En osaa keskustella! :(

Vierailija

Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta mulla on ollut tämä ongelmana koko elämäni ajan. Olen sosiaalisesti vaan jotenkin ihan lapanen, etenkin uusien ihmisten kanssa usein melko ujo, enkä ystävienikään kanssa ole hyvä pitämään keskustelua yllä. Usein en keksi mitään sanottavaa ja olen vain hiljaa, hiljaisuus itsessään ei tosin useinkaan häiritse minua itseäni tai tunnu minusta erityisen kiusalliselta. Kadehdin ihmisiä, jotka osaavat small talkia, itse selailen ihan oikeasti melko usein esim. netistä vinkkejä keskustelunaloituksiin ja juttuihin, joita voi kysellä ihmisiltä. Jos päinvastoin puhutaan jostain asiasta, josta olen kiinnostunut, saatan höpöttää vähän liikaakin. Ajatusten pukeminen sanoiksi tuntuu aina hankalalta enkä osaa oikein jäsennellä asioita jutellessani, selitän asioita oudossa järjestyksessä ja hypin asiasta toiseen. Toisinaan änkytän/sössötän vähän ja sanat menee selittäessä sekaisin. Joskus käy niin, että vaikka keskustelu ei mitenkään pitkästyttäisi minua ja olisin todella kiinnostunut keskustelun toisesta osapuolesta, huomaan vaan yhtäkkiä uponneeni ajatuksiini ja unohtaneeni kuunnella.

Jotenkin keskustelutilanteet ylipäänsä tuntuvat aina tietyllä tavalla ahdistavilta ja olen aina jotenkin poikkeuksellisen ylivirittyneessä tilassa, päässä vilisee 10 000 ajatusta samaan aikaan (Mitä sanoisin? Mitä vastaisin tuohon kysymykseen? Unohdin katsoa silmiin. Ei hitto, nyt sanoin jotain tosi tyhmää. Meneeköhän tämä silmiin katsominen jo tuijottamiseksi?).

Olen nyt viestitellyt muutaman päivän ajan ihan mielettömän mukavan miehen kanssa, ja pelottaa, että tämä koko homma kaatuu taas siihen, että minä en osaa keskustella. Turhauttaa! Miten voisin kehittyä keskustelijana?

Kommentit (3)

Vierailija

Mulla on samaa. Osaan kirjoittaa ja kirjoittamalla keskustella, mutta kasvotusten en. En varsinkaan mitenkään syvällisemmin, sellainen small talk kyllä sujuu.

Vähän harmittaa, kun mieheni tykkäisi kovastikin keskustella.

Vierailija

Kyllä me muut arvostamme rehellisyyttä olemuksessa. Emme teennäistä konsulttioppien mukaista hölöttämistä small talkin nimissä. 

Ihmiset ovat erilaisia -- joiltain sujuu ihan luonnostaan ja joiltan ei. Itse pidän enemmän hiljaisista ihmisistä, jotka kysyessään ovat sitten aidon kiinnostuneita vastauksesta. Jos olet sellainen (puhuit ystävistä, joita on, niin varmasti oletkin), niin älä murehdi asiaa. 

Ikäkin tuo pakosti varmuutta. Oletan, että olet alle kolmikymppinen?

Vierailija

Olen aivan samanlainen. Omalla kohdallani uskon että se johtuu vain jonkinlaisesta jännityksestä sosiaalisissa tilanteissa. Olen huomannut, että pystyn kommunikoimaan normaalisti vain perheeni ja muutaman ystäväni seurassa. Se on rasittavaa, ja usein sosiaalisissa tilanteissa tunnenkin olevani ihan taukki. Olen vahvasti introvertti, joten luulen syyn olevan myös sosiaalisen tilanteiden aiheuttamassa kuormituksessa. Kun ylikuormitun, väsähdän ja ajatukset alkavat harhailla. Olen myös lukenut ohjeita netistä ja yrittänyt ottaa oppia muilta, mutta siitä ei tule mitään. Minulla vaivaan on jonkinlaista helpotusta tuonut beetasalpaajat. Toki alkoholi on paras lääke, mutta ei siihen tietenkään voi arjessa turvautua.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat