Isovanhempien luo sotkemaan?!

Vierailija

Olen huomannut, että ainakin parissa lapsiperheessä kotona lelut eivät ole hujan hajan pitkin olohuonetta ym., mutta kun ko. perhe tulee "ilahduttamaan" isovanhempaansa, vanhemmat antavat lastensa levitellä lelut pitkin lattioita ja sohvia niin, että jalalle ei ole sijaa astua eikä tuoliin istua koko viikonlopun aikana! Samoin vaatteita on lattioilla ja milloin missäkin. Hyvät lapset, tuletteko te tieten tahtoen sotkemaan isovanhempienne luokse, kun huomaatte, että vanhempi ei raaski kieltää ja oikeasti kuvittelette, että sotku ei rasita heitä ollenkaan??

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Hyvät isovanhemmat! Kummat olikaan tyhmempiä toistaan käyttäytyjä vain käytöksen mahdollistaja. Tämä on yksi asioista, jonka olen isovanhemmiltani oppinut. Meidän mamma oli sellainen mamma, joka meille piti ja sen kurin järjestyksen.  Lapset ei yksin osaa he tarvitsevat aikuisia. Heidän ajattelukykynsä ei ole vielä vanhemman tasolla.

Vierailija

Oletko käynyt ko. lapsiperheissä vain kutsuttuna ja tiettynä kellonaikana, jolloin lelut on luultavasti siivottu pois? Vai oletko pölähtänyt paikalle ihan sattumanvaraiseen aikaan, jolloin oikeasti näkee sen lapsiperheen peruskaaoksen? Omassa kodissasi voit toki ohjata vieraita käyttäytymään toivomallasi tavalla, mutta pienten lasten kanssa on muutaman vuoden ajanjakso, jolloin arki on pelkkää poimimista ja siivoamista ja järjestelyä, eli pieni lapsi aiheuttaa pelkällä olemassaolollaan jatkuvaa kamarumbaa. Jos et tätä kestä, niin ehkä sinun ei kannata kutsua pikkulapsiperheitä kotiisi, vaan mennä suosiolla käymään heidän luonaan.

Vierailija

Toki ne isovanhemmat varmaan voivat niille vanhemmille tai lapsille sanoa, että siivoavat jälkensä, jos muuten eivät tajua.
.
Vai onko tässä taas kyse siitä, että ne isovanhemmat hokevat vieressä sitä "anna nyt lasten olla lapsia, ei niitä leluja tarvii kerätä, ei niitä lapsia tarvii kieltää" vanhemmille ja sitten selän takana päivittelevät, kun lapsia ei nykyään kielletä eikä lelujakaan kerätä... (Näin siis meillä.)

Vierailija

En ole huomannut. Mutta mä jotenkin ihmettelen tätä avausta, en oikein saa kiinni, mitä siinä tarkoitetaan. Ajatteletko, että ne lelut on aina siellä lapsiperheessä siististi jossain laatikossa? Vai onko kyse siitä, että monessa perheessä lelut ovat lähinnä lasten huoneessa ja niillä leikitään siellä? Isovanhemmilla ei tällaisia leikkihuoneita oikein ole. Sitä en tähän hätään keksi, miten ne lapset leikkivät, jos leluja ei saa levittää. 

-

Meillä lelut on olohuoneessa, koska se on lasten leikkihuone. Ovat ne joskus tietysti pienen hetken siististi laatikoissaankin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toki ne isovanhemmat varmaan voivat niille vanhemmille tai lapsille sanoa, että siivoavat jälkensä, jos muuten eivät tajua.
.
Vai onko tässä taas kyse siitä, että ne isovanhemmat hokevat vieressä sitä "anna nyt lasten olla lapsia, ei niitä leluja tarvii kerätä, ei niitä lapsia tarvii kieltää" vanhemmille ja sitten selän takana päivittelevät, kun lapsia ei nykyään kielletä eikä lelujakaan kerätä... (Näin siis meillä.)

Anoppi on just tollanen. Sanoo lapsille ettei teidän tarvitse kerätä, että kyllä mummi kerää ja sitten länkyttää papalle, että kyllä lapset voisi sotkunsa siivota :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suuttuuko ne herrantertut ikiajoiksi, jos komennat välillä siivoamaan?

Ainakin meillä miniä suuttuu. Lapsenlapset voi olla päivunilla, olohuone yhtä kaaosta ja kun sanon miniälle, että siivoapa nyt jälkenne, että tänne mahtuu ihmiset istumaan, saa kuulla olevansa huono emäntä. Vieraille ei siivoaminen kuulu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä miniä suuttuu. Lapsenlapset voi olla päivunilla, olohuone yhtä kaaosta ja kun sanon miniälle, että siivoapa nyt jälkenne, että tänne mahtuu ihmiset istumaan, saa kuulla olevansa huono emäntä. Vieraille ei siivoaminen kuulu.

Näin on myös meillä ja lelut ja sekasotku aina vierailun jälkeen minun siivottavaksi. Ja joka ikinen kerta tavaroita unohtuu ja niitä joutuu säilyttämään pienissä tiloissa. Ovat sellaisia luonnonlapsia. Ja asiasta on käyty ties monta keskustelua ja aika paljon olen heittänyt tavaraa roskikseen, kun eivät kantaudu kotiin.

Vierailija

Kyllä minä isovanhempana olen opettanut lapsenlapsille, että meillä(kin) siivoavat itse lelunsa pois. Toimii hyvin, useimmiten kehottamatta. Ei minkäänlaista ongelmaa asian kanssa.

Lasten vanhemmat myös katsovat, että lelut on siivottu pois , kun alkavat tehdä lähtöä.

Miten tämä voi olla vaikeaa? En kysy pottuillakseni, vaan aidosti ihmettelen. Minulla on aina, omienkin lasten ollessa pieniä, ollut tapana pitää kiinni säännöstä; minun kotini, minun sääntöni. Myös lasten kaverit siivosivat jälkensä. Eikä tuo ilmeisesti mikään kamala asia ollut, päätellen siitä, että meillä oli aina koti täynnä kavereita. Isompana laitoin heidät tekemään jotain hommia, kun niin usein söivät meillä. Nyt käyvät nämä kaverit vaimojensa ja lastensa kanssa myös meillä kyläilemässä. Ja nämäkin lapset siivoavat jälkensä, omat vanhemmat pitävät heidänkin kohdallaan siitä huolen:)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Laita se poikas siivoamaan. Ei se vain miniän hommaa ole.

Vierailija

Niin, nämä ko. perheet antavat myös lastensa kävellä kurakengillä vierailla matoilla, mutta omasta autostaankin ovat niin tarkkoja, että ei saa likaiset kengät jalassa tulla kyytiin. Minusta tässä on ihan tarkoitushakuisuutta, että isovanhempien luona heitetään hanskat tiskiin ja olla öllötetään eikä yhtään katsota lasten perään. Ja ihan oikeasti, kyllä loukkaannutaan, jos huomautan! t.ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin, nämä ko. perheet antavat myös lastensa kävellä kurakengillä vierailla matoilla, mutta omasta autostaankin ovat niin tarkkoja, että ei saa likaiset kengät jalassa tulla kyytiin. Minusta tässä on ihan tarkoitushakuisuutta, että isovanhempien luona heitetään hanskat tiskiin ja olla öllötetään eikä yhtään katsota lasten perään. Ja ihan oikeasti, kyllä loukkaannutaan, jos huomautan! t.ap

Missä olet päässyt tarkkailemaan tätä ilmiötä? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi komennat miniän siivoamaan, miniähän on vieras? Eikö pojallasi ole käsiä?

Meillä ainakin minun vanhempani osaavat ihan sujuvasti puhua näistä asioista kaikkien lastenlastensa kanssa: isovanhemmat pyytävät siivoamaan, lapset siivoavat. Minulla, sisaruksillani tai heidän puolisoillaan ei ole tässä kuviossa muuta tehtävää kuin isovanhempien komppaaminen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat