerksiksi palttina sidos on tosi simppeli ja yksinkertaisin. Ja sulla kannattaa olla perus laskelmat valmiina. Eli miten pitkän huivin haluat (kun se on valmis (+hapsut jos niitä laitait)), kokoeilu pituus, sitte se pituus mitä menee solmuihin kun kiinnität sen puihin, ja sitte riippuu ihan mitä lankaa käytät että sun pitää myös laskea kutistumisvarat. kaikki nuo tulee siihen pituuteen kun luot vyyhdin. jos oot ihan aloittelija niin kannattaa lukea netistä ihan perus tiedot, että et oo sittten ihan sormi suussa tai jos saat joltain apua. ajatteliko kansalaisopistolla käydä tekemässä vai? Jos menet johonkin muualle missä ei saa opetusta niin sillon pitää kyllä sulla olla noi perus jutut tiedossa

En tiedä vielä. Kiitos perusteellisista vastauksista.

Vierailija

Minä olen kutonut kangaspuilla kansallispuvun päällihameen kankaan. Tein sen kansalaisopiston käsityökeskuksen puilla, johon ohjaaja oli laittanut kaikki valmiiksi. Kudoin kangasta hyvin ohuista villalangoista, raidat ja kuviot olivat 4-5 langan levyiset, joten koko ajan sai olla vaihtamassa väriä. Paukutin puita joka päivä töiden jälkeen pari tuntia kahden viikon ajan ja sunnuntainakin nelisen tuntia ja sain aikaan kolme metriä kangasta. Eihän se siis tekniikkana ole kummoinenkaan, jos vain muistaa, missä järjestyksessä painellaan polkimia, niin ettei tarvitse tämän tästä purkaa.

Vierailija

3 : miten sinä et ole oppinut, että ne kangaspuihin laitettavat langat ovat loimi. Siis niin kuin hevoselle, eikä vyyhti.

Oikeasti voi mennä enemmän aikaa kangaspuihin laittamisessa kuin kutomisessa. Helppoa se on, jos on jo loimi valmiiksi niisittynä ja kudontavalmiina. Sanoisin, että muutama päivä, kun huivi kudotaan aika harvaksi eikä isketä tiukkaan niin kuin mattoa.

Mullakin on ollut jo pitkään haaveissa kutoa joku nätti silkkihuivi ihan itse.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mene ap vaikka kansalaisopistoon kankaankudonnat perusteet oppimaan. Silkki on vaativa materiaali ajoittelijalle.

Ap tykkää villasta ja pellavasta, mutta ei silkistä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat