Pitäisikö harrastajamuusikon suostua keikalle pelkästä soittamisen ilosta?

Vierailija

Tuttu tarjosi bändillemme hääkeikkaa ensi kesäksi. Siinä jutellessa kerroin, että veloitamme matkakuluja pari sataa per keikka. Se raha jaettuna koko bändille menee kevyesti harjoitusten ja keikan bensakuluihin, tupakkarahat saattaa jäädä taskunpohjalle. Mutta siis se pari sataa bensarahoja oli tutun mielestä liikaa, koska harrastajien pitäisi olla vain tyytyväisiä että pääsee esiintymään, ja saamme tietysti syöd juhlissa. Rakastamme musiikkia ja soitamme soittamisen ilosta, mutta keikalle se riitä. Varsinkin hääkeikat on vittumaisia, joten olisi tehnyt mieli pyytää paljon enemmän.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Parisataahan on pikkuraha hääkeikasta! Saattaa kaverilla vielä mieli muuttua, kun kyselee muualta tarjouksia. Muista sitten tuplata hinta, jos kysyy uudestaan.

T: harrastajamuusikon avopuoliso

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Parisataahan on pikkuraha hääkeikasta! Saattaa kaverilla vielä mieli muuttua, kun kyselee muualta tarjouksia. Muista sitten tuplata hinta, jos kysyy uudestaan.

T: harrastajamuusikon avopuoliso

Niinhän se on pikkuraha, koska tehdään tätä vain huviksemme. Ei ole tarkoituskaan tienata. Lisäksi meidän ohjelmisto on aika pieni, eikä olla mikään bilebändi tai jukeboksi.

Vierailija

Enmä nyt tiedä miksei. Joka paikassa muusikot hehkuttaa että tekevät työtä rakkaudesta musiikkiin, vaikkeivat saisi penniäkään ja vaikkei keikoille tulisi ketään.
Ja nyt yhdet kieltäytyy. Hämmentävää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Enmä nyt tiedä miksei. Joka paikassa muusikot hehkuttaa että tekevät työtä rakkaudesta musiikkiin, vaikkeivat saisi penniäkään ja vaikkei keikoille tulisi ketään.

Missä tuollaista hehkutusta näkee?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vähän luulen, että jos työstä ei saisi penniäkään eikä keikoilla kävisi ketään, puheet olisivat toisenlaisia...

Vierailija

Tuo on todella pieni korvaus, ei pidä suostua. Suurin osa hääkeikoilla käymistä bändeistä on harrastajia ja hinta monesti ihan nelinumeroinenkin. Itse olen nykyään ammattimuusikko ja edelleen jotkut odottaa ilmaista tai puoli-ilmaista. Hinnat löytyvät nettisivuilta, maksan verot ja alvit. Ilmaista kun alkaa tekemään niin se on kaikilta muiltakin pois ja niin paljon saat tehdä kuin ehdit. Itse joutunut vetämään tiukan rajan. Ihan tutuille ja lähisukulaisille olen tehnyt ilmaiseksi esim. hääkeikan.

Vierailija

Näin muusikon vaimona en kyllä tykkäisi jos mies kävisi keikoilla niin, että meidän pussista lähtisi bensaan yms. menevät kustannukset...

Sano järjestäjälle, että soittelee itse siellä vaikka nokkahuilua niin ei tarvitse maksella kenellekään mitään. Kouluista saa varmaan vanhoja nokkahuiluja ilmaiseksi lainattiua...

Vierailija

Aika ikävä tuttu sulla. Bändi on yleensä se häiden isoin ja kivoin juttu,ainakin vieraiden kannalta. Oli sitten bilebändi tai mieluummin ei.

Pikkurahoja pyysitte, selvästi kaveripohjalta. 200 € häiden budjetissa on aika pieni raha, 3-5% koko budjetista.

Vierailija

Tuollaista se on usein. Pyydetään kahvipalkalla kampaajaa, sähkäriä, rakennusmiestä jne. tekemään hommia. Ei ollenkaan ajatella matka- ja muita kuluja.
Et todellakaan suostu ja jos pyytää myöhemmin uudestaan, niin keksit jonkun tekosyyn veloittaa enemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpön. Ei ammattilainen ainakaan hehkuta noin. Minusta on selvää, että harrastajillekin korvataan kulut, ja ruoan tarjoaminen häissä on myös aika itsestäänselvyys. Ammattilaisille sitten tietysti myös kunnon korvaus. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuollaista se on usein. Pyydetään kahvipalkalla kampaajaa, sähkäriä, rakennusmiestä jne. tekemään hommia. Ei ollenkaan ajatella matka- ja muita kuluja.
Et todellakaan suostu ja jos pyytää myöhemmin uudestaan, niin keksit jonkun tekosyyn veloittaa enemmän.

Tämä pari sataa on ollut sellainen summa millä on muutamia keikkoja tehty lähialueella. Sillä saa 2x45min musiikkia harrastelijoiden soittamana. Tarkoitus ei ole (ainakaan toistaiseksi) tienata soittamisella mitään, kunhan ei miinukselle mene, emmekä ole ammattilaisten tai edes kaikkien harrastajabändien tasoa.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No se on vielä tökerömpää jos pyydetään jotakuta harjoittamaan omaa ammattilaan ilmaiseksi tai jopa niin että siitä joutuu itse maksamaan matkakulut. Törkeää suorastaan. Sellaista voi pyytää korkeintaan harvakseltaan joltain hyvin läheiseltä, kyten lähiomaiselta, JOS hän on itse sanonut, että voi tehdä ilmaiseksi palveluksia. 

Vierailija

Ainahan tuollaisessa keikassa veloitetaan vähintään keikasta aiheutuvat kulut. Ellei siis keikka ole muutenkin häihin kutsutun bändin porukan antama häälahja.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat