Närästyslääkkeitä (etenkin esomepratsoli) syöneet

Vierailija

Onko teillä ilmennyt sivuvaikutuksia? Mä olen syönyt esomepratsoolia suunnilleen vuoden. Nyt on tulltu semmoista, että ruoka sulaa huonosti ja vatsa täyttyy tosi äkkiä. Vilkaisin pakkausselostetta, ja siinä sanotaan, että jos on ruuansulatusvaivoja, pitäisi ottaa yhteys lääkäriin. Tässä vain mietin, mitähän tekisin. Luulenpa, että yleislääkäri ei osaa hirveästi asiaa kommentoida, erikoislääkäri (jonka vast.otolla olen käynyt kerran) ottaa vastaan sen verran harvoin, että vaikea saada kiinni. Ajattelin, että kävisin apteekissa kysymässä ensin.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Vatsasyövänhän noista saa kuukausien käytön jälkeen todella helposti, ja siihen oireesikin liittyy napin tarkasti. Ota yhteyttä lääkäreihin mahdollisimman pian. Mutta jos tilanteesi on ollut noin jo kuukausia, alkaa olla liian myöhäistä pelkään.

Vierailija

Täh? VUODEN? Pari viikkoa noita kuuluisi kerralla syödä, ei vuotta! Eikö noilla ole koronnut vaikutus aiheuttaa suolistosyöpiä tjms. muistan lukeneeni keväällä kun itsekin käytin vähän aikaa.

Vierailija

Ei noilla pitäisi olöa suurtakaan vaikutusta ruuansulatukseen. Kunhan on syönyt niitä siis kuurittain eikä nyt sentään koko vuotta putkeen, joka nyt tuhoaisi vatsan happotasapainon niin täysin että ei olisi mikään ihme jos olisi jo pidemmälle edentynyt syöpäkin käynnissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vatsasyövänhän noista saa kuukausien käytön jälkeen todella helposti, ja siihen oireesikin liittyy napin tarkasti. Ota yhteyttä lääkäreihin mahdollisimman pian. Mutta jos tilanteesi on ollut noin jo kuukausia, alkaa olla liian myöhäistä pelkään.

Vatsasyövänpä vatsasyövän. Tuo erikoislääkäri, jolla kävin, on todella kokenut, ja hän kertoi (kun mietin, onko noilla lääkkeillä mahdollisesti sivuvaikutuksia pitkäaikaisesti käytettynä), että näitä lääkkeitä käytetään niin paljon, että niistä sen verran paljon tietoa, että mahdollisista pitkäaikaisvaikutuksista oltaisiin jo aika perusteellisesti selvillä.

Muuten en vastaisi näin ilmiselvälle trollille, mutta kirjoitanpa tämän nyt tähän, mikäli joku toinen refluksia sairastava säikähtää.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täh? VUODEN? Pari viikkoa noita kuuluisi kerralla syödä, ei vuotta! Eikö noilla ole koronnut vaikutus aiheuttaa suolistosyöpiä tjms. muistan lukeneeni keväällä kun itsekin käytin vähän aikaa.

Miksi lääkärit sitten sanovat, että voi syldä jatkuvasti, jos niitä kuuluu syödä kerrallaan pari viikkoa?

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei noilla pitäisi olöa suurtakaan vaikutusta ruuansulatukseen. Kunhan on syönyt niitä siis kuurittain eikä nyt sentään koko vuotta putkeen, joka nyt tuhoaisi vatsan happotasapainon niin täysin että ei olisi mikään ihme jos olisi jo pidemmälle edentynyt syöpäkin käynnissä.

Ei kukaan ole sanonut mulle, että pitäisi syödä kuurittain.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvä tavaton kukaan muu ruvetko syömään noita lääkkeitä pitempiaikaisesti! 2vk on se suositeltava kuuri!

Okei, eli sinä tiedät paremmin kuin molemmat yleislääkärit, erikoislääkäri sekä apteekin henkilökunta. Mistä olet tällaisen pätevyyden mahtanut saada?

Ap

Vierailija

Esim pohjukaissuolihaavan parantuminen kestää lääkityksellä kolme kuukautta ja ylikin. Missään Käypä houio -suosituksissa ei puhuta kahden viikon käytöistä.

Vierailija

Mä luulen, että 2 viikon suositus koskee enemmän ilman reseptiä saatavia lääkkeitä, joissa annos on pienempi kuin reseptilääkkeissä. Jos niillä määrillä ei auta, tulisi käydä lääkärissä. Lääkäri voi määrätä pitempiaikaista lääkitystä tai muuta hoitoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että 2 viikon suositus koskee enemmän ilman reseptiä saatavia lääkkeitä, joissa annos on pienempi kuin reseptilääkkeissä. Jos niillä määrillä ei auta, tulisi käydä lääkärissä. Lääkäri voi määrätä pitempiaikaista lääkitystä tai muuta hoitoa.

Joo, en osaa sanoa noista käsikauppalääkkeistä, mutta tosiaan mulla on lääkärin määräämät lääkkeet. Ja olen tosiaan käynyt myös erikoislääkärillä. 

Ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat