Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pikkuvauva-aika, mitä tehdä?

Vierailija

Vauvani on reilun kuukauden. Ei nuku oikein vaunuissa eikä suostu kantoreppuun niin kodista lähteminen on melko haasteellista. Kävin kerran kauppakeskuksessa, mutta vauva vai inisi ja oli tissillä kokoajan joten yhteenkään kauppaan en päässyt. Mitä ihmettä sitä kotona keksisi? Esikoinen on 5-vuotias ja on muutaman tunnin päiväkodissa viikossa. Vauva nukkuu yöllä 2-3h pätkissä ja päivällä noin 1-2h mutta örisee ja murisee taukoamatta.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Oletko kantoliinaa kokeillut? Pieni kehittyy joka viikko; vaikka joku asia ei tällä viikolla onnistu niin ensi viikolla voi onnistua. Ja muutaman kuukauden voi varmaan olla tekemättä mitään kummempaa; vuoden kuluttua sulla on jo taapero

Vierailija

No kuten itse sanoi, vauva on reilun kuukauden. Kyllä se oppii nukkumaan ja syömään ja viihtymään vaunuissa kun vaan teet sen kanssa. Jos se vähän kitisee vaunuissa niin ei kai se ole syy antaa heti tissiä vaan kokeile tuttia ensin.  Se on pieni ja nyt sun täytyy mennä sen rytmissä. Ei ole vaihtoehtoja. Keksit isommalle askartelua, leipomista yms. laitat sen vauvan lattialle pötköttämään ja isomman kanssa rakennat legoja tai millä ikinä lapsi leikkiikin. Eikä se ole kiellettyä istuttaa isompaa ipanaa välillä lasten ohjelmien ääreen tai pelaamaan pleikalla.

Vierailija

Onko sinulla ystäviä, jotka voisivat tulla kylään teidän kotiin? Tilanne on kyllä hankala, mutta uskoisin myös, että vauvakin tottuu rattaissa nukkumaan. Oman kokemuksen puolesta voin sanoa, että kaikki vauvat eivät kuitenkaan totu hengailemaan rattaissa vaikka kuinka yrittäisi.

Vierailija

Pikkuhiljaa opetat vauvaa nukkumaan vaunuissa, ei meilläkään ensin tykätty olla siellä. Kyllä sä sinne kauppaan vielä pääset. Kantoliinakin voisi toimia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oletko kantoliinaa kokeillut? Pieni kehittyy joka viikko; vaikka joku asia ei tällä viikolla onnistu niin ensi viikolla voi onnistua. Ja muutaman kuukauden voi varmaan olla tekemättä mitään kummempaa; vuoden kuluttua sulla on jo taapero

En ole kokeillut liinaa, koen sen itse hankalana. Juu täällä mä nytkin yöpaita päällä istun ja vauva nukkuu sylissä. Kahvin olen juonut. Pitäs pyykätä.. Kohtahan sitä onkin esikoinen jo haettava. Melkosta arkea :D olen ollut 4-vuotta jo töissä niin tämmönen möllötys jotenkin tekee väsyneeksi ja ehkä on huono omatunto tekemättömyydestä.

Vierailija

Ja tämä ei suostu tuttia ottamaan, öisin olen tisseineni se tutti :(

Hetken sitterissä viihtyy ja nukahtaa siihen välillä. Lattialla ei viihdy. Noo, päivä kerrallaan. Joo ja esikoinen katsoi eilen teeveetä koko päivän. Ja kyllä tunnen piston sydämessäni.

Vierailija

Ja yhtään ystävää minulla ei ole kaikki on töissä päivät ja iltapäivisin ei jaksa kukaan tulla tai on muuten kiireitä omien perheiden kanssa. Surullista tämäkin myöntää. Pitänee etsiä jokin vauvakerho.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
 En ole kokeillut liinaa, koen sen itse hankalana.

Muutaman kerran kun harjoittelee limsapullon tai ison pehmon kanssa niin kantoliinan käyttöönotto helpottuu kummasti (ja aina parempi jos joku kokenut liinailija auttaa alkuun) Itse koin liinan sata kertaa helpommaksi kuin repun ja vauva nukkui siinä tyytyväisenä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
 En ole kokeillut liinaa, koen sen itse hankalana.

Muutaman kerran kun harjoittelee limsapullon tai ison pehmon kanssa niin kantoliinan käyttöönotto helpottuu kummasti (ja aina parempi jos joku kokenut liinailija auttaa alkuun) Itse koin liinan sata kertaa helpommaksi kuin repun ja vauva nukkui siinä tyytyväisenä. 

Voiko sitä liinaa käyttää ulkona takin päällä esim esikoisen hakureissuja ajatellen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En ole kokeillut liinaa, koen sen itse hankalana. Juu täällä mä nytkin yöpaita päällä istun ja vauva nukkuu sylissä. Kahvin olen juonut. Pitäs pyykätä.. Kohtahan sitä onkin esikoinen jo haettava. Melkosta arkea :D olen ollut 4-vuotta jo töissä niin tämmönen möllötys jotenkin tekee väsyneeksi ja ehkä on huono omatunto tekemättömyydestä.

Hei älä poe huonoa omaa tuntoa. Vauva on vielä pieni, etkä sinäkään ole täysin toipunut vielä synnytyksestä. Ottakaa vaikka netflix ja katsele sitä, kun vauva torkkuu sylissä. Vauvan kasvaessa kotityöt ja muut hommat taas onnistuu :). Mun kakkonen oli samanlainen kuin vauvasi. Nukkui lyhyitä pätkiä päivällä ja usein sylissä. Söi 1h välein. Ahdistui vieraista paikoista ja ilmaisi ahdistuksensa huutaen. Käytännössä oltiin kotona ja vietiin ja haettiin esikoista eskarista. Kyllä se vauvan kasvaessa helpotti.

Vierailija

Liinaa voi ehkä paremmin käyttää takin alla näin talvella. Sinulla ja vauvalla on sen kanssa lämmin. Ensin kannattaa harjoitella ihan pieniä hetkiä liinan kanssa sisätiloissa kun ei ole kiire minnekään ja "kaikki hyvin".  Katso kanatoliina kanavan sivuilta vinkkejä:

http://www.kantoliinakanava.fi/

Vierailija

Meillä muuten tuo jatkuva murina ihan pienestä lähtien enteili varhaista kielellistä kehitystä. Vauva on nyt 10 kk ja puhuu jo useita sanoja, ensimmäisensä n. puolivuotiaana. On myös huonouninen, ikävä kyllä se ei ole hävinnyt minnekään...

Vierailija

Tuttua. Itsellä yksi lapsista oli sellainen ettei suostunut nukkumaan autossa eikä vaunuissa jos ne liikku. Aika moinen urakka tehtiin ennen kuin tottui. Olin kotona lähes puolivuotta niin etten päässyt juuri minnekkään. Onneksi kaikki tuo on vain väliaikaista. Kokeile aloittaa totuttaminen sisällä pieninä hetkinä.

Vierailija

Nyt vaunu totuttelut menee tuolla esikoisen hakureissuilla. Haaveilen kyllä kävelylenkeistä jotta pääsisi liikkumaan kun yksin en voi lähteä kun vauva täysimetyksellä.

Vierailija

Eihän se haittaa vaikka vauva on hereillä rattaissa, saa siellä mölistäkin, kunhan ei huuda kurkku suorana. Sittenkin voi vaikka napata vauvan syliin ja jatkaa kävelyä tyhjiä rattaita työnnellen. Kannattaa myös kokeilla kantoliinaa, Manducaa tms., koita kysellä jostain lainaksi tai sitten vain ostat sillä asenteella, että sen voi myydä pois jos ei käykään teille. Meillä edellinen lapsi ei koskaan viihtynyt rattaissa kunnolla ja jos joskus niihin nukahtikin, niin heräsi välittömästi rattaiden pysähtyessä. Ei siis mitään toivoakaan esim. mennä kirjastoon lukemaan lehtiä tai maleksimaan kauppakeskukseen ihan joutilaana, mutta toki pystyin niin tekemään kunhan nappasin lapsen rattaista syliin. Tässä kohti voinkin sitten vinkata, että kannattaa kokeilla jotain kantovälinettä, sillä elämänlaatu kotona parani huomattavasti, kun sai hereillä olevan lapsen Manducaan ja kaksi kättä vapaaksi + sen monen kilon punnuksen pois selkää ja käsiä väsyttämästä. Soveltuu myös ulkokäyttöön, eli tällä kelillä vauvalle hyvät ulkovaatteet päälle (etenkin kädet, jalat ja pää kunnolla lämpimiksi, kroppaa lämmittää aikuisen lämpö jonkun verran), koko paketti kantovälineeseen ja liikkeelle. Minulla ei ole sellaista takkia jonka alle kantoväline + vauva mahtuisivat, mutta jos käy tuossa lähikulmilla, niin vauva kyllä pysyy lämpimänä.

5-vuotiaalle suosittelisin kokonaisia hoitopäiviä, sillä ei siitä kyllä hyödy juuri mitään, jos lapsi kiikutetaan aamulla päiväkotiin ja olet heti puolenpäivän jälkeen hakemassa. Pikkuvauvan kanssa lähteminen voi olla hankalaa, joten ainakin minulla menisi puoli päivää vain lähtöä valmistellessa ja sitten 5-vuotiasta hakemaan. Meillä on 5-vuotias kokonaisia päiviä hoidossa mm. tästä syystä ja toimii hyvin, ei tarvitse olla viimeinen haettava, mutta minä ehdin käydä vauvaryhmässä, vauva-vanhempi -jumpassa, tehdä osa-aikaisesti töitä kotoa käsin ja hoitaa ne kotihommat mitä säällisesti pystyn tekemään. Tällä hetkellä meillä syödään tosi helppoja ruokia ja nyt vedetään lanttu- ja perunalaatikkoa + salaattia ihan urakalla. :) Puurot, padat yms. keskenään valmistuvat sapuskat joita voi tehdä ison satsin kerralla ovat mahtavia. Siivotaan kun ehditään. Nyt kotimme saa ihan rauhassa olla parin kuukauden ajan pikkuvauva-arjen mukainen, ei se haittaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat