RASKAANA? KELTANOKKA LIIKENTEESSÄ

Lilja26

Olemme nyt mieheni kanssa alkaneet alle kuukausi sitten yrittämään lasta. Lopetin ehkäisyrenkaan käytön noin 2 vuotta sitten. Minulta tulee nyt aivan tyhmiä kysymyksiä, koska tosiaan en tiedä näistä asioista paljoakaan: Kuinka pian yhdynnän jälkeen pitäisi alkaa tuntemaan raskausoireita? Kuuluuko kuukautisten tulla vielä kerran, vaikka olisi jo raskaana? Pitäiskö minun ihan alusta asti olla varovainen esim. urheilussa, vaikka en tiedä olevani raskaana?

Mieheni mielestä raskaustestin käyttö on turhaa. Minä taas haluaisin jatkuvasti testailla.

Hitsi kun ei voi näistä asioista keskustella ystävien kanssa.

Arvostan teidän kommentteja ja kokemuksia :)

Kommentit (2)

jultsu

Oireita ei kaikille välttämättä tule ollenkaan joten niitä ei kannata turhaa stressailla. :-) Itselläni tosin sattui olemaan juuri tälläinen oikein oireellinen raskaus ja ensimmäisen pahoinvointituntemukset tulivat edellisellä viikolla testin tekemisestä. Sen lisäksi oli rintojen arkuutta ja väsymystä, oksentelu alkoi joskus rv7 (positiivinen testi rv4+3). 

Raskausviikot lasketaan edellisten kuukautisten alkamispäivästä joten raskautumisen jälkeen ei periaatteessa tule enään kuukautisia, tietysti vuotoja saattaa tulla pitkin raskautta tai ns. valekuukautisia. Esim. kuukautisten alkamispäivä 23.12, positiivinen testi 23.1 eli raskausviikkoja 4+3. 

Urheilukysymykseen en osaa oikein vastata, mutta luulen, että kaikki mikä tuntuu hyvältä on sallittua. Tietenkin raskautta toivoessa kannattaa ehkä jättää turha riskeeraaminen pois (mahd. iskut vatsaan esim). Itse harrastin ratsastusta ennen raskautta ja viimisen kerran hevosen selässä kävin plussan tienoilla. Sen jälkeen en enään ratsastanut, mutta muuten puuhasin hevosten kanssa kyllä ja lenkkeilin jne. normaalisti. Liikunta on raskausaikana kuitenkin vaan hyvästä joten ei sitä kokonaan kannata lopettaa niin kauan kun tuntuu hyvältä! :-) 

Turha stressi pois ja lähinnä vähän seurailet kuukautiskiertoa. Testi kannattaa tehdä aikaisintaan kun kuukautiset pari päivää myöhässä, näin saa varmimman tuloksen. Jos on negatiivinen, mutta kuukautisia ei kuitenkaan kuulu, odottele ihan suosiolla vaikka viikko ennen seuraavaa testiä. Stressi saattaa myös jättää kuukautisia pois joten yritä olla jatkuvasti miettimättä mahdollista raskautta/kuukautisten alkamispäiviä/testailua, rentous hommassa on paljon mukavampaa teille vanhemmille ja vauvalle. :-)

Lilja26

Kiitos jultsu kommentistasi!

Minulla tosiaan alkoi viimeksi kuukautiset 20.11, josta olin hieman pettynyt ja seuraavat pitäisi alkaa ensi viikolla. Kovasti toivon, että eivät alkaisi. Mitään tuntemuksia ei kyllä ole ollut, että olisin raskaana. Pitäisikö olla? Tällä viikolla olen kyllä ollut tosi väsynyt. Tuo stressaaminen on kyllä tosi oleellinen seikka - ei pitäisi stressata. Mutta jotenkin en osaa olla stressaamattakaan :/ Eilen ravintolassa alkupala-annoksessa oli graavilohta. Söin sitä kyllä, mutta koko ajan mietin, että saankohan syödä sitä, jos vaikka olenkin raskaana :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat