Närästyslääkkeitä (etenkin esomepratsoli) syöneet
Onko teillä ilmennyt sivuvaikutuksia? Mä olen syönyt esomepratsoolia suunnilleen vuoden. Nyt on tulltu semmoista, että ruoka sulaa huonosti ja vatsa täyttyy tosi äkkiä. Vilkaisin pakkausselostetta, ja siinä sanotaan, että jos on ruuansulatusvaivoja, pitäisi ottaa yhteys lääkäriin. Tässä vain mietin, mitähän tekisin. Luulenpa, että yleislääkäri ei osaa hirveästi asiaa kommentoida, erikoislääkäri (jonka vast.otolla olen käynyt kerran) ottaa vastaan sen verran harvoin, että vaikea saada kiinni. Ajattelin, että kävisin apteekissa kysymässä ensin.
Kommentit (21)
Täh? VUODEN? Pari viikkoa noita kuuluisi kerralla syödä, ei vuotta! Eikö noilla ole koronnut vaikutus aiheuttaa suolistosyöpiä tjms. muistan lukeneeni keväällä kun itsekin käytin vähän aikaa.
Ei noilla pitäisi olöa suurtakaan vaikutusta ruuansulatukseen. Kunhan on syönyt niitä siis kuurittain eikä nyt sentään koko vuotta putkeen, joka nyt tuhoaisi vatsan happotasapainon niin täysin että ei olisi mikään ihme jos olisi jo pidemmälle edentynyt syöpäkin käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vatsasyövänhän noista saa kuukausien käytön jälkeen todella helposti, ja siihen oireesikin liittyy napin tarkasti. Ota yhteyttä lääkäreihin mahdollisimman pian. Mutta jos tilanteesi on ollut noin jo kuukausia, alkaa olla liian myöhäistä pelkään.
Vatsasyövänpä vatsasyövän. Tuo erikoislääkäri, jolla kävin, on todella kokenut, ja hän kertoi (kun mietin, onko noilla lääkkeillä mahdollisesti sivuvaikutuksia pitkäaikaisesti käytettynä), että näitä lääkkeitä käytetään niin paljon, että niistä sen verran paljon tietoa, että mahdollisista pitkäaikaisvaikutuksista oltaisiin jo aika perusteellisesti selvillä.
-
Muuten en vastaisi näin ilmiselvälle trollille, mutta kirjoitanpa tämän nyt tähän, mikäli joku toinen refluksia sairastava säikähtää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täh? VUODEN? Pari viikkoa noita kuuluisi kerralla syödä, ei vuotta! Eikö noilla ole koronnut vaikutus aiheuttaa suolistosyöpiä tjms. muistan lukeneeni keväällä kun itsekin käytin vähän aikaa.
Miksi lääkärit sitten sanovat, että voi syldä jatkuvasti, jos niitä kuuluu syödä kerrallaan pari viikkoa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla pitäisi olöa suurtakaan vaikutusta ruuansulatukseen. Kunhan on syönyt niitä siis kuurittain eikä nyt sentään koko vuotta putkeen, joka nyt tuhoaisi vatsan happotasapainon niin täysin että ei olisi mikään ihme jos olisi jo pidemmälle edentynyt syöpäkin käynnissä.
Ei kukaan ole sanonut mulle, että pitäisi syödä kuurittain.
Ap
Älkää hyvä tavaton kukaan muu ruvetko syömään noita lääkkeitä pitempiaikaisesti! 2vk on se suositeltava kuuri!
Mä olen syönyt 10 vuotta. Todistetusti olen täysin terve.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvä tavaton kukaan muu ruvetko syömään noita lääkkeitä pitempiaikaisesti! 2vk on se suositeltava kuuri!
Okei, eli sinä tiedät paremmin kuin molemmat yleislääkärit, erikoislääkäri sekä apteekin henkilökunta. Mistä olet tällaisen pätevyyden mahtanut saada?
Ap
Esim pohjukaissuolihaavan parantuminen kestää lääkityksellä kolme kuukautta ja ylikin. Missään Käypä houio -suosituksissa ei puhuta kahden viikon käytöistä.
Pätevyys on ylempänä hankittu Magneettimediasta.
Vierailija kirjoitti:
Pätevyys on ylempänä hankittu Magneettimediasta.
Epäilemättä :)
Ap
Mutta siis ilmeisesti kellään ei ole tällaisesta kokemusta?
Ap
Mä luulen, että 2 viikon suositus koskee enemmän ilman reseptiä saatavia lääkkeitä, joissa annos on pienempi kuin reseptilääkkeissä. Jos niillä määrillä ei auta, tulisi käydä lääkärissä. Lääkäri voi määrätä pitempiaikaista lääkitystä tai muuta hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että 2 viikon suositus koskee enemmän ilman reseptiä saatavia lääkkeitä, joissa annos on pienempi kuin reseptilääkkeissä. Jos niillä määrillä ei auta, tulisi käydä lääkärissä. Lääkäri voi määrätä pitempiaikaista lääkitystä tai muuta hoitoa.
Joo, en osaa sanoa noista käsikauppalääkkeistä, mutta tosiaan mulla on lääkärin määräämät lääkkeet. Ja olen tosiaan käynyt myös erikoislääkärillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en osaa sanoa noista käsikauppalääkkeistä, mutta tosiaan mulla on lääkärin määräämät lääkkeet. Ja olen tosiaan käynyt myös erikoislääkärillä.
Ap
Mä ite käytän haponsalpaajaa ( 4 viikkoo menossa) ja kaikkee epämukavaa vatsatuntemusta on. Myös tuota nopeasti tulevaa kylläisyyden tunnetta. Haittavaikutuksissahan sanotaan, että vatsakivut yms on yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mä ite käytän haponsalpaajaa ( 4 viikkoo menossa) ja kaikkee epämukavaa vatsatuntemusta on. Myös tuota nopeasti tulevaa kylläisyyden tunnetta. Haittavaikutuksissahan sanotaan, että vatsakivut yms on yleisiä.
Mulla ei ole oikeastaan ollut mitään oireita, paitsi aamulla löysää kakkaa (joo, sori :D). Otan siis lääkkeen illalla. Tämä nopea kylläisyyden tunne on tullut vasta nyt.
Ap
20 vuotta tuli täyteen närästyslääkkeitä, esomepratsolia 20 mg. Vielä ollaan hengissä ja ikää 42.
Vierailija kirjoitti:
Söin 10 vuotta ilman ongelmia.
Mulla on ollut vatsakipua vähän mutta ei häiritsevästi. Lääkettä on muistaskseni 100 kpl:n resepti kerrallaan päivittäiseen käyttöön. Eikä ole kielletty käyttää jatkuvasti vaan lääkäri tätä suosittelee.
Vatsasyövänhän noista saa kuukausien käytön jälkeen todella helposti, ja siihen oireesikin liittyy napin tarkasti. Ota yhteyttä lääkäreihin mahdollisimman pian. Mutta jos tilanteesi on ollut noin jo kuukausia, alkaa olla liian myöhäistä pelkään.