Lapsen uimaan / luistelemaan opettelusta?

Vierailija

Kuinka pitkään teillä on mennyt, että lapsi on oppinut uimaan, luistelemaan, hiihtämään, muita vastaavia taitoja?

Muistan, että itse opin luistelemaan 3-vuotiaana, hiihtämään 4-vuotiaana, uimaan 5-6-vuotiaana. Opettelu vaati kyllä sitä, että vanhemmat vei käytännössä joka päivä jäälle, ladulle, veteen sen opettelujakson ajan eli sellaisen 2-4 viikkoa. Ja keskittyivät siihen mun opettamiseen.

Olen vaan miettinyt, kun ystävät valittaa, että lapsi ei opi esim uimaan tai luistelemaan. Mutta sitten se harjoittelu on tosi satunnaista, kerran viikossa tai harvemmin. Ei kai siinä kovin nopeasti sitten voikaan oppia?

Millaisia kokemuksia teillä on? Vai oletteko ulkoistaneet opettamisen uimakoululle yms?

Kommentit (10)

Vierailija

Tekemällä oppii, hiihtämään ja pyöräilemään on lapset oppineet 3-4 vuotiaana mutta luistelussa ja uimisessa kestänyt vielä pari-kolme vuotta lisää ja kyllä se johtui ihan siitä että niitä laleja ei päässyt omassa pihassa harjoittelemaan ja täällä maalla ei noita harjoittelupaikkoja sitten ole ihan vieressä niin ei niissä käyty säännöllisesti. 

Vierailija

Pyöräilemään oppi nopeasti. Hiihtämiset, uimiset ja luistelut ei 5v:ltä suju ja ihan sen takia että harvoin sellaista pääsee treenaamaan. Aika katoava kansanperinne joku hiihtokin kun täällä pkseudulla on joku 2 päivää lunta...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla itselläsi siis ole lapsia...?

On. Ja sitä tässä just mietin, että miten sitten aikanaan järjestää hänen nämä opettelut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pyöräilemään oppi nopeasti. Hiihtämiset, uimiset ja luistelut ei 5v:ltä suju ja ihan sen takia että harvoin sellaista pääsee treenaamaan. Aika katoava kansanperinne joku hiihtokin kun täällä pkseudulla on joku 2 päivää lunta...

No mä mietin, että pitäisikö sen takia varata viikon lapinloma, että lapsi oppii hiihtämään? Ja oppiiko se, jos kotona ei lumen puutteen vuoksi voi harjoitella?

Vierailija

Lapsissakin on eroja. Minun kolmesta lapsesta kaksi oppivat yhdessä uimakoulussa nelivuotiaana, mutta kolmas ei suostunut laittamaan varvasta veteen. Yritä siinä sitten opetella kun lapsi huutaa hysteerisenä joutuessaan veteen. Nyt täyttää pian 8 eikä oikein osaa vieläkään, toki veteen jo menee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No mä mietin, että pitäisikö sen takia varata viikon lapinloma, että lapsi oppii hiihtämään? Ja oppiiko se, jos kotona ei lumen puutteen vuoksi voi harjoitella?

No ei me ainakaan lasta lappiin sen vuoksi todellakaan kuskata ;) Itse en ole hiihto'taitoa' tarvinnut ikinä (kun ei täällä pääse hiihtämään, viimeisin talvi oli -12 tai -13), joten eipä paljon huoleta taidon puuttuminen.

Nyt ollaan onneksi saatu tekojää niin pääsee edes sitä luistelua harjoittelemaan silloin tällöin vaikka ulkona tulee vettä vaakatasossa...

Ja riippuu myös lapsen temperamentista mitä oppii ja millä aikataululla. Meillä ei ole lainkaan sinnikäs lapsi ja harjoittelusta tulee usein paha mieli. Siksi ei tosiaan pidetä mitään viikon treenirumbaa vaan hiljaa hyvää tulee, ja lapsi säilyttää itsetuntonsa.

Vierailija

Niin ja tosiaan kaikki lapset eivät ole sellaisia että he jossain uimakoulussa pärjäisivät päiväkoti-iässä. Moni pieni vaatii vanhempansa tuen ja lisäksi aikuisen kanavoimaan turhautumisen tunteita.

Ap, lapsesi taitaa olla aika pieni? Odota minkälainen persoona hänestä kuoriutuu ja katsotte sitten pitääkö oppimisen tapahtua vielä leikin kautta hiljalleen vai treenaamalla. Molemmat lapsityypit nauttivat onnistumisesta mutta vanhemmilla pitäisi olla herkkyyttä tunnistaa ne oman lapsen temperamentin vahvuudet ja heikkoudet ja tukea niitä. Opettamisasiat ovat vaikeita eikä ole yhtä oikeaa tapaa.

Vierailija

Mun mielestä lapsi oppii sitten kun on siihen valmis. Meillä lapsi kävi hiihtokoulun ja uimakoulun. Uimakoulussa oppi 6v uimaan, noin 5 vuotiaana oppi hiihtämään ja pyöräilemään ilman apupyöriä. Luistelemaan ei ole paljoa opetettu koska luistelukoulut kalliita ja jäätä ei ole paljoa ollut. Silti nyt ekaluokkalaisena kun käyvät jäähallilla lapsi luistelee niin hyvin että opettaja kehuu häntä.

Vierailija

Varsinaisten lajien sijaan voi keskittyä eri perusmotorisiin taitoihin ja niiden harjoitteluun leikin, pelien ja liikkumisen varjolla. Sitten lapsen on helppo ottaa lajit haltuun kun tarvittavat kehon- ja liikkeenhallintakyvyt löytyy. Jos lapsen kiinnostuksen kohteet edellä mennään, oppiminen on takuulla sujuvaa ja hauskaa.

Mahtavaa, että on vielä vanhempia jotka jaksavat itse opettaa lapsilleen liikkumista! Muistetaan kuitenki, että lapset on yksilöitä. Yhdeltä sujuu luistelu 4-vuotiaana, toinen ei pysy samassa iässä jäällä pystyssä mutta seinäkiipeilee kuin apina. Liikunnan riemua kaikille!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat