Millä nimellä kutsun uutta työkaveriani?

Vierailija

Aloitin joulukuun alussa uudessa työpaikassa. Siellä on yksi tyyppi, jolla on miljoona lempinimeä. Oikea nimi on kaksiosainen, tyyliin Jari-Pekka, mutten ole kenenkään kuullut kutsuvan sitä sillä nimellä.

En ole tuon "Jari-Pekan" kanssa kovinkaan paljon tekemisissä, joten minkäänlainen lempinimen käyttö ei tunnu luontevalta. Varsinkaan, kun ne muiden kollegoiden lempinimet ovat tyyliin "Jartsu, Jampukka, Jumputtaja, J-Mies, Jipatsu, Peri-Kakka jne." Henkilön nimi ei siis ole Jari-Pekka, mutta saatte idean.

Kaikki kutsuvat tuota eri nimellä. Minulle tuosta nimestä on tullut päivittäin hankaluuksia, kun olen joutunut viittaamaan siihen. Olen aina sanonut, että "Jari-Pekka" tekee tuon ja tämän tehtävän, meille jää tämä. Ja muut ovat ihan hoomoilasena, että kuka Jari-Pekka, ai Juustendaali vai? Joka ikinen kerta. Ärsyttää.

"Jari-Pekkaa" ja minua ei ole mitenkään virallisesti esitelty, mutta se on moikannut minua aina välillä. Haluaisin olla asiallinen, enkä alkaa kutsua minulle tuntematonta henkilöä heti joksikin Jortikaksi tai Jyystäjäksi, vaikka muilla sellaisia lempinimiä sille olisi.

Mitä teen? Vedänkö nutturaa entistä kireämmälle ja itsepintaisesti kutsun sitä Jari-Pekaksi, vaikkei kukaan ymmärrä, kenestä puhun?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Minä kutsuisin ihan oikealla nimellä. Mulla oli sama tilanne pari vuotta sitten. Mun äitiysloman aikana oli tullut uus työntekijä ja kun palasin töihin sillä oli noin miljoona lempinimeä. Itse en tuntenut häntä kun ei oltu esitelty eikä oikeen muutenkaan oltu tekemisissä niin kutsuin oikealla nimellä ja kaikki katteli huuli pyöreänä että "kuka Oskari, ai Oppa?"

Vierailija

Seuraavan kerran kun törmäät Jari-Pekkaan, sano sille että terve, kuule, sellanen kysymys kun sulla tuntuu olevan paljon noita lempinimiä, niin mikä sun kutsumanimi on?

Yleensä on helpointa kysyä suoraan, jos jotain asiaa ei tiedä.

Vierailija

Kyllä mä ainakin oikealla nimellä kutsuisin, vaikka kukaan muu ei niin tekisikään. Olisi kiusallista kutsua lempinimellä ja vielä kiusallisempaa olisi omallakin kohdalla kuulla jonkun ei-tutun kutsuvan itseäni lempinimellä.

Vierailija

Mikä vajaaälyisten keskittymä teillä siellä oikein on? Ihmistä kutsutaan sillä nimellä millä hän itse itsensä esittelee sinulle tai minkä lempinimen kertoo olevan yleisesti käytössä ja jota sinäkin voit käyttää. Jos et tiedä, kysy.

Vierailija

Hei, sinä siinä tai poika. Toimii aina.

Ymmärtän kyllä mietteesi. Itsekkään en oikein osaa puhua ihmisistä lempinimillä. En koe olevani niin läheinen että kutsuisin työkaveria Jalluksi tai Jampesteriksi. En varmaan siltikkään vaikka hän sillä nimellä esittyisi, ellei erikseen vielä pyytäisi kutsumaan koska inhoaa nimeään

Vierailija

Aika outo työpaikka. Kyllä meilläkin on töissä ihmisiä jotka ovat tottuneet lempinimeen, kuten Kristiina -> Krisse, mutta ne ovat tuollaisia aika asiallisia ja kyseessä on vakiintunut lempinimi. En kutsuisi Kribaleissöniksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat