Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua sukkaohjeen kanssa

...

En vaan tajua miten tuo kuvio pitäisi aloittaa, en saa sitä menemään oikein. Omasta mielestä tarvitsisin enemän silmukoita mitä ohjeesa sanotaan...
http://i5.aijaa.com/b/00499/14047809.jpg
http://i11.aijaa.com/b/00823/14047810.jpg

En saa kuvion ensimmäistä riviä onnistumaan 69 silmukalla, kertokaa miten tuon saa toimimaan!

Kommentit (8)

Vierailija

Kokeilin 35 silmukalla ja siihen ainakin riitti? Pallo on langankierto (= tulee yksi silmukka lisää) ja väkänen ilmeisesti tarkoittaa 2 s neulotaan yhteen.

Vierailija

Mustaan palleroon tehdään 5s yhteen s:n (ne kavennetaan seuraavalla krs pois). Väkäsessä 2s yhteen ja jos tuo missä on kolme väkästä on 3s yhteen. 

Vierailija

Vaikea kommentoida näkemättä sun neulosta, mutta siisiinähän oli puhetta, että silmukkamäärä vaihtelee. Heti ekalla rivilla kavennetaan yhteensä 12 (jos laskin oikein), mutta uusia silmukoita tehdään vain 10. Teetkö ekaa kertaa kuvioneuletta? Jos nyt pitää arvata, mikä vikana, tarkista vielä, että varmasti osaat kaavion merkinnät oikein. Luule,,että se on nuo langankierrot, mitkä sulla on onjelmana, jos ei silmukat riitä. Jos siellä se O on niin se on sitten tosiaan vain se kierto puikolle, eli siihen kuulu käyttää silmukoita odottavalta puikolta. Kun lanka on kierretty, semkiinnittyy neuleeseen vasta seuraavaa ruutua neuloessa. Mitä toi 35 s tarkoitti, kun neuleessa on kuitenkin 69?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikea kommentoida näkemättä sun neulosta, mutta siisiinähän oli puhetta, että silmukkamäärä vaihtelee. Heti ekalla rivilla kavennetaan yhteensä 12 (jos laskin oikein), mutta uusia silmukoita tehdään vain 10. Teetkö ekaa kertaa kuvioneuletta? Jos nyt pitää arvata, mikä vikana, tarkista vielä, että varmasti osaat kaavion merkinnät oikein. Luule,,että se on nuo langankierrot, mitkä sulla on onjelmana, jos ei silmukat riitä. Jos siellä se O on niin se on sitten tosiaan vain se kierto puikolle, eli siihen kuulu käyttää silmukoita odottavalta puikolta. Kun lanka on kierretty, semkiinnittyy neuleeseen vasta seuraavaa ruutua neuloessa. Mitä toi 35 s tarkoitti, kun neuleessa on kuitenkin 69?

Kokeilin vain puoleen väliin 35 silmukalla kun en jaksanut tehdä 69 silmukkaa, koska tuossahan toistuu se kuvio peilikuvana.

Ap, täsmennätkö vielä miten olet neulonut mustan ja valkean pallon? 

t. aiempi vastaaja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oon neulonut vuosikausia kaikenlaista, myös pitsineuetta ja sehän tässä suoraan sanottuna vituttaa kun pientä sikaa pakkasella kun ei onnistu!

http://i4.aijaa.com/b/00571/14047852.jpg

Tuossa vielä merkkien selitykset kaaviossa.

Ymmärrän että silmuoiden määrä vaihtelee kerroksittain. Mutta kun tarvitsisin ensimäisellä kerroksella mielestäni alunperin 71 silmukkaa, että kerroksen lopussa olisi 69 s (nyt jää 2 viimestä s:ää neulomatta ja luulen, että se vaikuttaa seuraavien kerrosten kuvioihin...). Jos alan säveltämään jo heti alussa, niin mitä mahtaa olla loppuituloksena? Jos joku osaisi kertoa vaan missä meen vikaan kun en onnistu?

Vierailija

Mun mielestä noiden sisempien viivojen väliset silmukat laskemalla ekalla kerroksella tarvitsisi 67 silmukkaa, jotta homma lähtisi käyntiin. Joskushan ohjeissa on virheitä. Kokeile 67 silmukalla, jos itsekin olet sitä mieltä, että kaksi jää yli. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noiden sisempien viivojen väliset silmukat laskemalla ekalla kerroksella tarvitsisi 67 silmukkaa, jotta homma lähtisi käyntiin. Joskushan ohjeissa on virheitä. Kokeile 67 silmukalla, jos itsekin olet sitä mieltä, että kaksi jää yli. 

Eikö se ollut niin, että 2 jäi vajaaksi eli 71?
Sain itse kokeiltua juuri ja kyllä mulla riitti 69 s. Ohjeessa siis tuskin on vikaa. Tarkista ap, että sulla varmasti on 69s alunperin. Itsellä kävi vastaava juttu kerran niin, että olin laskenut silmukkamääräni väärin alunperinkin. Jos se on kunnossa niin pakkohan sulla on olla joku lasku tai huolimattomuusvirhe. Kokeile neuloa rivi loppuun ja katsoa sitten, miten työ vastaa kaaviota, joskus virheet huomaa siten helpommin, kuin neuloessa.

...

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eikö se ollut niin, että 2 jäi vajaaksi eli 71?
Sain itse kokeiltua juuri ja kyllä mulla riitti 69 s. Ohjeessa siis tuskin on vikaa. Tarkista ap, että sulla varmasti on 69s alunperin. Itsellä kävi vastaava juttu kerran niin, että olin laskenut silmukkamääräni väärin alunperinkin. Jos se on kunnossa niin pakkohan sulla on olla joku lasku tai huolimattomuusvirhe. Kokeile neuloa rivi loppuun ja katsoa sitten, miten työ vastaa kaaviota, joskus virheet huomaa siten helpommin, kuin neuloessa.

No yritän varmaan sitten neljännen kerran aloittaa sukkaa *mur* Laskin kyllä jo aikasemmilla kerroilla useamman kerran, että olen luonut 69s. Ohjeesta laskiessakin saan laskettua, että tarvitsisin alunperin 71s jos teen kaikki kavennukset ja langankierrot niin kun on sanottu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat