Maitoallergia-asiaa
Tuossa toisessa ketjussa muutama äiti kertoi, kuinka tiuhaan heräilevältä lapselta on löytynyt maitoalleegia. Kertokaahan, kuinka te, joiden taaperoiden yöheräilyjen syyksi on paljastunut maitoallergia, miten olette maidon korvanneet? Edes hapanmaitotuotteet eivät ilmeisesti sitten käy. Entä HYLA? Olen näissä asioissa ihan äimänkäkenä, kun mulla tai kellään läheisellä ei maitoallergiaa ole ollut... Sehän on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi, eikö? (Tuntuu kauhean tyhmiltä nämä kysymykset...) Mietin vain, kun parina iltana poitsu ei ole juonut kuin ihan vähän pullostaan, ja heti herännyt vain kerran tai kaksi. Kuinka nopeasti yöt rauhoittuvat?
Kiitos!
Kommentit (3)
Mutta meillä tyttö 1v3kk ja 10kk alkaen (kun aloimme kokeilla maitotuotteita) kauheat vatsavaivat alkoi! NE sitten paheni pahenemistaan. Lopputulos oli, että kaikki valui vetenä ulos ja poltti hetkessä pepun, jos sai lusikallisenkaan viiliä tms. Nyt odotetaan aikaa tutkimuksiin. Neuvolalääkäri, jonka luona käytiin sanoi, että voi olla maitoALLERGIAA vaikka äidinmaidonkorvikkeet sopivat (tutteli, muksun vellit, yms.). Aika jännä, kun luulin että ei voi olla ALLERGIA koska silloinhan ei mitkään maitovalmisteet sovi. Mutta lääkäri oli sitä mieltä että korvike on niin erilailla tehtyä, että joillekin maitoallergisille se sopii... En tiedä oliko tosta mitään apua.
kävi niin, että maitoallergia todettiin vasta n. 10kk, kun ruvettiin kokeilemaan maitotuotteita. siihen asti oli saanut vain äidinmaitoa ja aina ollaan vältetty mm. kaikkia puuroja, joissa on maitojauhetta. (epäilys ollut maitoallergiasta, joka oireilee äidinmaidon kautta)
tehtiin itse maitoaltistus kotona ja lopetettiin kesken, sillä niin paha ihottuma/levottomuus/nuha.
Soijatutteli kokeiltiin ja vielä pahempi ihottuma kuin maidosta.
Muistakaa muuten soija-alelrgiset, että devitol-vitamiinissa on soijapohja. Me ei tajuttu sitä heti ja tyttö tosi ihottumainen, kunnes lopetettiin. Tässä kaikessa tosin vielä home osallisena, eli sisäilman epäpuhtaudet.
Nyt käytössä kauramaito, kaurajätski, kaurakerma kalciumlisällä ja multitabsilla, vaikka tyttö vasta 1,3kk. ei alettu kokeilemaan korvikkeita, kun kuulemma ei näin isolle enää oikein lähde maistumaan kovinkaan helposti. kauramaito on ihan herkkua sitten taas. ja päästään halvemmallakin, joten oon ihan tyyttis.
yölevottomuus TOSIAANKIN vähentyi ja nyt mennään 1 herätyksellä. Mun maidoton dietti on nyt loppunut, lopetin imettämisen 2 vko sitten ja ihanaa syödä JUUSTOA :)
eivät tosiaankaan sovi minkäänlaiset maitotuotteet. Meille lääkäri määräsi 2-vuotiaaksi saakka juotavaksi Almiron Peptiä, jota saa apteekista reseptillä. Se on jauhetta, joka sekoitetaan veteen. Pepti on tavallaan maitotuote, mutta siitä on pilkottu maidon proteiinit.
Muuten esim. ruuanvalmistuksessa käytän soija- ja kauramaitoa ja soija- ja kaurakermaa. Molemmat maistuvat tosi hyvältä ruuan joukossa. Jugurttina voi syödä soijajugurttia, joista osa on ihan hyvänmakuisia. Makuerot tuotteiden välillä ovat aika suuret. Muitakin tuotteita löytyy soijapohjaisina. Myös margariinit ja levitteet täytyy katsoa tarkasti, koska vain osa on maidottomia.
Alussa minua kauhistutti ajatus maidottomasta ruokavaliosta, koska itselläni ei ole ollut mitään allergioita. Muutos oli kuitenkin yllättävän helppo ja meillä vaikutus näkyi välittömästi! Heti seuraava yö nukuttiin paremmin. Nyt on välissä jo paljon kokonaan nukuttujakin öitä. Veikkaisin kuitenkin, että vielä jonkin ruoka-aineen (jota en ole vielä saanut selville) vaikutus aiheuttaa välillä heräilyä. Ellei sitten poika ole tullut yliherkäksi Peptille. Sekin kun on kuulemma mahdollista.
Kahden vuoden iässä Peptin voi jättää pois ja siirtyä mm. soijatuotteisiin. Puolen vuoden kuluttua voimme hapanmaitotuotteiden kanssa kokeilla, sopisivatko ne jo. Suurella osalla kun maitoallergia paranee 2-3 vuoden ikään mennessä. Koko ajan käytämme kalsium-lisää, koska Peptistä sitä ei saa aivan riittävää määrää. Laitamme siis joka päivä puoli pussillista kalsiumia ruuan joukkoon.
Meillä allergia todettiin prick-testeillä ja vahvistettiin maitoaltistuksella. Kaikillahan allergia ei testeissä näy, vaikka se olisikin. Silloin välttödieetti on ainoa mahdollisuus varmistua asiasta. Itse koin kuitenkin lääkärin ohjeet tärkeinä, koska kyse on tärkeästä ravintoaineesta. Välttämistähän voi toki kokeilla itse, mutta pidemmällä aikavälillä ohjeet ovat tarpeen. Kävimme myös ravintoterapeutilla, jolta saimme todella hyviä ohjeita! Maitoaltistuksessa todetusta maitoallergiastahan saa tuosta juotavasta maidon korvikkeesta Kelalta korvausta.