Lähti kuin kuppa Töölöstä

Oletko koskaan nähnyt minkään lähtevän kuin kuppa Töölöstä? Siis mä vaan välillä ihmettelen näitä suomalaisia hulvattomia sanontoja. :D Rikas kieli monellakin tapaa.

Kommentit (14)

Vierailija

Sanontaa "lähti kuin kuppa Töölööstä" on käytetty jo 1910-luvulta alkaen. Joidenkin lähteiden mukaan sanonta viittaa sukupuolitautisairaalan siirtoon Töölöstä Kumpulaan. Kun potilaita siirrettiin, joku töölöläinen kertoman mukaan lausui tämän klassisisen repliikin. Sanontahan tarkoittaa tilannetta, jossa joku/jokin lähtee nopeasti tai häviää kokonaan.
(Paunonen, Heikki: Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii : Stadin slangin suursanakirja. WSOY, 2000)

1905 Kumpulaan perustettiin valtion sukupuolitautien sairaala, "Kuppala". Se sijaitsi Kumtähden kartanon vanhassa päärakennuksessa ja toimi 1950-luvulle asti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ilmeisen huonomaineista seutua siis. Ihmeen kallista on siihen nähden.

Juu, pysy poissa vaan köyhä! On tämä ihan kauheeta tämä Töölö, ei tänne kannata tulla, ei kannata..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ilmeisen huonomaineista seutua siis. Ihmeen kallista on siihen nähden.

Joo niin on! Pysy poissa!

- Lähti kuin telkkä pöntöstä

- Lähti kuin purkka tukasta

- Lähti kuin lehmä makuulta

- Lähti kuin nappi housuista

... onhan noita...

Vierailija

Minustakin tuo sanonta on hauska. Kaikkein parhaimmat vinoilut keksii tavan tallaajat. Sen sairaalan nimi oli tietysti joku pitkä Helsingin kaupungin sukupuolitautien erikoissairaala, joka kansan suussa muotoutui tietysti Kupaksi. ;-) 

Ja se Kuppa häiritsi tavattomasti Töölöön muuttaneita turkiseukkoja, jotka vaativat sairaalan siirtämistä. Saattoihan sairaalan ympärillä liikkua wt:ta, löyhäperäisiä naisia ja vaikka mitä. Ja kuinka ollakaan Kuppa lähti Töölöstä alta aikayksikön ja siirrettiin työväen asuttamalle Kumpulan alueelle.

Eli ei mitään uutta auringon alla. Samoja virsiä yhä veisataan.

Vierailija

Joskus olen ihmetellyt sanontaa: "Pyörii kuin puolukka pillussa"

Itse en oikein usko sanonnan lähtöoletukseen. Olen myös itse fyysisesti kykenemätön testaamaan asiaa käytännössä.

Löytyisikähän tältä palstalta fyysisiltä ominaisuuksiltaan sopivaa henkilöä testaamaan tätä asiaa kanssani ihan emppiirisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sanontaa "lähti kuin kuppa Töölööstä" on käytetty jo 1910-luvulta alkaen. Joidenkin lähteiden mukaan sanonta viittaa sukupuolitautisairaalan siirtoon Töölöstä Kumpulaan. Kun potilaita siirrettiin, joku töölöläinen kertoman mukaan lausui tämän klassisisen repliikin. Sanontahan tarkoittaa tilannetta, jossa joku/jokin lähtee nopeasti tai häviää kokonaan.
(Paunonen, Heikki: Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii : Stadin slangin suursanakirja. WSOY, 2000)

1905 Kumpulaan perustettiin valtion sukupuolitautien sairaala, "Kuppala". Se sijaitsi Kumtähden kartanon vanhassa päärakennuksessa ja toimi 1950-luvulle asti.

No siinä tapauksessa kuppa myös palasi Töölöön, koska 1970-1980 -luvuilla Välskärinkadulla sijaitsi HYKS:in sukupuolitautien klinikka. Vanhana virsi kerrottiin usein kahden miehen keskustelusta juhlien jälkeisenä aamuna:  K: "No, saitko?" V: "En tiedä, kun en ole vielä käynyt Välskärinkadulla."

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat