Vieraiden syyllistäminen häiden kuluista

Vierailija

Tämä ei ehkä liene kamalan ajankohtainen aihe, mutta pakko silti avautua. Kaveripiirissäni on kaksi naista menossa ensi vuonna naimisiin. Toinen käy töissä, toinen viimeistelee yliopisto-opintojaan. Kaveriporukan tapaamisissa luonnollisesti puhutaan nykyään melko paljon hääjärjestelyistä, mikä on ihan normaalia, kun ne ovat molemmilla iso osa elämää tällä hetkellä. Ja luonnollisesti järjestelyistä siirrytään nopeasti koko homman hintaan, ja siitä sitten valitetaan kovaan ääneen meille kavereille, jotka kaikki on kutsuttu kyseisiin pippaloihin. Kuinka jokainen vieras maksaa niin ja niin paljon, joten parasta olla sitten kiitollinen ja tyytyväinen.

Olenko nyt supernipo, mutta onko kamalan mukavaa syyllistää vieraita siitä, että heidän kestimisensä maksaa liikaa? Onko tarkoituksena saada vieraat maksamaan enemmän häälahjarahaa, että jäätäisiin vähemmän miinukselle? Miksi pitää järjestää juhlat, joihin ei ole näköjään todellisuudessa varaa?

Kommentit (8)

Vierailija

Ei. Se on mautonta. Mutta ehkä häiden hinta tuli heille itselleenkin yllätyksenä. Kaikki maksaa. Perushäät on iso menoerä tavalliselle ihmiselle.

Mutta tyylikkäämpää olisi järjestää sellaiset häät, joihin on varaa ilman vieraille valittamista.

Vierailija

Minä käsitän tuon niin, että olette paitsi vieraspositiossa, myös ystäviä - sellaisia, joille voi avautua kaikenlaisesta. Häiden hinta on luultavasti tullut heille yllätyksenä. Eivät ole käsittäneet, että ne kymppitonnin häät eivät ole mitään superluksusta, vaan että jo pelkkä vieraiden ruokkiminen maksaa oikeasti tosi paljon, vaikka laittaisi tarjolle jotain hemmetin jauhelihakeittoa pitopalvelun tekemänä. Huoli pois, jos olet siinä asemassa että sinulle "valitetaan" häiden hinnasta, et todellakaan ole niitä tyyppejä, joita ei oikeasti edes haluaisi sinne kutsua kustannusten vuoksi, vaan niitä (ehkä harvoja?) joille sen ilon tarjoaa mielellään. 

Vierailija

Paras ystäväni ratkaisi tämän niin, että sain auttaa häiden valmistelussa, mutta itse häihin en päässyt. Hän pahoitteli, että rahat eivät riitä, jolloin karsii ymmärtäväisistä ystävistään ja kutsuu ne, jotka on suvun mielestä pakko kutsua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä käsitän tuon niin, että olette paitsi vieraspositiossa, myös ystäviä - sellaisia, joille voi avautua kaikenlaisesta. Häiden hinta on luultavasti tullut heille yllätyksenä. Eivät ole käsittäneet, että ne kymppitonnin häät eivät ole mitään superluksusta, vaan että jo pelkkä vieraiden ruokkiminen maksaa oikeasti tosi paljon, vaikka laittaisi tarjolle jotain hemmetin jauhelihakeittoa pitopalvelun tekemänä. Huoli pois, jos olet siinä asemassa että sinulle "valitetaan" häiden hinnasta, et todellakaan ole niitä tyyppejä, joita ei oikeasti edes haluaisi sinne kutsua kustannusten vuoksi, vaan niitä (ehkä harvoja?) joille sen ilon tarjoaa mielellään. 

Ymmärrän kyllä tämänkin näkökulman. Kyllähän korkea hinta varmasti tulee yllätyksenä. Mutta voihan sen valittamisen tehdä tahdikkaastikin. Todeta vain, että hupsista keikkaa, en tajunnut, että pitopalvelu maksaa noinkin paljon. Näiden kavereiden kohdalla kyllä ihan oikeasti tulee jo olo, että häät ja vieraiden kutsuminen on kamala taakka jo kuukausia ennen suurta päivää. Ja minulle vieraana tulee kiusallinen olo, kun mietin vain, että minut nähdään pelkkänä kulueränä. AP

Vierailija

En ymärrä. Minun häävieraitani ei päättänyt kukaan muu kuin minä ja puolisoni. Ei vanhemmat, suku jne. Eipä siellä sitten sukua ollutkaan kutsuttuna koska halusimme kanssamme juhlimaan ihmisiä jotka ovat meille oikeasti tärkeitä. Eikä kustannuksista puhuttu ystäville mitään, hauskaa oli.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Paras ystäväni ratkaisi tämän niin, että sain auttaa häiden valmistelussa, mutta itse häihin en päässyt. Hän pahoitteli, että rahat eivät riitä, jolloin karsii ymmärtäväisistä ystävistään ja kutsuu ne, jotka on suvun mielestä pakko kutsua.
Paras ystävä? Miten itse sen koit, oliko luottamuksen- ja kunnianosoitus vai hyväksikäyttöä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ehkä liene kamalan ajankohtainen aihe, mutta pakko silti avautua. Kaveripiirissäni on kaksi naista menossa ensi vuonna naimisiin. Toinen käy töissä, toinen viimeistelee yliopisto-opintojaan. Kaveriporukan tapaamisissa luonnollisesti puhutaan nykyään melko paljon hääjärjestelyistä, mikä on ihan normaalia, kun ne ovat molemmilla iso osa elämää tällä hetkellä. Ja luonnollisesti järjestelyistä siirrytään nopeasti koko homman hintaan, ja siitä sitten valitetaan kovaan ääneen meille kavereille, jotka kaikki on kutsuttu kyseisiin pippaloihin. Kuinka jokainen vieras maksaa niin ja niin paljon, joten parasta olla sitten kiitollinen ja tyytyväinen.

Olenko nyt supernipo, mutta onko kamalan mukavaa syyllistää vieraita siitä, että heidän kestimisensä maksaa liikaa? Onko tarkoituksena saada vieraat maksamaan enemmän häälahjarahaa, että jäätäisiin vähemmän miinukselle? Miksi pitää järjestää juhlat, joihin ei ole näköjään todellisuudessa varaa?

Se on sitä että halutaan isot ja näyttävät juhlat ja kun vanhemmat ei suostukaan maksamaan ihan mitä sattuu  niin sitten valitetaan. Johonkinhan se pahamieli pitää purkaa. Odottakaahan kun tulee lahjalistat. Sitten näet mitä morsian haluaa. Mutta muista ei ole pakko. Voit kieltäytyä mahdollisesta kutsusta ja näin välttyä isoilta menoilta.

Vierailija

Ymmärrän sen, että hyville ystäville valitetaan kustannuksista - sehän on vain sellaista ärsyttävien asioiden purkamista, jota nyt usein kavereiden kesken puolin ja toisin tehdään. Kiitollisuuden ja tyytyväisyyden vaatiminen on sitten taas asia erikseen - ette te ystävinä ole varmaan vaatineet näiden juhlien järjestämitä, vaan tuleva hääpari on ihan itse päättänyt järjestää ne ja kutsua teidät. Heidän pitäisi olla kiitollisia, että olette mukana juhlistamassa heidän päiväänsä, ei todellakaan päinvastoin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat