Miksihän kaveristani tulee sitä ilkeämpi, mitä enemmän häntä autan?

Vierailija

Usein pyytää apua ja sitten on todella näreä ja ilkeä kiitettyään ensin lyhyesti. Esim. jos kuskaan hänet autolla johonkin (ei itse omista autoa), niin kiittää kyllä, mutta sitten märisee miten hänen elämänsä on niin vaikeaa, kun ei ole mahdollisuutta hankkia autoa, niiiiin vaikeaa ja tuskallista on elämä ilman autoa. On hyvin rasittuneen näköinen ja sitten valittaa kaikista muistakin ongelmistaan ja huomauttelee mun käytöksestä (jos esim. hänen mielestään puhun itsestäni liikaa tms.), tiuskii ilkeästi keskustellessa ym. Sama juttu jos autan häntä jossain muussa asiassa. Outoa, mutta tosiaan olen huomannut, että auttamiseni jälkeen on tavallista huonommalla päällä, mistähän johtuu?

Kommentit (14)

Vierailija

Hankala tietää, osuisko hällä kipeään paikkaan oma avunpyytämisen tarve jos on kovin ylpeä ihminen?
Tai sitten on vaan huonostikäyttäytyvä ihminen? Onhan niitä sellaisiakin joilla on ihan perusasenne vinksallaan.

Voisit toki vinkata seuraavan kerran hänen sinun käytöksestä valittaessa että ehkä hänen kannattaa pyytää kyydit joltain vähemmän puheliaalta seuraavalla kerralla.

Vierailija

Jotkut ihmiset saattavat pelätä, että avun saaminen johtaa jonkinlaisen isäntä-orja-suhteeseen. Se, ettei hänellä ole autoa voi johtua monesta syystä.

Vierailija

Kaverisi käyttää sinua hyväkseen. Itse miettisin, että haluaisinko jatkaa tuolla tavoin ilkeilevän ihmisen palvelemista. Kuinka vastavuoroinen kaveruutenne on? Millaisissa asioissa kaverisi on sinua auttanut?

Vierailija

Mulla samanlainen kaveri. Kun autan häntä, hän muuttuu vain itsekeskeisemmäksi ja alkaa suorastaan käskyttää minua. Enää ei pyydetä, vaan soitetaan "mulla olis nyt sinne menoa, milloin voit viedä?". Muita kavereitaan hän ihailee ja puhuu heistä minulle sitten kuskatessani häntä sinne ja tänne. Noustessaan kyydistä hän kiittää ja sanoo, että "mä soittelen sitten taas. Ens viikolla voi olla, että pitäis päästä käymään äidin luona." Ihan absurdi tilanne, josta yritän nyt luikerrella pois.

Vierailija

Taitaa olla niin, että auttajaa ei arvosteta, vaan he ovat kynnysmattoja. Kummallista, mutta se taitaa mennä ystävyyssuhteissa kuten parisuhteissakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
. Kuinka vastavuoroinen kaveruutenne on? Millaisissa asioissa kaverisi on sinua auttanut?

Veikkaan: kaverisi ei ole koskaan auttanut sinua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla samanlainen kaveri. Kun autan häntä, hän muuttuu vain itsekeskeisemmäksi ja alkaa suorastaan käskyttää minua. Enää ei pyydetä, vaan soitetaan "mulla olis nyt sinne menoa, milloin voit viedä?". Muita kavereitaan hän ihailee ja puhuu heistä minulle sitten kuskatessani häntä sinne ja tänne. Noustessaan kyydistä hän kiittää ja sanoo, että "mä soittelen sitten taas. Ens viikolla voi olla, että pitäis päästä käymään äidin luona." Ihan absurdi tilanne, josta yritän nyt luikerrella pois.

Hah!
Vaikea uskoa, että joku on kirjoittanut näin.
Aivan uskomaton, samanlainen sankari minullakin tuttavapiirissä.
Kuin olisit valokuvannut hänet juuri tähän :D
- omg

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hah!
- omg

Viikkoja aikammin aletaan myös selostaa, kuinka hän sitten ajelukierroksemme päätteeksi kiitokseksi tarjoaa minulle kahvit. No, menemme sinne kahville ja kassalla hän maksaakin vain omansa. Tämäkin on toistunut jo pari, kolme kertaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hah!
- omg

Viikkoja aikammin aletaan myös selostaa, kuinka hän sitten ajelukierroksemme päätteeksi kiitokseksi tarjoaa minulle kahvit. No, menemme sinne kahville ja kassalla hän maksaakin vain omansa. Tämäkin on toistunut jo pari, kolme kertaa.

Uskomatonta millaiseksi kynnysmatoksi jotkut suostuvat. Miksi?!?! Teidän kaverit on sairaita/kusipäitä, mutta terveitä ette ole tekään. Tuollainen alistuminen on ihan hirveää.

Vierailija

Ehkä kaveriasi pännii, kun ei pärjää itse, vaan joutuu turvautumaan sinuun eli on riippuvainen avustasi. Itsenäiselle ihmiselle se voi olla kova pala. Käytös on silti häneltä typerää. Ei se ole sinun syysi, ettei hänellä ole autoa tms.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hah!
- omg

Miksi ihmeessä jatkatte tuollaisten "kavereiden" kanssa olemista? Sellainen sanonta on, että "hölmön eväät syödään ensin" ja kyllä se moneen miellyttämishaluiseen ylikilttiin auttajaan sopii.

Onneksi aika opettaa. Todennäköisesti aika moni ylikiltti oppii jossain vaiheessa siivoamaan hyväksikäyttäjät pois elämästään.

Vierailija

Ap ja muutkin liian kiltit, miksette vihellä tuollaista peliä poikki? Ikävä kyllä nuo ihmiset eivät tunne mitään sen kummempaa kiitollisuutta. Sen sijaan uhriutumisellaan kerjäävät vain lisää palveluita, eivätkä taatusti koskaan anna mitään takaisin.

Eipä minullakaan ole omaa autoa, muttei tulisi mieleenkään käydä sen vuoksi kerjäämään muilta kyytiä. Julkiset kulkevat ja jos eivät kulje, niin taksillakin pääsee.

On ihan oma ihmistyyppinsä nämä, jotka ovat yhteydessä vain jotain tarvitessaan. Jostain kumman syystä muutoin heistä ei mitään kuulukaan tai jos kuuluu, niin pelkkää negatiivista. Kannattaa ottaa tuollaisiin etäisyyttä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin, että auttajaa ei arvosteta, vaan he ovat kynnysmattoja. Kummallista, mutta se taitaa mennä ystävyyssuhteissa kuten parisuhteissakin.

Ja turvapaikanhakijatilanteissa...

Sori, oli pakko tuoda tämä tähänkin ketjuun, kun se on sama ilmiö isommassa mittakaavassa :P I'll get me coat.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat