Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöä KIELLETTIIN osallistumasta liikuntatunnin ohjelmaan - Wilmassa merkintä

Vierailija
03.12.2015 |

Tytär on nyt ysiluokalla ja kärsii ADHD:sta. Eilen oli liikuntatunnilla tullut tilanne, jossa paritansseja oltiin opeteltu ensin pienryhmässä ja sitten isolla porukalla. Askelkuvioiden oppiminen oli tuntunut tytöstä mahdottomalta, ilman musiikkia meni kuulemma hyvin mutta musiikin kanssa jalat eivät vaan menneet samaan tahtiin ja oli mahdoton muistaa, mikä askel tuli mihinkin kohtaan.

Sitten oltiinkin tytön ryhmässä tytölle suoraan sanottu, että tämä voisi mennä säätämään musiikkiasioita, kun tanssi ei yhtään sujunut ja koko ryhmä sekosi yhden takia. Tavallaan ymmärrän, mutta kai niillä huonommillakin on oikeus osallistua opetukseen?

Kun pienryhmät yhdistettiin eikä musiikinlaittajan hommaa enää ollut, tyttö oli jäänyt istumaan lattialle eikä mennyt tanssimaan. Ilmeisesti tämän johdosta Wilmassa olikin tänään merkintä "ei tehnyt mitään".
Olisiko siis lapsen pitänyt tanssia ryhmässä jossa ei pärjää? Saada muilta huudot, kun sotkee muidenkin kuviot?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko lähettää viestiä suoraan liikunnanopettajalle ja selittää tilanne? Jos luokkakaverit olivat käskeneet tytön pois ryhmästä silloin, kun olivat pienissä ryhmissä, niin mistä liikunnanopettaja saattoi tietää, että kysymys oli siitä?

Vierailija
2/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan taitamattomuutta, ettei kannusta positiivisesti lasta mukaan. Edes jollain tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän outoa että laitetaan "ei tehnyt mitään" jos käskettiin pois.  En nyt Wilmaa tunne, mutta voitko sinne kommentoida vaikka, että "käsittääkseni siis noudatti ohjeita".

Vierailija
4/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla, että tytär vähän kaunistelee tapahtumien kulkua äidille? 

Vierailija
5/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikein odotat tapahtuvaksi? Että joku muu jotenkin maagisesti ratkaisee tyttösi ongelman ja tyttö oppii tuosta vaan tanssimaan?

Jos tyttö ei tunnilla opi niin sitten ei opi. Vaihtoehdot on opetella lisää kotona tai jotain. Sinähän sen tyttösi parhaiten tunnet joten sinun on helpompi keksiä miten tyttö oppisi tanssin.

Saattaa tietty olla että olet itse oppinut ja opettanut tyttösi luovuttamaan heti kärkeen kun sillä on se adhd eikä se kuitenkaan opi mitään, ikinä.

 

Vierailija
6/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi valehtelee tapahtumien kulusta.

Tämä on yleisin selitys käsittämättömiltä tuntuviin Wilma-viesteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön kertomus ei ehkä ollut ihan sama kuin opettajan näkemys.

Jos se menikin näin: tyttö sähläsi, pelleili eikä osallistunut, vaan häiritsi muita oppilaita. Opettaja tai ehkä muut oppilaat? sanoi että jos ei kerran viitsi opetella tanssia menee sitten musiikkia säätämään. Luultavasti siitäkään ei sitten tullut mitään.

ADHD on hoidettavissa oleva asia eikä oikeuta pilaamaan toisten liikuntatuntia. Monet adhd-ihmiset ovat erinomaisia tanssijoita, joten sillä heposella tässä nyt aika turha ratsastaa. Kyseessä on kuriton lapsi, jonka äiti antaa tämän kuvitella että miten tahansa saa käyttäytyä kun kerran on ADHD.

Vierailija
8/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin palaveria luokanvalvojan ja liikunnanopettajan ja erityisopettajan kanssa. keskustelisin miten vastaavia tilanteita voidaan tulevaisuudessa välttää. Tulisiko tyttäresi liikunta esim. yksilöllistää. Tarttuisin tällaisiin merkintöihin heti ja suurella volyymillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa valehtelee, soitin pienryhmässä olleen luokkakaverin äidille joka tarkisti asian lapseltaan. Oli kuulemma ollut niin kiire, ettei tyttö ehtinyt oppia kuvioita. Ymmärrän. Mutta silti opettaja ei tee mitään sille, että lapsi istuu 120-minuuttisesta liikuntatunnista 70min seinän vieressä tekemättä mitään? Ei edes kysynyt, miksei lapsi tanssi... Olisi voinut laittaa tekemään vaikka jotain muuta.

Vierailija
10/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jatkoa tohon 8 viestiin. Tarttuisin asiaan heti siksi, että selviäisi mikä on opettajan näkemys, eroaako se tytön kertomuksesta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyseessä ei TODELLAKAAN ole kuriton lapsi! Hiljainen ja ujo tyttö, mutta esimerkiksi paikallaan ei pysty olemaan (pakko esim. nyhtää hupparia tai ottaa muutamia askelia sinne tänne odotellessa tai pyöritellä jotain käsissä, jonka vuoksi kantaakin mukana aina pientä korua, jolla ongelma rauhoittuu). Ei vaan ole kamalan tarkkaavainen, vaikka onkin jatkuvassa ylivireystilassa. Eikä opi valtavassa hallissa jossa kaikuu, soi useampi musiikki samaan aikaan ja on paljon ääntä ja liikettä joka suunnassa.

Liikunnassa menestyy muuten ihan hyvin ja pääsee mukaan (liikunnannumero 8), mutta tuollaiset tietynlaiset kuviot eivät vain onnistu.

Vierailija
12/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa nyt muistaa, ettei se teini ehkä kerro koko totuutta..

 

Toisekseen oppitunnilla noudatetaan opettajan ohjeita, ei luokkakavereiden.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta kiusataan koulussa. Normaalissa luokassa ei vaan käsketä pois, jos ei osaa. Tuo on koulukiusaamista.

Vierailija
14/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ADHD:tä. Teininä olin kilpaurheilija, mutta tanssiminen vain ei luonnistunut, ei millään harjoituksella eikä kannustuksella. Tuloksena oli huono liikunnan numero, perusteluna juuri tanssitaidon ja rytmitajun puute eli opettajan mielestä huono asenne ja vielä huonompi ryhmähenkisyys.

Sinuna keskustelisin opettajan kanssa. Jollei hän kuitenkaan ymmärrä tyttäresi tilannetta eikä usko tapahtumien kulkeneen noin, et voi asialle yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannattaa nyt muistaa, ettei se teini ehkä kerro koko totuutta..

 

Toisekseen oppitunnilla noudatetaan opettajan ohjeita, ei luokkakavereiden.

Joo, sinne onkin niin kiva mennä muiden kiusattavaksi kun ei osaa.

Vierailija
16/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että opettajat hyvin harvoin kertovat totuutta. Ovat vain ihmisiä ja hyvin vajavaisia sellaisia.

Vierailija
17/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ADHD:tä. Teininä olin kilpaurheilija, mutta tanssiminen vain ei luonnistunut, ei millään harjoituksella eikä kannustuksella. Tuloksena oli huono liikunnan numero, perusteluna juuri tanssitaidon ja rytmitajun puute eli opettajan mielestä huono asenne ja vielä huonompi ryhmähenkisyys.

Sinuna keskustelisin opettajan kanssa. Jollei hän kuitenkaan ymmärrä tyttäresi tilannetta eikä usko tapahtumien kulkeneen noin, et voi asialle yhtään mitään.

Katsos, että jossain vielä löytyy oikeudenmukaisuutta.

Itse olin kilpatanssija, ja olen aina pystynyt selvittämään kaiken maailman tanssikuviot kevyesti. Olin hyvä myös juoksussa, korkeus- ja pituushypyssä, mutta en pystynyt työntämään kuulaa, heittämään palloa, ja olin kurja kaikissa peleissä (jalkapallo ja koripallo kauheimpia, kun lauma pitkäkyntisiä ikätovereita tunkee liian lähelle...). Loistin kuitenkin esim. maastojuoksussa ja suunnistuksessa.

Liikuntanumeroni ei ole koskaan ollut korkeampi kuin kahdeksan.

Että jos ei ole kaikessa mahdollisessa liikunnassa hyvä, niin sitten ei vaan ole. Eikä siitä tartte sitten kymppejä tarjoilla..

Vierailija
18/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ADHD:tä. Teininä olin kilpaurheilija, mutta tanssiminen vain ei luonnistunut, ei millään harjoituksella eikä kannustuksella. Tuloksena oli huono liikunnan numero, perusteluna juuri tanssitaidon ja rytmitajun puute eli opettajan mielestä huono asenne ja vielä huonompi ryhmähenkisyys.

Sinuna keskustelisin opettajan kanssa. Jollei hän kuitenkaan ymmärrä tyttäresi tilannetta eikä usko tapahtumien kulkeneen noin, et voi asialle yhtään mitään.

Katsos, että jossain vielä löytyy oikeudenmukaisuutta.

Itse olin kilpatanssija, ja olen aina pystynyt selvittämään kaiken maailman tanssikuviot kevyesti. Olin hyvä myös juoksussa, korkeus- ja pituushypyssä, mutta en pystynyt työntämään kuulaa, heittämään palloa, ja olin kurja kaikissa peleissä (jalkapallo ja koripallo kauheimpia, kun lauma pitkäkyntisiä ikätovereita tunkee liian lähelle...). Loistin kuitenkin esim. maastojuoksussa ja suunnistuksessa.

Liikuntanumeroni ei ole koskaan ollut korkeampi kuin kahdeksan.

Että jos ei ole kaikessa mahdollisessa liikunnassa hyvä, niin sitten ei vaan ole. Eikä siitä tartte sitten kymppejä tarjoilla..

Minun mielestäni ei ollut oikeudenmukaista antaa SM-mitalitason yksilöurheilijalle seiskaa tanssitaidon puutteen vuoksi. Kuviksesta sain kympin ihan helposti, vaikken piitannut vähääkään taidehistoriasta ja inhosin vesiväreillä sotkemista.

Vierailija
19/26 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tänne tulit mieltäsi purkamaan? Ota ensin yhteyttä opettajaan ja selvitä hänen näkemyksensä tilanteesta. Jos sen jälkeen edelleen koet tyttäresi tulleen väärinkohdelluksi, ota yhteys rehtoriin.

 

En ymmärrä näitä netti- ja someavautumisia tilanteista, joita ei edes yritetä selvittää ensisijaisesti vastapuolen kanssa. Miten kuvittelet tilanteen täällä ratkeavan?

 

Tämä ei ole vihamielinen vaan puhtaasti ihmettevä viesti.

Vierailija
20/26 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaan otin yhteyttä. Vastasi, että jos asia on noin, sitä käsitellään kuraattorin ja kasvatusohjaajan kanssa eikä liikuntatunnilla... Siis häh? :D Kuraattorinko pitäisi auttaa tyttöä tanssimaan vai opea keksimään muuta tekemistä oppilaalle joka ei johonkin pysty?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan