Paljonko laittaisitte häälahjaan rahaa minun tilanteessani?

Vierailija

Erittäin läheinen ystäväni on menossa naimisiin ja häälahja mietityttää. Ystävä on niin läheinen, että haluaisin panostaa lahjaan todella paljon. Hän on auttanut minua paljon kaikissa asioissa ja on tärkeä ihminen minulle. Kuitenkin tällä hetkellä tuloni ovat erittäin surkeat ja todennäköisesti tilanne ei ehdi kohentua häihin mennessä, ellen löydä töitä ennen sitä. Tulot myös saattavat pysyä kauankin huonoina, sillä olen opiskelija ja ilman töitä taloustilanteeni on katastrofaalinen. Jonkin verran on kuitenkin puskurirahaa löytyy, mutta mietinkin paljonko siitä uskallan lohkaista hääparin lahjaan?

Paljonko te käyttäisitte minun sijassani, jos menisitte yksin? Entä avecin kanssa? Myös hyviä häälahjavinkkejä otetaan vastaan, sillä hääpari ei tahdo rahaa.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Hyvä ystävä ymmärtää tilanteesi eikä haluaisi sinun joutuvan puille paljaille hänen häälahjansa takia. Onneksi hyvän lahjan ei tarvitse olla kallis. Sopiva lahja tietysti riippuu sekä sinusta että lahjansaajasta, mutta tässä muutamia lähes ilmaisia ehdotuksia:

- auta hääjärjestelyissä (kutsukorttitalkoissa, loppusiivouksessa, järjestämällä esitys tai muuta ohjelmaa)

- jos sinulla oikeasti on taiteellisia lahjoja ja tiedät ystäväsi arvostavan niitä, maalaa taulu, kirjoita runo tai niin edelleen

- jos osaat tehdä käsitöitä ja tiedät ystäväsi arvostavan niitä, tee tuoreelle parille vaikkapa erityishienot villasukat tai mitä nyt sitten osaatkaan tehdä ja mistä he pitävät

Jos edellämainitut eivät tunnu hyviltä ideoilta, käyttäisin 10-20 euroa vaikkapa vain viinipulloon tai pieneen herkkukoriin. Itse olen hyvin varovainen tavaralahjojen kanssa, koska omassa lähipiirissäni kaikilla on tavaraa ihan riittävästi, mutta jos tiedät ystäväsi haluavan tai tarvitsevan jotain sellaista, mihin budjettisi riittää, niin mikäs siinä.

Taloudellinen tilanteesi parantuu jossain vaiheessa, ja voit vaikkapa 10-vuotishääpäivänä yllättää parin jollain kivalla tavalla.

Vierailija

Ei ystäviin tarvitse tehdä vaikutusta häälahjalla, eikä lahjan arvo ole ystävyyden mitta. Sinun tilanteessasi en antaisi lahjaa, tai korkeintaan symbolisen, itsetehdyn.

Kuten ensimmäinen kirjoittaja ehdotti, tarjoa sen sijaan apuasi. Esimerkiksi hääpäivänä juhlapaikalla voi olla valtavasti järjesteltävää, mutta hääpari ei itse pääse paikalle. Luotettuja ystäviä tarvitaan apuun.

Vierailija

Kiitos neuvoista ykkönen! Tiedän, että hääpari arvostaisi esimerkiksi hienoa itse tehtyä taulua. Olen vain täysin peukalo keskellä kämmentä syntynyt, joten itse tehty ei oikein käy. Tuo loppusiivouksessa auttaminen on hyvä idea, siivota sentäs osaan :D

Olen ymmärtänyt rivien välistä, että tahtoisivat jotain säilyvää muistoa lähimmiltä, joten herkkukori ei oikein toimi. Joka tapauksessa olen ajatellut, että vähintään 50 € sijoitan lahjaan. Sekin tuntuu vain hieman vähältä, varsinkin jos päädyn osallistumaan miesystäväni kanssa (tämä vielä vähän auki).  Olen saanut siis valtavasti sekä henkistä että materiaalista apua ystävältäni, joten tahtoisin kovasti onnistua nyt antamaan jotakin todella kekseliästä. Ystävä ei ole materialistinen, joten hyvästä oivalluksesta ilahtuu varmasti eniten. Kun vain keksisi sen hyvän idean... :D

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt rivien välistä, että tahtoisivat jotain säilyvää muistoa lähimmiltä

Ap

Yritän tässä kovasti pähkäillä, mikä voisi olla sellainen säilyvä muisto. Koriste-esineet ja muut vastaavat ovat aina vähän riskialttiita, koska niitä saattaa tulla lahjaksi vaikka kuinka paljon ja niitä kuitenkin voi pitää esillä vain rajatun määrän kerrallaan.

Itse arvostan eniten ystävieni kauniita sanoja. Yleensä aina, kun olen ollut juhlakaluna, olen ilahtunut eniten ajatuksella kirjoitetuista korteista. Jos ystäväsi on samaa sorttia, ehkä ideaa voisi kehitellä vähän pidemmälle. Esimerkiksi kirja/vihko, johon keräät ajatuksia rakkaudesta yleensä ja ystäväsi ja hänen puolisonsa parisuhteesta erityisesti (muistelet, miten rakastuneita he olivat aluksi, miten ystäväsi ensimmäistä kertaa kertoi sinulle puolisostaan, miksi he ovat mielestäsi hyvä pari). Sen voisi tehdä vaikkapa kirjakaupasta ostettuun nättiin muistikirjaan ihan käsin, etenkin jos sinulla sattuu olemaan nätti käsikirja, tai sitten voi tulostaa tietokoneella arkkeja ja sitoa ne nätisti yhteen. Tai jos sinulla on kauniita valokuvia ystävästäsi ja hänen puolisostaan, voit teettää jossain valokuvapalvelussa kirjan, jossa on sekä kuvia että tekstiä. Jos tunnet ystäväsi sukulaisia, etenkin iäkkäämpiä, voisit pyytää heiltä elämänviisauksia, jotka myöskin tulisivat mukaan kirjaan. Kirjassa voisi myöskin olla esimerkiksi koskettavia runoja tai laulunsanoja rakkaudesta.

Tämä vain tällaista ajatuksenvirtaa sinua ja ystävääsi sen paremmin tuntematta.

1

Vierailija

Yleensä sellainen 200 - 300€ on ihan kohtuullinen, ei pitäisi olla hääparillakaan valittamista, mutta ei myöskään oma talous mene konkkaan.

Vierailija

Tuo on oikeasti hyvä idea 1! Ystäväni rakastaa omista valokuvista tehtyjä kirjoja. Minulla ei ole kuvia heistä juurikaan, mutta saan niitä kyllä hankittua varmasti. Tämän toteutan osana lahjaa. En tajua, miksei itselle tullut mieleen. Tänä on kyllä hyvä palsta, kun löytyy apu kaikkeen :)

5, kiitos mielipiteestäsi. 200 euroa alunperin ajattelin, mutta työtilanteen muututtua en todennäköisesti pysty laittamaan tuollaista määrää.

Vierailija

Jos hääparilla on omaa pihaa, voisi puutarhaan liittyvä lahja olla mieluinen esim. lahjakortti taimitarhalle tai puuntaimi/marjapensas/...

Itse saimme käsintehdyn amppelin ja köynnöskasvin. Oli kiva ja mieluinen lahja. Niiden mukana tuli "lahjakortti"  hääpäivän valokuvakansiosta. Sen saimme sitten valmiiksi tehtynä parin kuukauden päästä. Mukava muisto ja erilainen, koska oli mustavalkokuvia.

Vierailija

Hääparilla on oma puutarha ja itse asiassa sieltä ollaan hävittämässä ensi kesänä eräs kasvi, joten puutarhaan jää tyhjää tilaa. Joten tuokin on todella hyvä idea 7, kiitos. Etenkin kun hääparilla tarkoituksena asua pitkäaikaisesti tässä talossa eli eivät ole ihan lähitulevaisuudessa asuntoa vaihtamassa. Pitäisivät varmasti puutarhan kohentamiseen liittyvästä lahjakortista.

Vierailija

Mun ystävä oli kirjoittanut ihanan pitkän kortin, jota lukiessa tulee vieläkin tippa linssiin koska se kortti vaan on niin ihana. Se oli oikeestaan enemmän kirje kun kortti ja se on kaikista tärkein mun häämuistoista. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yleensä sellainen 200 - 300€ on ihan kohtuullinen, ei pitäisi olla hääparillakaan valittamista, mutta ei myöskään oma talous mene konkkaan.

Mun talous ainakin menisi sekaisin noista summista. Jo ajatuksenakin on mahdotan antaa 200–300€.

Luulen, etä ap on aika lailla samasssa tilanteessa.

Vierailija

Mulla ei ole mitään vinkkejä, mutta hyviä ideoita tässä ketjussa. Halusin vain kertoa, että olipas kiva aloitus ja mukavia vastauksia, näitä on täällä nykyään liian vähän. Tuli hyvä mieli ja ap kuulostaa ihanalta kaverilta. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hääparilla on oma puutarha ja itse asiassa sieltä ollaan hävittämässä ensi kesänä eräs kasvi, joten puutarhaan jää tyhjää tilaa. Joten tuokin on todella hyvä idea 7, kiitos. Etenkin kun hääparilla tarkoituksena asua pitkäaikaisesti tässä talossa eli eivät ole ihan lähitulevaisuudessa asuntoa vaihtamassa. Pitäisivät varmasti puutarhan kohentamiseen liittyvästä lahjakortista.

Tämä! Ja vielä yhdistettynä valokuvakirjaan niin olisi varmasti aivan mahtava :) Tai sitten ei lahjakorttia, vaan taimi tai siemeniä. Me saatiin häälahjaksi mun kahdelta kaverilta yhteiseksi kiviä, siemeniä ja runo. Toinen heistä oli kirjoittanut runon ja sitten keräsivät sopivia kiviä, jotka maalasivat, koska tietävät, että rakastan värejä sekä auringonkukansiemeniä ja selostuksen, että voitaisiin reunustaa auringonkukkapenkki noilla kivillä. Tiesivät, että talon reunukselle olen aikeissa laitella kukkia. Runossa verrattiin avioliittoa mm. hyvässä hoidossa loistaviin auringonkukkiin :)

Vierailija

Valokuvakirja on loistava idea. Pienen taulunkin osaisit varmasti askarrella: valmiskehykset, askarteluliikkeestä kaunis paperi/kartonki pohjaksi ja sen päälle sopivan kokoinen printti joko "valmiista" runosta tai muutama itse kirjoittamasi rivi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mun talous ainakin menisi sekaisin noista summista. Jo ajatuksenakin on mahdotan antaa 200–300€.

Luulen, etä ap on aika lailla samasssa tilanteessa.

Hae sossusta lisää :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Erittäin läheinen ystäväni on menossa naimisiin ja häälahja mietityttää. Ystävä on niin läheinen, että haluaisin panostaa lahjaan todella paljon. Hän on auttanut minua paljon kaikissa asioissa ja on tärkeä ihminen minulle. Kuitenkin tällä hetkellä tuloni ovat erittäin surkeat ja todennäköisesti tilanne ei ehdi kohentua häihin mennessä, ellen löydä töitä ennen sitä. Tulot myös saattavat pysyä kauankin huonoina, sillä olen opiskelija ja ilman töitä taloustilanteeni on katastrofaalinen. Jonkin verran on kuitenkin puskurirahaa löytyy, mutta mietinkin paljonko siitä uskallan lohkaista hääparin lahjaan?

Paljonko te käyttäisitte minun sijassani, jos menisitte yksin? Entä avecin kanssa? Myös hyviä häälahjavinkkejä otetaan vastaan, sillä hääpari ei tahdo rahaa.

Sinuna ottaisin yhteyttä toisiin häävieraisiin vaikka vanhempiin tai sisaruksiin. Jos he ovat tekemässä kimppalahjaa kuten lahjakorttia häämatkaa varten tai jotain muuta niin pyydä että saat osallistua siihen. Näin annat hänelle ihanan lahjan ja ilman että menet siitä konkurssiin.  Itse osallituimme kerran tällaiseen häälahjaan ja hääpari sai häälahjaksi auton. Tuntui tosi hyvältä antaa hieno lahja. Meitä oli tosi paljon jotka osallistui kyseiseen lahjaan eikä tullut yhdelle kovin kalliiksi.  Itse saimme lahjakortin matkatoimistoon ja kävimme häämatkalla. Oli aivan ihana lahja.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat