Miten oppia juomaan kohtuudella?

Vierailija

Jos otan yhden oluen niin menee sitten vähintään se mäyräkoira. En pysty juomaa vaan muutamaa. Juon aina itseni känniin ja siihen asti kun sammun. Olen muutaman kerran sammunut kadulle baarista tultua ja ja putkassa tullu oltua koska kännissä tulee haastettua riitaa ja muutun agressiiviseksi. Juomiseni on aivan holtitonta ja siksi haluisinkin oppia juomaa kohtuudella.

Kommentit (12)

Vierailija

Mulla vähän sama. Juon harvoin, mutta sitku juon niin haluan olla humalassa. En sammumispisteeseen koskaan juo, en siis ole koskaan sammunut epämääräisiin paikkoihin tai joutunut putkaan. Enkä humalassa käyttäydy huonosti tai nolaa itseäni totaalisesti.
Mutta aina kun lähtee "parille", niin kohta on korkkarit katossa fiilis.
En siis osaa neuvoa :-D

Vierailija

Olet alkoholisti, ja raitistuminen on ainoa ratkaisu ongelmaan. Karulta kuulostaa, mutta niin se on. Kokeilepa nollalinjaa, niin huomaat kuinka paljon paremmin voit, ja miten mukava on herätä sunnuntaiaamuna pirteänä.

Vierailija

Epäilen, ettet pysty. Jonkun aikaa rajoitukset saattaa auttaa, mutta sitten taas repsahtaa kun juomatyyli on tuota. Kokemus kertoo.

Täysraitistumista odotellessa voit kokeilla
-ottaa rahaa ulos mukaan vain rajatun määrän
-juoda max kolme annosta (sen jälkeen kontrolli usein pettää)
-juoda joka juoman välissä vettä
-syödä rasvaista ruokaa juomisen ohessa

Suosittelen kuitenkin pohtimaan juomisen tarpeellista ylipäätään, ennen kuin sattuu itseä tai jotain toista.

Kerro toki miten meni!

Vierailija

Mulla auttoi vanheneminen. Nuorempana (18-26 v tms.) oli juomisessa vain kaksi vaihdetta, joko en juonut ollenkaan tai vedin kunnon perseet.

Nykyään juomisesta ei saa enää samanlaista riehaannuttavaa iloa ja krapulakin on ihan järkyttävä. Kun olen juonut muutaman, käyn tällaisen keskustelun itseni kanssa: "No niin. Tämä nousuhumala ei tästä enää jatku eikä parane. Jos juot lisää, tulee vain hölmö pöhnä ja huomenna on hirveä kohmelo. Parempi lopettaa."

Vierailija

Mulla on samaa taipumusta. Olen ottanut tavaksi katsoa kellosta seuraavan juoman aloittamisen. Sääntö on, että yhden juoman on kestettävä tunti. Vain tasatunnein saa ottaa uuden. 

Vierailija

Minulla oli aivan sama ongelma, joka ratkesi sillä, että eräänä päivänä huomasin etten tahdo enää juoda. Se ei vain ole sen krapulan ja morkkisten arvoista kun on örveltänyt kännissä ja monta tuntia on pyyhkiytynyt muistista. Nykyään voin juoda yhden, mutta siitäkin tulee jo huono olo, inhoan humaltumisen tunnetta ja alkoholin makua.

Vierailija

Musta on hullua juoda vain paria, koska ei se alkoholi niin hyvää ole, että vain maun takia sitä ryystäisin.

Sitten kun juon, juon kännit. Joskus voi olla parikin juopotteluiltaa viikossa, ja joskus pari kuukautta ilman. Ei peräkkäisinä päivinä tai jatka suoraan aamusta. En sammu, enkä oksentele, enkä kärsi väsymystä kummosempaa krapulaa. Senkin voittaa helposti pitämällä kropan liikenteessä. Pientä touhua, kun pitää, niin ei väsy vaivaa.

Kaveri kävi a-klinikan lääkärin juttusilla. Niillä ohjeilla hänestä leivottiin kohtuukäyttäjä. Mieluummin juo olutta/siideriä tai viiniä lantraten, ei tiukkaa viinaa. Noissa on nestettä niin paljon ja alkoholia vähemmän. Seurasivat ihan juomapäiväkirjan avulla, että missä tilanteissa tarttuu kuppiin ja määrät kirjasivat ylös.

Tietty kuvio, kun toistui, niin siitä oli helppo sitten alkaa miettiä toisenlaisia ratkaisuja. Esim vitutukseen auttaa lenkki paremmin kuin alkoholi ja siitä seurasi yleensä rähinäkänni. Perjantaisin ei tarvitse duuniporukan kanssa aina lähteä tavan vuoksi "yksille". Välillä on sanottava ei.

Jos kotona juopottelee, niin hankkii sinne vain tietyn määrän. Ei mitään jemmapulloja tms. Ravintolaan vois lähteä käteisen kanssa ja tietty summa.

Nyt se on salonkikelpoinen tapaus, että pystyy ravintolassakin olla hänen kanssaan, ilman, että haastaa riitaa tai sammuu/oksentelee.

Tsemppiä sulle jatkoon! Toivottavasti helpottaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on samaa taipumusta. Olen ottanut tavaksi katsoa kellosta seuraavan juoman aloittamisen. Sääntö on, että yhden juoman on kestettävä tunti. Vain tasatunnein saa ottaa uuden. 

Mulle toimi myös tämä tiettyyn kellon aikaan saakka.. Sitten pitääkin ottaa jo lärvilauta, kun pilkku lähestyy. Maailman upein keksintö ikinä. NOT!

Siitä tosiaan nykyään tietää, että kun lärvilautaa alkaa tehdä mieli, on juonut tarpeeksi. Eikun vettä! < toiminut jopa muutaman kerran ja laskuhumalassa hihittelyt sitten taksikuskin iloksi. Ehkä parempi niin päin.

Vierailija

Tee vaikka niin että yritä pitää juomien välillä pieni tauko, n. 30-60 min. Ei illassa kovin montaa sit tuu juotua. Ite oon noin tehny jo monta kuukautta, vaikka ei mulla aikasemminkaan mitään ongelmaa alkoholin kanssa ollut.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat