Onko muita jolla todettu fnh?

Seuraa 
Liittynyt9.12.2015

Itselläni löydetty vuonna 2005 sattumalta ultrauksen yhteydessä 3 kpl fnh kasvaimia. Suurin 11cm, toinen 6cm ja kolmas 3cm. Vuonna 2007 kävin magneettikuvauksessa niiden vuoksi. Tuolloin sanottiin että en saa käyttää e pillereitä. En oikein saanut mitään muita ohjeita. Sanottiin vaan että ei tarvitse seurantaa. Aina kun olen jossain lääkärin vastaanotolla ottanut asian puheeksi, niin törmään jatkuvasti siihen, että lääkäreille tämä fnh on täysin tuntematon aihe. Luin jostain mm että raskaus saattaisi olla riski, mutta minulle ei kukaan asiasta raskauden aikana puhunut. Olen tuon löydöksen jälkeen ollut 3 kertaa raskaana. Muutama vuosi sitten työterveyslääkärini otti selvää sairaalasta jossa fnh:ni oli todettu, että tarvitseeko seurantaa ja vastaus oli taas että ei. Ajoittain unohdan koko fnh:n olemassaolon, mutta sitten välillä se taas tulee mieleen ja alkaa vaivaamaan. Miten teillä muilla? Annetaanko myös vaan olla vai seurataanko jotenkin? Tuntuu välillä pelottavalta että sisälläni on tuollaisia kasvaimia eikä yhtään tiedä mikä niiden tilanne on.

Kommentit (5)

Vierailija

Minulla myös todettu fnh,yksi 8cm ja kaksi n.1cm kasvainta.ehdoton ei tuli myös hormoneille.raskausaikana nämä tosiaan voivat kasvaa,niin kumma kun eivät ole seurailleet 😳.itse olen vielä aika alussa näissä tutkimuksissa mutta ymmärsin että seurataan ja uusintakuvausta tulossa koska kuulema tuo 8cm kasvain on niin iso.sinuna kyllä soittelisin lääkärille ja vaatisin kontrollia,voihan olla että kasvaimet ovat pienentyneetkin! Yksityisellehän pääset ainakin jos talous ei ole esteenä.hyvä asiahan on se ettei sinulla ole oireita 😊

toetamaton

Hei!
Minulla todettiin myös pari kuukautta sitten FNH. Kasvaimia on yksi, kooltaan 9,8 cm.

Tosi huonosti löytyy tietoa siitä netistä, enkä mitään ohjeita saanut jatkon suhteen. Jatkoseurannasta sairaala ilmoitti, että sitä ei tarvita koska pahanlaatuistumisriskiä ei ole..

Kuitenkin itseäni myös huolettaa, olisiko se kuitenkin tarpeellista. Ja juuri esim. raskaus, minulla on yksi lapsi ja haluaisin toisen, tästäkään en saanut ohjeita onko turvallista vaiko ei. Ärsyttää vastaamattomat kysymykset ja se kun tietoa ei löydy!

toetamaton

Kysyin asiasta (tietoa FNH:sta, ehkäisystä, raskaudesta, seurannasta ja aiheuttajasta) gastroenterologisen kirurgian erikoislääkäriltä (terve.fin nettilääkäri). Vastaus häneltä oli tämä:

"Hei. FNH eli fokaalinen nodulaarinen hyperplasia on suhteellisen yleinen pääasiassa naisilla esiintyvä maksamuutos, ei varsinaisesti kasvain. Jotain tekemistä sillä naissukuhormonien kanssa on, mutta kun se on jo ilmaantunut ei nykykäsityksen mukaan ehkäisyllä tai raskaudella ilmeisestikään ole merkittäviä vaikutuksia tilanteeseen. Muutos voi vuosien saatossa myös hävitä itsestään. Raskaaksi saa siis hankkiutua vapaasti. Raskauden aikana jotkut ovat suositelleet muutoksen koon seuraamista kertaalleen ultraäänellä, joskus muutos on kasvanut raskauden kuluessa - no, eihän sille silti todennäköisesti mitään tapahdu tai tehdä. FNH ei muutu pahanlaatuiseksi, on yleensä oireeton, eikä sitä juuri koskaan tarvitse poistaa. Jos FNH aiheuttaa vaivoja, ne tuppaavat olemaan paineentunnetta tai muuta tylppää vaivaa, joskus myös muutoksen sijaistessa vasemmalla mahalaukun päällä voi mahalaukun täyttyessä tulla epämiellyttävää täyttymisen tunnetta ylävatsalle. Vihloviksi tai viiltäviksi kuvailtavia kipuja FNH ei yleensä aiheuta. Kaikukuvauksessa FNH voi olla kaiultaan samaa tiheyttä kuin muu maksakudos, josta syystä sen havaitseminen ei aina ultraäänellä ole helppoa - selittänee sen, ettei sitä oltu nähty. MRI-kuvauksessa tyypillinen FNH on lähes varmasti diagnosoitavissa ja erotettavissa muista maksamuutoksista, eikä sinällään vaadi seurantaa. Mikä kohdallasi kasvaimen on kasvattanut jää arvailujen varaan, mahdollisesti estrogeenihormonilla on ollut tekemistä asian kanssa. Yleensähän nämä muutokset havaitaan sattumalta muiden vaivojen tutkimuksissa, ja useimmiten ne ovat jo syntyneet tai kypsyneet sellaisiksi kuin ovat, eikä merkittävää kasvutaipumusta siis jatkossa välttämättä ole lainkaan ja muutokset siis myös voivat itsestään kadota."

toetamaton

Niin ja olen siis sama henkilö kuin tässä kysymyksessä 😊

"toetamaton
Viesti3/4Lähetetty
22:59 | 3.6.2016
Hei!
Minulla todettiin myös pari kuukautta sitten FNH. Kasvaimia on yksi, kooltaan 9,8 cm.

Tosi huonosti löytyy tietoa siitä netistä, enkä mitään ohjeita saanut jatkon suhteen. Jatkoseurannasta sairaala ilmoitti, että sitä ei tarvita koska pahanlaatuistumisriskiä ei ole..

Kuitenkin itseäni myös huolettaa, olisiko se kuitenkin tarpeellista. Ja juuri esim. raskaus, minulla on yksi lapsi ja haluaisin toisen, tästäkään en saanut ohjeita onko turvallista vaiko ei. Ärsyttää vastaamattomat kysymykset ja se kun tietoa ei löydy!"

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat