Joulupostimerkki 0,80€, kulkeeko kirjekuori sillä>?

Vierailija

Kävin ostamassa joulupostimerkkejä joulukortteihin. Joulukorttini ovat valokuvallisia joten niille on erikseen omat kirjekuoret. Edellisenä päivänä ostin jo yhden ja se merkki maksoi silloin 1,10€. No tänään yksi postimerkki maksoikin vain 0,80 euroa ja kysyin että käykö nämä kirjekuoriin myös niin virkalija vastasi että käy.

Miksi olen siis maksanut edellisenä päivänä 30 senttiä enemmän? Molemmat on mulle muutu 1lk merkkinä?

Kommentit (9)

Vierailija

En oikein itsekään ehkä ymmärrä tuota systeemiä, mutta olen ollut siinä uskossa, että ne joulupostimerkeillä varustetut kirjeet ja kortit pitäisi lähettää sellaisessa erillisessä punaisessa postituskuoressa ja johonkin tiettyyn päivämäärään mennessä. En tiedä sitten kulkevatko normaalilähetyksinä.

Vierailija

Joulukortteja ei tarvitse lähettää siinä punaisessa kirjekuoressa. Se systeemi on varmaankin kehitetty helpottamaan lajittelua. 1.10 maksanut kirje on lähetetty ykköspostina, halvemmat joulukortit (myös kirjekuoressa olevat) matkaavat kakkospostiakin hitaammin.

Vierailija

Mitä pyysit silloin edellisenä päivänä?

Joulupostimaksulla menevät mitkä tahansa kirjeet ja kortit, joissa on se merkki ja jotka jätetään Postiin punaisessa kuoressa. Posti ei tietenkään avaa kuoria tarkistaakseen, mitä sisällä on. Ne menevät perille hitaammin kuin tavallinen posti, eikä Posti lupaa niille mitään tiettyä jakelupäivää, toisin kuin tavalliselle postille.

Joulupostin/joulukorttien merkki ei ole 1. luokan merkki.

Vierailija

Lajittelulaite tunnistaa ne joulumerkit => viedään perille vasta 16.12. jälkeen. Tavallisilla postimerkeillä varustettujen pitäisi kulkea normiajassa eli viikossa nykyisin.

Vierailija

Punainen joulukuori on sen nykyisen postisen toukka, joka varttui isoksi ja muutti suuntaa, ja lisääntyi!

Onko posti tiedottanut niistä joulumerkeistä? Joo, olen skipannut postiset eikä niitä enää meille tuoda, mutta julkiset tiedotteet otan vastaan.

Ennen joulumerkki oli ihan normaali 2. lk:n merkki, ja ne kävivät maksuvälineenä ympäri vuoden. Mikä niiden olemassaolon tarkoitus nykyään lienee?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat