Työnhaku ja lapsi kotihoidossa

SnoWing

Olen hoitovapaalla ja katselen työpaikkailmoja. Monissa tuntuu olevan tosi kiire aikataulu ja mulla iskee epätoivo. Ei varmaan suotta sanota, että työelämä syrjii perheellisiä. Helppohan se on perheettömän työttömän aloittaa ensi viikolla uudessa työpaikassa. Meillä ei ole mitään tukiverkostoa, joten kukaan ei voi katsoa lasta jos minä työllistyn ja työn aloituksella on niin kiire ettei ehdi pk-paikkaa saada :(.

Esimerkiksi yhdessä paikassa loppuu hakuaika joulun alla ja työt alkaisi heti uuden vuoden jälkeen. Jos tulee valituksi, niin eihän joulunpyhien aikana mitään pk-paikkaa ehdi lapselle saada, liekö ketään edes välipäivinä töissä ja hakemusta vastaanottamassa.

Miten olette järjestäneet hoidon tällaisissa tapauksissa? Voiko esim. MLL kautta saada kokopäiväistä hoitajaa siksi aikaa, että ehtii pk-paikka järjestyä?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Valivalivalivali. Perheen perustaminen on oma valinta samoin kuin työelämään siirtyminen. Tee valinta, ymmärrä seuraukset ja toimi sen mukaan. Hyvin yksinkertaista.

Kunnan on järjestettävä hoitopaikka tietyssä ajassa kun olet saanut työpaikan, laki määrää niin. Ongelmakohdat maksat itse.

Vierailija

Tekisin varmaan niin että hakisin valmiiksi lapselle osa-aikaisen päivähoitopaikan, vaikka se 10pv/kk. Siinä ehtisi sitten ihan rauhassa totutellakin päiväkotiin ja vaihtaa sitten kokopäiväiseksi kun saisi töitä.

Vierailija

Jos olet hoitovapaalla, niin miksi ihmeessä katselet työpaikkailmoituksia? Jos on hoitovapaalla niin silloihan työpaikka on jo olemassa.

Vierailija

Ylivoimainen enemmistö työpaikoista menee niille joilla jo töitä on. Siis vaihtavat paikasta toiseen joten ei se lapsettoman työttömän asema kovin paljon parempi ole. Sitäpaitsi eikö myös työstä voi jäädä hoitovapaalle? Olitko työtön kun jäit hoitovapaalle?

Vierailija

eikös hoitovapaalle jäädä TYÖSTÄ eli silloin on olemassa työsuhde?

miksi työttömät väittävät olevansa hoitovapaalla vaikka ovat oikeasti työttömiä?

Vierailija

Hae 5h/pvä paikkaa lapselle, saat sen 4kk päästä. Sitten alat etsiä töitä ja jos löytyy niin sitten 2 viikon varoitusajalla pitää kunnan järjestää kokopäiväinen paikka.

Sen 2 viikon ajan voit vaikka sopia työnantajan kanssa että teet lyhyempää päivää, niin ei tule ongelmaa hoidon järjestämisessä.

Vierailija

Yleensä työn aloituksesta pystyy neuvottelemaan. Onhan valmiiksi työssä olevillakin irtisanomisajat. Mutta tämä on hankala tilanne nyky-Suomessa..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hae 5h/pvä paikkaa lapselle, saat sen 4kk päästä. Sitten alat etsiä töitä ja jos löytyy niin sitten 2 viikon varoitusajalla pitää kunnan järjestää kokopäiväinen paikka.

Sen 2 viikon ajan voit vaikka sopia työnantajan kanssa että teet lyhyempää päivää, niin ei tule ongelmaa hoidon järjestämisessä.

Jos työnhakijan ensimmäinen vaatimus on tehdä lyhyempää päivää, niin voit olla varma, että tällainen työnhakija ei työnantajaa kiinnosta pätkääkään. Tarjolla on niitäkin, jotka tulevat töihin heti ja kokoaikaisesti ilman mitään vaatimuksia.

Vierailija

Hain syyskuussa työpaikkaa, jossa olisi pitänyt aloittaa 1.10.2015. Minut valittiin siihen muistaakseni 12.10.2015 enkä edelleenkään ole aloittanut, koska miettivät vielä sijoituspaikkaa. Jopa työsopimus on tehty niin, että työn alkamisaika on määritelty "viimeistään 1.2.2016".

SnoWing

Olin määräaikaisessa työsuhteessa jäädessäni äitiyslomalle. Nyt siis olen kotihoidontuella, ei työpaikkaa johon palata. Mikä lie sitten "virallinen" nimike tällaiselle tilanteelle. En ole työkkärin asiakas.

Osapäivähoito voisi olla fiksu ratkaisu. Mitenkähän helposti sen pystyy muuttamaan kokopäivähoidoksi, jos työrintamalla tärppää lyhyellä varoitusajalla? Meilläpäin kunnalle pitää ilmoittaa 2vko varoitusajalla, eli jostässä joulunpyhien alla sattuisi paikan saamaan niin ei onnistu :/.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos työnhakijan ensimmäinen vaatimus on tehdä lyhyempää päivää, niin voit olla varma, että tällainen työnhakija ei työnantajaa kiinnosta pätkääkään. Tarjolla on niitäkin, jotka tulevat töihin heti ja kokoaikaisesti ilman mitään vaatimuksia.

Sitä voi sanoa työnantajalle, että voin aloittaa 2 viikon päästä tai sitten heti, mutta voin ekat kaksi viikkoa tehdä vain esim. 6h/pvä. Ei luulisi olevan ongelmaa.

Tai sitten palkata muutamaksi tunniksi se mll hoitaja sen 2 viikon ajaksi kunnes kunta järjestää sen kokopäiväpaikan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

miksi työttömät väittävät olevansa hoitovapaalla vaikka ovat oikeasti työttömiä?

Olin minäkin äitiysLOMALLA vaikka olin työtön. Vai olisiko pitänyt sanoa olevansa työtön? Jos saa kelalta hoitorahaa, on hoitovapaalla. Jos saa työkkäristä työttömyystukea, on työtön työnhakija. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olin minäkin äitiysLOMALLA vaikka olin työtön. Vai olisiko pitänyt sanoa olevansa työtön? Jos saa kelalta hoitorahaa, on hoitovapaalla. Jos saa työkkäristä työttömyystukea, on työtön työnhakija. 

Ei pidä paikkaansa. Ei Kelan hoitoraha määritä sitä onko hoitovapaalla vai ei. Kelan hoitorahaa voi saada työssäkäyvätkin, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Ei Kelan hoitoraha määritä sitä onko hoitovapaalla vai ei. Kelan hoitorahaa voi saada työssäkäyvätkin, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.

Kelan hoitoraha ei pakota hakemaan töitä toisin kuin työkkärin raha. Joten kyllä se, mistä se raha elämiseen tulee yleensä määrittää sen sanooko ihminen olevansa työtön tai jotain muuta. Miksi kotirouvakin on kotirouva eikä työtön? Tai freelanceri on freelanceri eikä osa-aikatyötön? Opiskelijakin on opiskelija eikä työtön (vaikka hän oikeasti ei käy töissä). 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat