Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ei pese käsiään

Ylihygieeninenkö

Miehelläni on 11-vuotias tytär, joka käy meille jokaiselle toinen viikonloppu. Tyttö ei pese käsiään vessakäyntien jälkeen ja mies on kyvytön puuttumaan asiaan. Minun huomautettua asiasta on mieskin lopettanut käsinpesun ilmeisesti osoittaakseen näin ettei kyse ole isosta asiasta. Minun mielestäni asiaan on puututtava, jotta lapsi ja muut eivät sairastu. Mies on kyvytön sanomaan lapselle yhtään mitään mistä lapselle voisi tulla paha mieli.

Nyt tilanne on se, että sekä mies ja lapsi ällöttää ja omassa kodissa täytyy vältellä ovenkahvoihin koskemista.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Olen sitä mieltä, että asiasta pitää lasta muistuttaa ja naurettavaa touhua, jos isä oikeasti aloitti tuollaisen käsienpesulakon. Toivottavasti kuitenkin ymmärrät ja muistat, että sinun antamasi kritiikki osuu paljon kovemmin, koska et ole lapsen vanhempi. Ole siis ystävällinen ja varovainen sanoissasi. Älä myöskään liioittele tilannetta, sillä vaikka se ällöä onkin, ei tuo nyt kuitenkaan tarkoita sitä, että sinun pitäisi esim. alkaa välttelemään niitä ovenkahvoja (!) tai että olisitte jossain välittömässä epidemiavaarassa. Todella iso osa aikuisistakaan ei pese käsiään vessakäynnin jälkeen, joten ihan poikkeuksellisesta asiasta ei ole kyse eikä sellaista kuvaa pidä myöskään lapselle tai hänen vanhemmilleen luoda.

Vierailija

Voiko kyseessä olla jonkinlainen kapina sinua kohtaan? Siis että lapsi ei hakua totella "pahaa äitipuoltaan"? Kuinka kauan miehen ja lapsen äidin erosta on? Tunteeko mies syyllisyyttä erosta ja/tai etävanhemmuudesta, ja yrittää lapsensa tällaisen toiminnan tukemisella osoittaa, että lapsi on hänelle silti tärkeä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sulla on ällöttävä mies. Ja sillä ällöttävä lapsi.

Minä myös en pese nykyään käsiä vessassa käynnin jälkeen, koska vessassani ei ole pesuallasta pitäisi mennä keittiöön käsiä pesemään, harvoin jaksan sinne asti mennä.
Ei muuten ole ollut aikoihin mitään flunssaa tai vastaavaa minulla.

Vierailija

Hyi saakeli mitä lähmäkäsiä tässäkin keskustelussa! On ihan perushygieniaa, että kädet pestään vessassakäynnin JÄLKEEN ja ENNEN ruoanlaittoa. Ap:n kuvaileman lapsen kohdalla lienee jonkinlaisesta kapinasta kyse, mutta kyllä aikuisten ihmisten pitäisi edes osata kätensä pestä. Ei mikään ihme kun kaikki tartuntataudit kiertävät jatkuvasti...

Vierailija

Yli puolet infektioista voitaisiin välttää, jos ihmiset pesisivät kätensä huolellisesti vähintään 10 kertaa päivässä, eli jokaisen vessareissun jälkeen jne. Miettikää miten paljon vähemmän sairauspoissaoloja töistä, vähemmän korvatulehduksia lapsilla, vähemmän antibioottikuureja jne.

Vierailija

Nro 4: erosta on kymmenen vuotta. Miehellä on huono omatunto kun "jätti perheen", vaikka siis eroon ei liittynyt kolmansia osapuolia tms. Isä saattaa kysyä lapselta että pesikö tämä kädet, johon lapsi vastaa "joo", vaikka ei olisi pessytkään (ei kuulu hanan ääntä). Mies tyytyy tähän. Olen varma ettei lapselle ole opetettu käsinpesua kotona, sillä ei hän pese ulkoa tullessaan eikä ennen syömistä. Ap

Vierailija

Tää on kuin minun kynästä. Tosin helpolla pääset; mieheni edellisen liiton lapset asuvat meillä 24/7, koska äitinsä ei halua eikä jaksa tavata heitä. Olen ollu siis äitipuoli kohta 10 vuotta, lapset alakoululaisia. Meillä on myös yhteisiä lapsia. Miehen vanhin tytär on aina ollut tosi soittainen, toisin kuin poika. Käsienpesusua olen vaahdonnut noin 10 vuotta eikä pese ellen vaadi tai käske. Isänsä ei viitsi puuttua. Nyt olen ilmoittanut tytölle, että jos hän ei perusteluista huolimatta ala pestä käsiään esim. paskalla käynnin jälkeen niin en pese sitten minäkään laittaessani aamupalaa tai ruokaa hänen lautaselleen. Omilta lapsiltaanhan tämän useimmat vaativat, mutta auta armias, jos äitipuolena vaadit. Kokemuksesta voin kertoa, että tilanne ei tule helpottamaan....

Vierailija

Minä erosin ap:n kuvailemasta miehestä. Lapsi muutti meille ja uusi talomme täyttyi mustista, likaisista sormenjäljistä. Kun sanoin miehelle asiasta, niin hänen kommenttinsa oli, että voihan ne jäljet pyyhkiä. Olisi ehkä ollut kuitenkin parempi opettaa lapsi pesemään kädet? Mistään muustakaan ei lapselle olisi saanut sanoa, kun tulee paha mieli. En jaksanut kasvattamatonta räkänokkaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en viitsi edes kertoa mitä exäni poika teki, oksettaa vieläkin.

Kaikenlaisia sikoja sitä on olemassa.

Suoraan runkulta ruokapöytään?

Vierailija

Tämän viikonlopun antia: vanhempi lapsi (16-v tyttö) kovassa flunssassa. Ei pese käsiään kun tulee sisään taloon eikä ennen ruokailua, vaikka niistää koko ajan. En voi kuin ihmetellä miten lasten äiti huolehtii hygieniasta kun lapset eivät ole oppineet edes perusasioita, jotka kai opetellaan jo tarhaikäisenä. Nyt sitten vaan odotellaan milloin itse tulee kipeäksi. :( /ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat