Haluaisin ryhtyä yrittäjäksi, mutta työttömänä se ei kannata!

Vierailija

Olen ollut työtön nyt yli vuoden. Tänä aikana olen omaksi ilokseni panostanut erääseen harrastukseen niin paljon, että voisin nyt lähteä sen pohjalta yksityisyrittäjäksi tai freelanceriksi. Saan varsin hyvää ansiosidonnaista päivärahaa, jota on jäljellä vielä noin vuosi. Tulen taloudellisesti hyvin toimeen. Mikäli nyt aloitan pienimuotoisen yritystoiminnan tämän harrastukseni puitteissa, tukeni lakkaa kokonaan ja joudun taloudellisiin vaikeuksiin. Tuleva yritystoiminta on luonteeltaan sellaista, että sitä ei ole edes järkevä yrittää tehdä täysopäiväisenä elantona ainakaan ennen kuin asiakasverkosto on tarpeeksi laaja. Alkuun voisin tehdä töitä 5-10 tuntia viikossa ja tienata hyvällä tuurilla muutaman kympin kuukaudessa.

Voisiko joku kertoa, että mikä järki tässä systeemissä on? Yhteiskunta maksaa mieluummin toimettomuudesta kuin tukee pienimuotoista yrittämistä?

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Sehän onkin niin naurettavaa. Suomi on piiloyritysvihamielinen maa. Juhlapuheissa korostetaan yrittäjyyttä ja hypetetään, käytännössä ei tehdä mitään, että yrittäminen olisi houkutteleva vaihtoehto.

Esim se, että yrittäjä putoaa turvaverkkojen ulkopuolelle, jos yritys epäonnistuu, on iso ongelma. Ja viranomaiset kohtelee yrittäjää kuin rikollista, joka vaan yrittää huijata.

Vierailija

Sama tilanne, tosin en saa edes ansiosidonnaista. Mutta edes peruspäivärahalta+asumistuelta en uskalla siirtyä, koska voisin joutua starttirahan jälkeen täysin nollille. Onneksi oma ammattini on sellaista, mitä pystyn tekemään ns. jemmaan etukäteen. Vuoden pari teen firmani hommia ilman firmaa, ja sitten pistän tuotteet myyntiin kerralla, firman päälle, ja melkein samantien firman pois, että vaikka tulisi joku 5kk karrnssi, elän noilla rahoilla helposti sen aikaa. Ja sama uudestaan parin vuoden välein. Verojakaan ei joudu maksamaan kuin siltä yhdeltä vuodelta, ja rahaa jää aina jemmaan kerralla enemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Muutama kymppi kuukaudessa ei täytä mitään yrittäjyyden kriteerejä. Yrittäjänä pitää saada itselleen elanto!

No eipä täytä. Mutta menepä hakemaan toimeentulotukea niin, että sulla on tuollainen pieni yritys niin saat kuulla, että sä olet yrittäjä, elätä itsesi sillä.

Yleensä menee 2-3 vuotta, että yritys saa sellaisen asiakaspohjan, että sillä pystyy jotenkin elämään. Mutta kysypä asiaa näiltä yritysneuvojaviranomaisilta, joista suurin osa ei ole koskaan ollut yrittäjiä. Heidän mielestään yritykseen alkaa tulla rahaa ovista ja ikkunoista jo muutamassa kuukaudessa!

Vierailija

Sama täällä. Työkkärissä sanoivat suoraan ettei kannata riskeerata ja lähteä yrittäjäksi kun kerta ansiosidonnaiset rullaa.

Nyt olen sitten ollut työttömänä 5 vuotta ja elämä valuu ohi. Yrittäminen kiinnostaisi vieläkin, mutta kun tippuu samantien ulos tukien piiristä, ei uskalla luopua turvallisesta kuukausittaisesta tuesta.

Tämä maa tekee kaikki päin persettä. Eikö olisi parempi, että jokainen edes yrittäisi tehdä jotain, kuin että kaikki pakotetaan makaamaan kotonaan?

Vierailija

Jos yritys tarvitsee 2-3 vuotta pitääkseen yrittäjän hengissä, ei se ole mikään oikea yritys tai sitten se yrittäjä ei osaa työtään. Pitäisikö meidän maksaa kaikille yrittäjille 2000 e/kk korvaus siitä, että he ovat yrittäjiä, jos ansiosidonnaisella pitäisi saada tehdä bisnestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos yritys tarvitsee 2-3 vuotta pitääkseen yrittäjän hengissä, ei se ole mikään oikea yritys tai sitten se yrittäjä ei osaa työtään. Pitäisikö meidän maksaa kaikille yrittäjille 2000 e/kk korvaus siitä, että he ovat yrittäjiä, jos ansiosidonnaisella pitäisi saada tehdä bisnestä.

No mulle riittäis, että pystyisin nostamaan itselleni yrityksestä palkkaa tasaiseen tahtiin about 1000 euroa kuussa. Lopun elannon voisin sit hankkia tekemällä satunnaisia sijaisuuksia ja osa-aikaisia silpputöitä alalla, josta jäin työttömäksi ja johon mulla on yliopistotutkintokin. Sitähän joka paikassa toitotettaan, että modernit työmarkkinat vaatii moniosaamista, yrittäjyyden ja palkkatyön yhdistämistä. Jostain syystä systeemiä ei vaan haluta fiksata niin, että homma toimisi yksilötasolla. ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No, mun isä perusti yrityksen. Meni tuo 2-3 vuotta, että yritys kannatti niin hyvin, että hän saattoi jäädä pois palkkatöistä. Sitä ennen teki palkkatyöt päivällä, yrityksen hommat iltaisin, öisin, viikonloppuisin. Ja ihan siitä tuli 100 ihmistä työllistävä vientiyritys. Joten kyllä, pitäisi. Ja kyllä, siitä tuli oikea yritys.

Ja ainakin pitäisi olla niinkin esim Italiassa, että jos yritys elättää ihmisen 7kk vuodesta niin 5 kk voi nostaa työttömyyskorvausta. Saksassa yrittäjät saa esim kauppakamarin kautta huokeaa asiantuntija-apua, johon Suomessa pienellä yrityksellä ei ole varaa jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No mulle riittäis, että pystyisin nostamaan itselleni yrityksestä palkkaa tasaiseen tahtiin about 1000 euroa kuussa. Lopun elannon voisin sit hankkia tekemällä satunnaisia sijaisuuksia ja osa-aikaisia silpputöitä alalla, josta jäin työttömäksi ja johon mulla on yliopistotutkintokin. Sitähän joka paikassa toitotettaan, että modernit työmarkkinat vaatii moniosaamista, yrittäjyyden ja palkkatyön yhdistämistä. Jostain syystä systeemiä ei vaan haluta fiksata niin, että homma toimisi yksilötasolla. ap

Koska viranhaltijat pelkää, että hyi olkoon, se yrittäjä voi vaikka hyötyä tuosta!

Ihminen ottaa isot riskit, kun alkaa yrittäjäksi. Jostain syystä Suomessa ei kuitenkaan saisi yritys menestyä eikä yrittäjä saada mitään hyötyä siitä riskinotosta. Se on punainen vaate.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No, mun isä perusti yrityksen. Meni tuo 2-3 vuotta, että yritys kannatti niin hyvin, että hän saattoi jäädä pois palkkatöistä. Sitä ennen teki palkkatyöt päivällä, yrityksen hommat iltaisin, öisin, viikonloppuisin. Ja ihan siitä tuli 100 ihmistä työllistävä vientiyritys. Joten kyllä, pitäisi. Ja kyllä, siitä tuli oikea yritys.

Ja ainakin pitäisi olla niinkin esim Italiassa, että jos yritys elättää ihmisen 7kk vuodesta niin 5 kk voi nostaa työttömyyskorvausta. Saksassa yrittäjät saa esim kauppakamarin kautta huokeaa asiantuntija-apua, johon Suomessa pienellä yrityksellä ei ole varaa jne.

Mun mies perusti yrityksen. Meni 6 kk ja hän pystyi nostamaan sieltä palkkaa, josta minä saatoin vain unelmoida. Hän ei ole palkannut kuin 4 muuta työntekijää, koska työllistäminen ei kannata. eikä mies todellakaan haaveile 100 palkkaamisesta. Iso osa töistä tehdään verkostossa ja jotkut osaa heti, toisilta menee 3 vuotta.

Vierailija

Miksi et käyttäisi palveluja, joissa sinulle maksettava palkkio kierrätetään yrityksen kautta, joka maksaa sulle palkan eli et oikeasti ole yrittäjä vaan sinulla on pienenpieni pätkätyö. Soviteltu päiväraha rullaa kuitenkin samaan aikaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi et käyttäisi palveluja, joissa sinulle maksettava palkkio kierrätetään yrityksen kautta, joka maksaa sulle palkan eli et oikeasti ole yrittäjä vaan sinulla on pienenpieni pätkätyö. Soviteltu päiväraha rullaa kuitenkin samaan aikaan.

Mikäli olet seurannut tätä nykyisen startup-hallituksen tohelointia, niin tiedät varmaan, että myös kuvailemiltasi ns. kevytyrittäjiltä eli omassa työssään työllistyviltä ollaan viemässä ansioturva pois kuukauden päästä, kun vuosi vaihtuu. Heidät tullaan luokittelemaan yrittäjiksi, vaikka heillä ei olisikaan yritystä. ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat