Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttöä KIELLETTIIN osallistumasta liikuntatunnin ohjelmaan - Wilmassa merkintä

Vierailija

Tytär on nyt ysiluokalla ja kärsii ADHD:sta. Eilen oli liikuntatunnilla tullut tilanne, jossa paritansseja oltiin opeteltu ensin pienryhmässä ja sitten isolla porukalla. Askelkuvioiden oppiminen oli tuntunut tytöstä mahdottomalta, ilman musiikkia meni kuulemma hyvin mutta musiikin kanssa jalat eivät vaan menneet samaan tahtiin ja oli mahdoton muistaa, mikä askel tuli mihinkin kohtaan.

Sitten oltiinkin tytön ryhmässä tytölle suoraan sanottu, että tämä voisi mennä säätämään musiikkiasioita, kun tanssi ei yhtään sujunut ja koko ryhmä sekosi yhden takia. Tavallaan ymmärrän, mutta kai niillä huonommillakin on oikeus osallistua opetukseen?

Kun pienryhmät yhdistettiin eikä musiikinlaittajan hommaa enää ollut, tyttö oli jäänyt istumaan lattialle eikä mennyt tanssimaan. Ilmeisesti tämän johdosta Wilmassa olikin tänään merkintä "ei tehnyt mitään".
Olisiko siis lapsen pitänyt tanssia ryhmässä jossa ei pärjää? Saada muilta huudot, kun sotkee muidenkin kuviot?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Kannattaisiko lähettää viestiä suoraan liikunnanopettajalle ja selittää tilanne? Jos luokkakaverit olivat käskeneet tytön pois ryhmästä silloin, kun olivat pienissä ryhmissä, niin mistä liikunnanopettaja saattoi tietää, että kysymys oli siitä?

Vierailija

No vähän outoa että laitetaan "ei tehnyt mitään" jos käskettiin pois.  En nyt Wilmaa tunne, mutta voitko sinne kommentoida vaikka, että "käsittääkseni siis noudatti ohjeita".

Vierailija

Mitä oikein odotat tapahtuvaksi? Että joku muu jotenkin maagisesti ratkaisee tyttösi ongelman ja tyttö oppii tuosta vaan tanssimaan?

Jos tyttö ei tunnilla opi niin sitten ei opi. Vaihtoehdot on opetella lisää kotona tai jotain. Sinähän sen tyttösi parhaiten tunnet joten sinun on helpompi keksiä miten tyttö oppisi tanssin.

Saattaa tietty olla että olet itse oppinut ja opettanut tyttösi luovuttamaan heti kärkeen kun sillä on se adhd eikä se kuitenkaan opi mitään, ikinä.

Vierailija

Lapsesi valehtelee tapahtumien kulusta.

Tämä on yleisin selitys käsittämättömiltä tuntuviin Wilma-viesteihin.

Vierailija

Tytön kertomus ei ehkä ollut ihan sama kuin opettajan näkemys.

Jos se menikin näin: tyttö sähläsi, pelleili eikä osallistunut, vaan häiritsi muita oppilaita. Opettaja tai ehkä muut oppilaat? sanoi että jos ei kerran viitsi opetella tanssia menee sitten musiikkia säätämään. Luultavasti siitäkään ei sitten tullut mitään.

ADHD on hoidettavissa oleva asia eikä oikeuta pilaamaan toisten liikuntatuntia. Monet adhd-ihmiset ovat erinomaisia tanssijoita, joten sillä heposella tässä nyt aika turha ratsastaa. Kyseessä on kuriton lapsi, jonka äiti antaa tämän kuvitella että miten tahansa saa käyttäytyä kun kerran on ADHD.

Vierailija

Pyytäisin palaveria luokanvalvojan ja liikunnanopettajan ja erityisopettajan kanssa. keskustelisin miten vastaavia tilanteita voidaan tulevaisuudessa välttää. Tulisiko tyttäresi liikunta esim. yksilöllistää. Tarttuisin tällaisiin merkintöihin heti ja suurella volyymillä.

Vierailija

Tuskinpa valehtelee, soitin pienryhmässä olleen luokkakaverin äidille joka tarkisti asian lapseltaan. Oli kuulemma ollut niin kiire, ettei tyttö ehtinyt oppia kuvioita. Ymmärrän. Mutta silti opettaja ei tee mitään sille, että lapsi istuu 120-minuuttisesta liikuntatunnista 70min seinän vieressä tekemättä mitään? Ei edes kysynyt, miksei lapsi tanssi... Olisi voinut laittaa tekemään vaikka jotain muuta.

Vierailija

ja jatkoa tohon 8 viestiin. Tarttuisin asiaan heti siksi, että selviäisi mikä on opettajan näkemys, eroaako se tytön kertomuksesta? 

Vierailija

Ja kyseessä ei TODELLAKAAN ole kuriton lapsi! Hiljainen ja ujo tyttö, mutta esimerkiksi paikallaan ei pysty olemaan (pakko esim. nyhtää hupparia tai ottaa muutamia askelia sinne tänne odotellessa tai pyöritellä jotain käsissä, jonka vuoksi kantaakin mukana aina pientä korua, jolla ongelma rauhoittuu). Ei vaan ole kamalan tarkkaavainen, vaikka onkin jatkuvassa ylivireystilassa. Eikä opi valtavassa hallissa jossa kaikuu, soi useampi musiikki samaan aikaan ja on paljon ääntä ja liikettä joka suunnassa.

Liikunnassa menestyy muuten ihan hyvin ja pääsee mukaan (liikunnannumero 8), mutta tuollaiset tietynlaiset kuviot eivät vain onnistu.

Vierailija

kannattaa nyt muistaa, ettei se teini ehkä kerro koko totuutta..

Toisekseen oppitunnilla noudatetaan opettajan ohjeita, ei luokkakavereiden.

Vierailija

Minulla ei ole ADHD:tä. Teininä olin kilpaurheilija, mutta tanssiminen vain ei luonnistunut, ei millään harjoituksella eikä kannustuksella. Tuloksena oli huono liikunnan numero, perusteluna juuri tanssitaidon ja rytmitajun puute eli opettajan mielestä huono asenne ja vielä huonompi ryhmähenkisyys.

Sinuna keskustelisin opettajan kanssa. Jollei hän kuitenkaan ymmärrä tyttäresi tilannetta eikä usko tapahtumien kulkeneen noin, et voi asialle yhtään mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
kannattaa nyt muistaa, ettei se teini ehkä kerro koko totuutta..

Toisekseen oppitunnilla noudatetaan opettajan ohjeita, ei luokkakavereiden.

Joo, sinne onkin niin kiva mennä muiden kiusattavaksi kun ei osaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat