Juotko alkoholia pelkän maun vuoksi (straw poll -äänestys)?
Jotkut väittävät, että he juovat alkoholia pelkän maun vuoksi. Näin tekevät esimerkiksi monet viinin juojat. Minä epäilen, että usein alkoholiin liitetään hyvä maku sen vaikutuksen vuoksi. Koska viinihetkistä tulee hyvä mieli, ihmiset kuvittelevat, että he juovat viiniä maun vuoksi, vaikka oikeasti sitä ryystetään alkoholin vaikutuksen vuoksi.
Mitä mieltä itse olet, äänestä.
Kommentit (32)
Polyphenolin vaikutus esim makuihin tai ylipäätään öljypohjaiset terveysvaikutteiset yhdisteet. Kuorien tanniinit tai humalan lupuliinit. Tuoreus raaka-aineissa vastaan fermentoitu raaka-aine jne tämän tyyppistä keskustelua mauista alkoholijuomissa ja myös vaikka juomissa missä ei ole alkoholia. Ei niin että yäk pahaa tai nam hyvää.
Minusta jos olen oikeassa polyphenoli vaikuttaa hieman kirpakasti tai happamasti tulee mieleen xylitol esim oluen maussa jos sitä on tullut liikaa.
Mä join pari viikkoa sitten ihanaa toskanalaista viiniä vuodelta 2009. Kyllä oli hyvää. Ja juon mielelläni giniä, se onkin ainoa vahva alkoholijuoma josta pidän.
Juon. Jos hakisin humalluttavaa vaikutusta, niin annoskokoni olisi kyllä reilusti nykyistä suurempi. Mutta kun inhoan humaltumista ja oikeastaan sitä pikku hiprakkaakin, niin tyydyn pikkuisiin annoksiin.
En ole koskaan juonut alkoholia, enä juo. Lopettakaa tekin ryyppääminen. Ettekö ymmärrä, että näitä lukee paljon nuoria palstailijoita, jokaottvat huonoa esimerkkiä teistä!!!
Juon ensisijaisesti maun takia. En syö juuri karkkeja, keksejä, pullaa tai sipsiä, mutta tykkään juoda lasillisen viiniä. Tykkään myös jälkiruokaviineistä.
Tuoksut juomissa ovat myös iso osa kokemusta eikä niitä voi tarkalleen määritellä, joissakin oluissa tuoksuu hieman hidas käyminen tai liian pitkä jäädytys aika(riippuu satsista) esim vienohko herneen tai kaalin haju juomassa. Diasetyylin makua on myös joissain oluissa jotka eivät ole käyneet optimaalisesti tai saisonien voimakkaat hajut muodostuvat estereistä joita hiivoista syntyy eri käymislämpötilossa riippuen hiivan specseistä. Raakuus juomassa esim "simamaisuus" joka johtuu hiivasta joka ei ole kokonaan sakkaantunut pohjalle.
No lonkeroa tekee mieli nimenomaan maun takia. Greippilimsa ei maistu yhtä hyvälle. Nyt olen raskaana enkä siksi juo lonkeroa, mutta makua on kyllä ikävä.
Veden merkitys esim magnesiumin määrä.
Alkoholi on osa makua. Ei niin että kukaan nauttisi siitä puhtaan alkoholin mausta, mutta alkoholiton viini ja olut on vetisen makuista. Jos omat makuhermot eivät ole kehittyneet on parempi olla neuvomatta muita. Lasillinen myös rentouttaa, turha sitä on kieltää, mutta siitä on vielä kuitenkin matkaa humalahakuiseen juomiseen.
Onpa taas kerran yksinkertainen aloitus. Olisivatkohan ihmiset yksilöitä tässäkin asiassa, mitä luulet? Tullakseni humalaan juon litkuja, jotka menevät nopeasti päähän. Viinin juontiin ei kuulu mielestäni humaltuminen. Joisin mieluiten alkoholittomia viinejä, mutta nehän eivät maistu edes laimennetulta viiniltä, vaan ns. paskalta. Tämä on minun näkemykseni asiasta. Toisilla omansa.
Jotain oikeaa kokemusta liittyen makuihin joita alkoholijuomissa on? Onpa kyllä omituinen kysymyksenasettelu... Millaista kokemusta haluat?