Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jännityspäänsärkyä vai jotakin vakavampaa?

Vierailija

Minulla on ollut jo kuukausia niskat ja hartiat jumissa. Olen nyt käynyt muutaman kerran hierojallakin (jonka jälkeen muuten on aina tullut todella huono ja omituinen olo melkein vuorokaudeksi) mutta edelleen jumia on. Varsinkin niska tuosta kallon alapuolelta on kipeänä, mutta myös hartiat ja lapojen välit. Päänsärkyjä on päivittäin, se alkaa tuolta niskasta ja juilimisia tuntuu pitkin kallon pintaa ja ohimoita. Nyt on viime viikkoina alkanut tuntua kummallisia lihaspistoja etenkin oikean puolen jalassa ja kädessä. Samoin tuntuu ikään kuin kasvukipuja, tosin yleensä aika lyhytkestoisesti.
Oikea käsi puutuu helposti jos nukun sen päällä. Äsken heräsin päiväunilta huonosta asennosta sohvalta, olin nukkunut poski oikean käden päällä ja sekä käsi että poski ja huuli olivat hieman tunnottomia. Kasvoista tämä tunnottomuus lähti melkein heti, mutta kädessä tuntuu lievää polttelua vieläkin, juilii tuonne nimettömän kärkeen asti.
Johtuuko siis niskoista vai pitäisikö mennä lääkäriin tutkittavaksi?

Kommentit (5)

Vierailija

Eihän se tietenkään ole poissuljettua, ettei voisi olla "jotain vakavampaa", mutta jos niskasi ovat todella jumissa, eivät nuo oireet kuulosta edes mitenkään poikkeuksellisilta. Mulla on vuosien kokemus jännityspäänsärystä, tension neckistä ja selkävaivoista, ja voin ihan suoralta kädeltä sanoa, että hieronta ja särkylääkkeet hoitavat vain oireita. Jos haluaa päästä vaivasta eroon, pitää saada kuntoutusta fysioterapeutilta (juuri sinun vaivaasi sopivat liikkeet, asento- ja ergonomiaopetusta) ja harrastaa säännöllistä liikuntaa, jotta niskat eivät mene jumiin.

Vierailija

Minusta tuo kuulostaa ihan tyypilliseltä lihasperäiseltä päänsäryltä. Pelkkä hieronta ei riitä pitämään jumia pois, pitäisi itse olla aktiivinen lihashuollon suhteen. Olen sanonut myös itselleni, että "ihan turha valittaa päänsärkyä ja lihasjumia, jos ei edes uutisten ajan jumppaa iltaisin". Eli edes 15min keppijumppaa päivittäin on se mistä kannattaisi aloittaa.

Tarkista tyynysi ja työskentelyasentosi tietokoneen äärellä. Mieti onko sinulla tapana vetää olkapäitä kohti korvia vaikkapa stressaantuneena.

sh

Vierailija

Aivokasvaintako pelkäät, ap? Ei kuulosta siltä ollenkaan. Vaan juurikin jumittavan niskan aiheuttamilta hermopinneoireilta, joihin kuuluu juuri tuollaista inhaa puutumista. Ei kannata siis nyt panikoida ollenkaan!
Aivokasvainpäänsärky on rajua aamupäänsärkyä ja usein myös oksentelua, päivän mittaan alkavat säryt taas tensiosärkyä.
Kevyt liikunta on hyväksi, mutta liikaa ei pidä rehkiä, se voi jumittaa lisää, jos et täsmälleen tiedä, mitä teet. Tensiopäänsärky pahenee stressistä ja huonoista työasennoista, niitä pitäisi tutkia mielellään fysioterapeutin kanssa.
Jos ja kun sinulla on niska kunnolla jumissa, hieronta voi tosiaan jopa pahentaa hetkellisesti vointia. Kevyt hieronta on ok. Tärkeintä olisi käydä fysioterapeutilla hankkimassa itsehoito-ohjeet eli juuri sinulle suunnitellut jumppaohjeet, joita alat itse toteuttaa, 5 kertaa viikossa.

Vierailija

Kiitoksia vastauksista! Varmasti yksi syy niskajumeihin on se, että minulla on todella isot ja raskaat rinnat. Niille on vähän vaikea tehdä mitään. Hammaslääkäri on myös huomauttanut että narskuttelen kuulemma unissani hampaita ja ehdottanut kiskoa.  Olen kyllä myös paljon koneella huonossa asennossa ja tällä hetkellä on kova stressi päällä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat