Miksi te epäselvästi puhuvat ihmiset suututte, kun teidän puheesta ei saa selvää?

Vierailija

Minun tuttavapiiriini kuuluu pari ihmistä, joilla on jokin kielellinen vaikeus lausua joitain kirjaimia/sanoja. Minun on välillä todella vaikeaa saada selvää, mitä he sanovat. Ja kun asia ei sitten etene mihinkään, niin nämä henkilöt hermostuvat ja suuttuvat, eivät tunnu yhtään ymmärtävän, että vika on heidän artikulaatiossa eikä minun ymmärryskyvyssä. Kyllä minä muiden ihmisten puheen ymmärrän. Toinen näistä on ihminen, joiden kanssa joudun olemaan tekemisissä työmaailmassa. Pelkään niitä päiviä, kun joudun hänen kanssaan puhumaan. Jotenkin olen ruvennut inhoamaan itseäni, kun en saa hänen puheestaan selvää, vaikka tiedän ettei vika ole minussa.

Mitä voisin tehdä? Selvästikään tällaiset ihmiset eivät pysty puhumaan selvemmin, koska heillä on jokin vamma tai vastaava (en tiedä mikä, kun eivät puhu näistä asioista muille). En halua loukata sanomalla, ettei heidän mongerruksestaan saa mitään selvää.

Kommentit (15)

Vierailija

Mulla on myös tuollainen työkaveri ja se puhuu välillä itsekseen. Sitten en tiedä mutiseeko se mulle vai itselleen ja nyökkäilen vaan, kun en tajunnut sanaakaan ja osa ohjeista menee täysin kuuroille korville. No can do!

Vierailija

Jokainen hermostuu jos omasta puheesta ei saada selvää, vaikka tasan tietäisit, että syy on omassa artikuloinnissasi. Onhan se nyt ikävää jos muut eivät ymmärrä mitä yrität kertoa.

Vierailija

En vaan tiedä, mitä voisin tehdä. Olen jopa miettinyt, että vaihtaisin työpaikan. Kun eihän tuosta ryhmätyöskentelystä tule mitään, kun homma etenee hitaasti "kielimuurin" takia.

Vierailija

En ole tavannut tuollaista vaikka olen ollut tekemisissä hyvin monien ja monenlaisten vammaisten kanssa, joille puhe on todella työlästä.
Ehkä ilmeesi paljastaa ajatuksesi.

Vierailija

Minulla on ystävä, joka puhui todella epäselvästi. En oikeastaan ensimmäiseen vähintään puoleen vuoteen saanut hänen puheestaan mitään selvää. Eikä saanut kyllä kukaan muukaan.

Asia korjaantui sillä, että hän tutustui kuulovammaiseen ystäväänsä ja opetteli artikuloimaan.

Vierailija

Hanki kuulolaite äläkä kitise. Välillä vituttaa muutama sukulainen jotka itse karjuu niin että irtopaperit lentelee pitkin huonetta ja sitten valittaa että muiden puheesta ei saa selvää. Ehdotin yhdelle kuulontutkimusta mutta sehän loukkaantui että ei hän niin vanha vielä ole... :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole tavannut tuollaista vaikka olen ollut tekemisissä hyvin monien ja monenlaisten vammaisten kanssa, joille puhe on todella työlästä.
Ehkä ilmeesi paljastaa ajatuksesi.
Mulla itsellä on vammainen lapsi, jonka puheesta saan selvää tai jos lausuu vieraskielisiä sanoja, niin sitten en välttämättä ymmärrä. On oppinut myös kiertämään ilmauksia ja kertomaan ne toisella tapaa, jos ei heti mene kuulijalle jakeluun. Silti tuon työkaverin puhe on jotain omaa luokkaansa.  t: 2

Vierailija

Minulla on ongelma saada joidenkin ihmisten puheesta selvää. Nämä ihmiset eivät ole vammaisia, vaan puhuvat vaan vähän tavallista epäselvemmin ja minulla on puolestaan jonkinlainen kuulon hahmottamisen ongelma niin, että puheesta selvän saaminen on minulle vaikeampaa kuin monilla muilla. Toisaalta minulla ei ole mitään ongelmaa saada selvää CP-vammaisen työkaverini puheesta, koska hän puhuu tarpeeksi hitaasti ja erottaa sanat toisistaan hyvin.

Pari juttua tulee mieleen:

- yritä hoitaa näiden ihmisten kanssa mahdollisimman suuri osa kommunikoinnista sähköpostitse tai muuten kirjallisesti

- jos et saa puheesta selvää, niin sano se suoraan (toki tietenkin kohteliaasti) äläkä teeskentele ymmärtäväsi. Mikään ei ärsytä sen enempää kuin se, että toinen näyttää ymmärtävän, mutta ei kuitenkaan millään tavalla ota sanottua huomioon. Sillä tavalla nimenomaan annat itsestäsi sellaisen kuvat, että suhtaudut täysin välinpitämättömästi puhujan ajatuksiin.

Vierailija

Minä en niinkään suutu kuin turhaudun, kun et saa puheestani selvää, enkä tiedä mitä voisin asialle tehdä. Kuitenkin 99% maailman ihmisistä ymmärtää puhettani, jopa useimmat lapset ja ulkomaalaiset. Joskus tuntuu, että yrität vain simputtaa ja kyykyttää minua pakottamalla minut toistamaan sanani moneen kertaan.

Vierailija

Kyllähän se alkaa pikkuhiljaa vituttamaan kun kukaan ei koskaan saa selvää mitä mä yritän sanoa. Jotkut harvat vaan jotka on tottunu puhumaan hiljaisten kanssa. Eihän se tietenkään muiden vika ole, mut se asioiden toistaminen on niin h*lvetin rasittavaa. Vaikka mä kuinka yritän puhua selvästi ja kovalla äänellä niin mun ääni silti vaan katoaa jonnekin. Pitää suurin piirtein huutaa ja sitte valitetaan että ollaan törkeitä. En mä tästä muille vihanen ole vaikka se siltä vaikuttaiski, enemmän vaan itelleni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en niinkään suutu kuin turhaudun, kun et saa puheestani selvää, enkä tiedä mitä voisin asialle tehdä. Kuitenkin 99% maailman ihmisistä ymmärtää puhettani, jopa useimmat lapset ja ulkomaalaiset. Joskus tuntuu, että yrität vain simputtaa ja kyykyttää minua pakottamalla minut toistamaan sanani moneen kertaan.

Ymmärrän, että tuntuu tältä, mutta koeta tajuta, että myös toisten kyvyssä hahmottaa puhetta on eroa. Minulla on selvästi jokin pieni häiriö tässä asiassa. Esimerkiksi puhelimeen vastatessani en saa 80 %:ssa puheluista selvää soittajan nimestä, kun hän sanoo sen, vaan tunnistan soittajan hänen äänestään.

Minusta taas tuntuu välissä, että jotkut epäselvästi puhuvat simputtavat ja kyykyttävät minua tahallaan puhumalla niin epäselvästi, että joudun viiteen kertaan kysymään, mitä he sanovat (en siis puhu nyt mistään vammaisista, vaan ihan terveistä ihmisistä, jotka kuitenkin puhuvat vähän epäselvästi). Tuntuu tosi ikävältä pyytää puhujaa koko ajan toistamaan sanojaan.

Vierailija

Itse teidän olevani epäselvä puhuja, varsinkin jos suomea puhun. Liikaa vokaaleja ja sitten kun aivot ajattelevat nopeammin kuin suu pysyy mukana niin on joskus kuulijalla hankalaa.
Olen kyllä yrittänyt saada puheen nopeutta laskettua, aina ei vaan toimi ja puhe menee epäselväksi.

Vierailija

Jotkut ihmiset kysyy aina automaattisesti "mitä", kun joku suunsa aukaisee. Inhoan noita mitättäjiä. Ihminen joka ei kuule, yleensä yrittää ensin ja sanoo sitten ettei kuullut, mutta mitättäjän olettamus on että hänelle toistetaan kaikki asiat toiseen kertaan ihan muuten vaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat