Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Skitsofrenia - minkäikäisenä siihen yleensä sairastuu?

Vierailija
04.12.2015 |

Ja mitkä on ensioireet?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitkä on ensioireet?

Minkä takia kysyt? Soita lääkärille tai etsi tietoa jostain muualta.

Jos kyselee skitsofreniasta täällä, se antaa kyllä ihan tietyn kuvan.

Vierailija
22/25 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni skitsofrenia puhkesi vasta päälle 30-vuotiaana. Kertoi jälkeenpäin, että oireita ja harhaisia ajatuksia oli hänellä ollut jo lapsesta saakka, mutta hän häpesi niitä ja halusi salailla. Hänellä psykoosi oli voimakkaan aggressiivinen, herätti minut yöllä siihen, että aikoi tappaa minut. Olin viimeisilläni raskaana tuolloin. Mies joutui pitkäksi aikaa suljetulle, jonka jälkeen sai lääkityksen, mutta jätti lääkkeet ottamatta siinä vaiheessa kun ne alkoivat toimia ja joutui uudestaan psykoosiin. Sillä kertaa melkein sai surmatuksi itselleen täysin tuntemattoman ihmisen ja joutui pakkohoitoon. 

Nyt olen yksinhuoltaja ja pelkään, että lapsemme on perinyt miehen sairauden. Olen miehelle ikuisesti katkera siitä, että "teeskenteli tervettä" ja salasi kaikki harhansa minulta vuosien seurustelun ajan. Inhoan skitsoja koko sydämestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaismieheni -nelikymppinen poikamies- alkoi jutella kummallisia asioita vainoamisesta, vakoilusta, häiriösoitoista ja ilkivallasta  ja yksinäisyys tuskin näihin ainakaan toi helpotusta. Asia oli hankala meidän sukulaisten kannalta, koska jos yritit olla hänelle mitenkään avuksi tai käydä ihan vain kylässä, hän alkoi muille sukulaisille puhua pahaa ja epäilemään mitä kuka milläkin tarkoitti, varmaan käydessään varasti jotakin. Kaikissa kaupoissa häntä petettiin ja aina oli joku lähisukulainen kimpasssa tuon petkuttajan kanssa. Luultavasti hän näki myös unissa vailla järkeä olevia asioita, joista puhui tositapahtumina. Käsistään erittäin kätevänä miehenä hän laittoi oveensa useita lukkoja  ja sisällä asunnossakin oli lähes kaikkiin kaappeihin koplattu jonkinlaiset lukot, hänen tavaroitaan näet käytiin vaihtamassa ja edelleen syyllinen oli aina joku meistä nuoremmista sukulaisista eikä hän koskaan kertonut epäilystään juuri tälle syyllisenä pitämälleen.

Koskaan hän ei joutunut laitoshoitoon, en tiedä oliko kukaan lääkäri muussa yhteydessä huomannut mitään poikkeavaa hepun käytöksessä, hän nimittäin sai sydänsairauden johon sitten myöhemmällä iällä kuolikin. Kuoleman jälkeen löytyi asunnosta kasapäin avaamattomia lääkepurkkeja joita kotisairaamhoito oli hänelle tuonut, varmaan hän oli jättänyt ne ottamatta koska joku meistä oli laittanut purkkeihin myrkkyä.

Aika nuori oli vielä mutta joku aivoja vaurioittava muistisairauskin voi tehdä tuollaisia oireita. Mummulla on alzheimer ja uskoo muiden pimittävän häneltä milloin mitäkin.

Vierailija
24/25 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni skitsofrenia puhkesi vasta päälle 30-vuotiaana. Kertoi jälkeenpäin, että oireita ja harhaisia ajatuksia oli hänellä ollut jo lapsesta saakka, mutta hän häpesi niitä ja halusi salailla. Hänellä psykoosi oli voimakkaan aggressiivinen, herätti minut yöllä siihen, että aikoi tappaa minut. Olin viimeisilläni raskaana tuolloin. Mies joutui pitkäksi aikaa suljetulle, jonka jälkeen sai lääkityksen, mutta jätti lääkkeet ottamatta siinä vaiheessa kun ne alkoivat toimia ja joutui uudestaan psykoosiin. Sillä kertaa melkein sai surmatuksi itselleen täysin tuntemattoman ihmisen ja joutui pakkohoitoon. 

Nyt olen yksinhuoltaja ja pelkään, että lapsemme on perinyt miehen sairauden. Olen miehelle ikuisesti katkera siitä, että "teeskenteli tervettä" ja salasi kaikki harhansa minulta vuosien seurustelun ajan. Inhoan skitsoja koko sydämestäni.

Hei ymmärrän omaisena pelkosi, mutta vain alttius peritään. Kun tarjoat lapselle turvallisen lapsuuden, suojaat häntä PALJON.

Vierailija
25/25 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt?

Itsellä sukurasitteena, mutta psykologi sanoi, että olen kokenut sen verran kovia kriisejä elämässäni, että olisi jo puhjennut, jos olisi puhjetakseen.

Hyi tuo huohotuksen kuuleminen. Ei ole skitsofreenikoillakaan helppoa..

On varmasti rankka sairaus.