Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsuuden lähiöönsä jumittuneet ovat tyhmiä ja noloja

Vierailija

Nämä henkisesti ikuisesti teini-ikäänsä elävät kolmikymppiset kotitytöt ja -pojat, jotka ovat liikkuneet samoissa pienissä piireissä tarhasta saakka. Kokemusta muusta maailmasta on korkeintaan räkäläkierrokselta naapurilähiöstä ja koulukotivuodesta maalla. Elämä pyörii muiden arvostelun, juoruilun ja ilkeilyn ympärillä, aivan kuten yläasteella. Uskomattoman törkeää ja sivistymätöntä porukkaa!!

Terveiset vaan sinne "vanhoille tutuille". Oli järkytys tavata.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Mites ne maasaudun pikkupitäjään jumiutuneet tai muuten vaan omaan pikku kaupunkiinsa jääneet? Miten eroaa siitä että asuu ison kaupungin lähiössä?

Ennyt ihan ymmärrä ajatuksen juoksuasi. Eikös se ole outoa, että maalta tai pikkupaikkakunnalta ei lähdetä opiskelemaan tms. Töitäkään ei yleensä niin vaan joka alalta löydy maalta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aika ilkeilevän yleistävä aloitus. Mihin lähiöön olet itse mahtanut jumittua?
Voi, osuiko junttiin? Valitettavasti yleistäminen on jokapäiväisen arjen sujumisen edellytys, minkä toki tietäisit mikäli amista pidemmälle olisit itseäsi sivistänyt. Sitä paitsi tässä tapauksessa ei poikkeuksia juuri ole. 

Vierailija

Jaa-a. Olen vähän eri mieltä.  Muutin aikanaan opiskelemaan muualle ja palasin takaisin kotipaikkakunnalle lähes kahdenkymmenen vuoden jälkeen. En mä nyt näissä tänne jääneissä näe hirveästi eroa niihin jotka muuttivat muualle. Tai siis, itse en koe kehittyneeni vaikka muualla asuinkin. Vaikka näin ehkä joskus aiemmin luulinkin. Pikemminkin näen, että täällä se juoruilun ja suhteiden maailma, joka minulta oli piilossa kun asuin muualla, on täällä näkyvä, ja sen vuoksi yhteisön toiminta ja jäsenten keskinäiset suhteet on helppo ymmärtää. Elämä on yhtäkkiä helppoa kun näkee selvästi, että asioita oikeasti ohjaavat ihmissuhteet ja selän takana puhuminen ja kytkyt ja kostot ja sukulaisuussuhteet ihmisten välillä.  Isossa kaupungissa minun oli usein vaikea hahmottaa, että miten asiat tapahtuvat ja miksi, täällä se on helppoa. Täällä näkee että oikeasti ei ole olemassakaan maailmaa jossa asiat riitelevät, eivät ihmiset, vaan on pelkästään ihmisiä omine oikkuineen ja vikoineen ja vahvuuksineen, ja nämä saikkaavat täällä keskenään kymmeniä vuosia sukupolvi sukupolven jälkeen. Että näihin sotkuihin ei kannata puuttua.

Aluksi oli vaikea sopeutua siihen että ihmiset puhuu niin paljon pahaa toisistaan ja ylipäänsä juoruavat koko ajan toisten selän takaa.  Sitten tajusin, että onhan ne samalla lailla puhuneet pahaa minustakin koko elämäni, en vaan ole sitä halunnut tajuta ja hyväksyä. Eli ei mitään uutta taivaan alla. Piti vaan muuttaa omaa asennetta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mites ne maasaudun pikkupitäjään jumiutuneet tai muuten vaan omaan pikku kaupunkiinsa jääneet? Miten eroaa siitä että asuu ison kaupungin lähiössä?

Ennyt ihan ymmärrä ajatuksen juoksuasi. Eikös se ole outoa, että maalta tai pikkupaikkakunnalta ei lähdetä opiskelemaan tms. Töitäkään ei yleensä niin vaan joka alalta löydy maalta.

Mä niputtaisin nämä samaan kategoriaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En missään vaiheessa kieltänyt, etteivätkö pikkupitäjän maalaiset olisi vähintään yhtä säälittäviä idiootteja; aivan varmasti ovat! Heidän kanssaan en kuitenkaan ole vuosia nuoruudestani joutunut viettämään, joten ovat mulle evvk.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Olen vähän eri mieltä.  Muutin aikanaan opiskelemaan muualle ja palasin takaisin kotipaikkakunnalle lähes kahdenkymmenen vuoden jälkeen. En mä nyt näissä tänne jääneissä näe hirveästi eroa niihin jotka muuttivat muualle. Tai siis, itse en koe kehittyneeni vaikka muualla asuinkin. Vaikka näin ehkä joskus aiemmin luulinkin. Pikemminkin näen, että täällä se juoruilun ja suhteiden maailma, joka minulta oli piilossa kun asuin muualla, on täällä näkyvä, ja sen vuoksi yhteisön toiminta ja jäsenten keskinäiset suhteet on helppo ymmärtää. Elämä on yhtäkkiä helppoa kun näkee selvästi, että asioita oikeasti ohjaavat ihmissuhteet ja selän takana puhuminen ja kytkyt ja kostot ja sukulaisuussuhteet ihmisten välillä.  Isossa kaupungissa minun oli usein vaikea hahmottaa, että miten asiat tapahtuvat ja miksi, täällä se on helppoa. Täällä näkee että oikeasti ei ole olemassakaan maailmaa jossa asiat riitelevät, eivät ihmiset, vaan on pelkästään ihmisiä omine oikkuineen ja vikoineen ja vahvuuksineen, ja nämä saikkaavat täällä keskenään kymmeniä vuosia sukupolvi sukupolven jälkeen. Että näihin sotkuihin ei kannata puuttua.

Aluksi oli vaikea sopeutua siihen että ihmiset puhuu niin paljon pahaa toisistaan ja ylipäänsä juoruavat koko ajan toisten selän takaa.  Sitten tajusin, että onhan ne samalla lailla puhuneet pahaa minustakin koko elämäni, en vaan ole sitä halunnut tajuta ja hyväksyä. Eli ei mitään uutta taivaan alla. Piti vaan muuttaa omaa asennetta. 

Olen samaa mieltä kanssasi. Ja ihmiset ovat ihan samanlaisia siellä "juurilla" kuin uudessakin paikassa, toimintaympäristö on vain hieman eri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja vapaaehtoisesti palasit ?

Vierailija

Muistakaahan te muualta muuttaneet vältellä tätä alkuperäistä lähiöjengiä. Itse ainakin päätän alkavan tuttavuuden siihen paikkaan, kun toinen kertoo varttuneensa samoilla kulmilla kuin missä nykyisin asuu = varma merkki ilkeästä ja pahansuovasta juoruämmästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vai onko aloittaja järkyttynyt vain siitä, että hänen poissaolostaan ollaan oltu iloisia?

Tai istten poissaoloa ei ole edes huomattu.

Vierailija

Mä olen jumittunut Munkkaan, perhanan lähiö. Asunut täällä jo 40 vuotta. Maailmalla matkailllut noin sadassa maassa. Ja koulukavereista osa täällä lähiössä, osa muualla.Lähiöiita olen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onko aloittaja järkyttynyt vain siitä, että hänen poissaolostaan ollaan oltu iloisia?

Tai istten poissaoloa ei ole edes huomattu.

Hah, oikein mielelläni olisin kokonaan pyyhkiytynyt tämän paskakollektiivin muistista pois. Valitettavasti lähiöluusereilla on norsun muisti mitä tulee juoruiluun ja omiin kulmiin. Muusta nämä eivät sitten mitään tajuakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nämä henkisesti ikuisesti teini-ikäänsä elävät kolmikymppiset kotitytöt ja -pojat, jotka ovat liikkuneet samoissa pienissä piireissä tarhasta saakka. Kokemusta muusta maailmasta on korkeintaan räkäläkierrokselta naapurilähiöstä ja koulukotivuodesta maalla. Elämä pyörii muiden arvostelun, juoruilun ja ilkeilyn ympärillä, aivan kuten yläasteella. Uskomattoman törkeää ja sivistymätöntä porukkaa!!

Mitä tyhmää siinä on jos haluaa elää kotiseudullaan. Jos on ensin hankkinu hyvä ammatin ja saanu läheltä hyvän työpaikan. Ei sillä ole mitään väliä missä asuu. Sulla taitaa olla kuvitelma että sitä on jotenkin parempi mitä kauemmas muuttaa. Erehdyt. Monesti ne jotka kauas muuttaa tulee myöhemmin takas. Annetaan jokaisen asua siellä missä haluaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että et ole vielä kasvanu aikuiseksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat