Olen edelleen täysin oireeton ja pelottaa...
Moi taas!
Olen varmaan turhan hysteerinen, mutta kun mitään oireita ei ole..ei pahoinvointia, ei väsymystä, ei mitään, mahanippailuja silloin tällöin.
Mielessäni on nyt tuulimunan pelko. Voiko oireettomuus tarkoittaa sitä vai miten voisi tuulimunan tunnistaa jo näinkin aikaisessa vaiheessa, olen rv 6+6. Näkisköhän jo ensi viikolla ultrassa onko siellä sydämen sykintää..?
Kun mun täytyisi jutella pomon kanssa mun työnkuvasta tän raskauden takia, ja ei todellakaan huvittais kysyä ennen kuin tietää, että olenko todella raskaana vai joudunko kohta meneen selittämään keskenmenoa/tuulimunaa ällöttävälle vahingoniloiselle pomolleni, jolla empatiakyky on täysin outo asia.
Vaikea juttu. Stressaakin vielä.
Omituista tuo oireiden puuttuminenkin... onko muita oireettomia??
kyselee Allu
Kommentit (13)
Ihan ensinnä, tuulimuna voi tehdä ihan yhtä paljon raskausoireita kun tavallinenkin raskaus.
Mutta tiedän kyllä miltä susta tuntuu. Mä olin alkuun kanssa ihan paniikissa kun ei ollut mitään oireita. Kaikilla muilla tuntui vähintääkin olevan rinnoissa aristusta, mutta mulla ei ollut mitään. Joskus 7+ tuli pientä pahoinvointia, mutta koko raskausaikana oon oksentanut ehkä kokonaiset kolme kertaa ja pahoinvointi oli tosi lievää sitten kun se tuli. Alussa olin tosiaan ihan paniikissa ja varma siitä, että kaikki ei voi olla hyvin. Sitä tunnetta sitten vielä vahvisti se kun mentiin ultraan liian aikaisin. Luultiin viikkoja olevan 8+ mutta olikin vasta 6+3 eikä näkynyt muuta kuin ruskuaispussi. Kahden viikon päästä uudessa ultrassa sitten pieni vauvan alku sykkeineen jo näkyikin. Ja nyt oon kyllä todentotta oppinut olemaan onnellinen siitä kuinka vähillä oireilla oon päässyt ja kuinka helppo raskaus on ollut.
Ja kun sitä alkuraskauden ultraa mietit niin kyllä 7+ viikoilla jo syke pitäisi näkyä.
Onnea odotukseen!!!
[color=red]pikku-milli & paco 29+2[/color]
Mulla ei ekassa raskaudessa ollut mitään selkeitä oireita ja terkka käski nauttimaan olosta. Ainoaksi raskaus oireeksi jäi sitten väsymys, joka sekään ei kovin kauaa kestänyt. Kieltämättä sitä välillä tuli miettineeksi, että onkohan vatsassa edes mitään, kun ei miltään tunnu, mutta olihan siellä:)
Ja tuulimunassahan yleensä on aikamoisia kipuja vatsassa (ei ihan kaikilla)...
Mulla ei ollut ensimmäiseen kolmen kuukauteen juuri mitään oireita. Ei väsymystä, pahoinvointia tms. Ruokahalu kasvoi jossain vaiheessa jonkin verran. Nyt ollaan onnellisesti lähellä h-hetkeä eli laskettuun aikaan reilu viikko jäljellä! Ole ihan huoleti, ei kaikille tule oireita alkuraskaudessa. Puolenvälin aikaan mulla sitten olikin jo selkäsärkyä. Minäkin olen kuullut, että tuulimuna-raskaudessa voi olla ihan normaaleja raskausoireita, kuten pahoinvointia. Jos joudut työssäsi esim. käsittelemään kemiallisia aineita, soita teratologiseen tietokeskukseen tai neuvolaan. Niiltä saa paljon tietoa. Kannattaa olla asialla jo tuossa alkuvaiheessa.
Mukavaa odotusta, nauti olostasi!
Nasu-äiti
Ei ole ollut pahoinvointia eikä mitään, ainoastaan rinnat ovat alusta alkaen olleet arat ja väsyttää... Kolme ultraa jo takana, joten on varmistus siitä, että kaikki ok. Nyt mulle on tullut sellaisia vatsan nipistelyjä, mutta tosiaan alkoi vasta toissapäivänä. Alussa pelotti ihan hurjasti juuri tämä oireettomuus, nyt ei enää.
Eka ultra oli joskus viikolla kuusi, siis viisi viikkoa takana ja siellä näkyi jo sydämen lyönnit. Muuten ei kyllä vauvalla ollut mitään vauvan muotoa, semmoinen pieni läiskä, mutta lääkäri siis löysi sydämen sykkeen heti.
Kannattaa kyllä selvittää että kaikki ok, ennen kuin töissä asiasta puhuu.
Seirana rv10 +2.
Tyttö nyt 1 vee eikä koko odotusaikana mitään muita oireita kun rintojen arkuus (eivät edes kasvaneet yhtään ja muutenkin pienet rinnat). Ei pahoinvointia, väsymystä ei mitään. Vielä istukkakin oli ihan edessä joten potkujakin tunsin ihan vain silloin tällöin. Vatsakin oli vielä tosi pieni koko ajan, koska vauva oli lantiossa kiinni koko raskauden ajan (ja yleensähän vauva kiinnittyy lantioon vasta ihan lähellä h-hetkeä) joten mulla on takana ihan oireeton ja epätodellinen raskaus! Tyttö on mitä ihanin ja tervein ja nyt kun odotan toista lastamme, tulee tyhmä olo kun en nauttinut helposta raskaudestani!!
Ymmärrän kuitenkin huolesi ja kannattaa mielenrauhan vuoksi käydä ultrassa vaikka yksityisellä, mutta uskon että kaikki on hyvin!
Nazu ja veeti-kirppu rv jotain 6 tai 7
Heippa!
Kiitos taas, te ootte ihania kun jaksatte neuvoa hysteeristä!
Ajattelin että tilaan ajan torstaille ultraan, jos näkyis jo niitä sydämen pompotuksia. Nyt alkaa viikko 7, joten niiden pitäisi näkyä?? Näin olen käsittänyt. Tietty se voi olla yksilöllistä...
Alavatsassa on jonkin verran nippailuja, joten lasketaan se nyt jonkinlaiseksi oireeksi. Voihan olla, että muutakin tulee vielä. Mä oon aika kärsimätön luonne...
Mutta kiitos teille paljon! Nautiskelkaa tästä ihanasta ajasta! Mä en ainakaan oo ollut pitkään aikaa näin elämäniloa täynnä!
Mulla menossa 18+6 ja ihanan helppo raskaus on ollut tähän asti. Pelkäsin aluksi, että saan kaikki mahdolliset vaivat ja pahat olot ym vaivoikseni, mutta onneksi toisin kävi. Alkuraskaus meni ihmetellessä ja eka neuvola oli rv 7+3 muistaakseni ja lopuksi täti kysyi, haluanko vilkaista masuasukkia. Siellähän se toukka köllötteli kaikessa rauhassa ja sydän näytti lyövän vahvasti. Mulla tämä on ensimmäinen raskaus ja maha ei vieläkään paljon näy, ainoastaan kävellessä nivusten alueella kipua toisinaan enemmän toisinaan vähemmän. Mutta ihan normaalisti olen voinut harrastaa mm ratsastusta ja vaatteet sopivat edelleen päälle. Joten onnea sulle ja nauti helposta raskaudestasi!!!
erittäin oireellisia ja nyt välillä toivon et olis oireeton raskaus,ku tätä jatkuvaa kuvotustakaa ei jaksais ku kaks lasta pitää hoitaa.nyt rv 6+2 ja aamupäivät pahimpia..
Esikoisen kohdalla kuvotus alkoi melkein heti ja nyt ei mitään, ei juuri nippaile mahasta, eikä tissit ole kipeät. Ainoastaan flunssa ja väsymys (mut kelläpä ei voisi olla).
Viikoista olen nyt hieman pihalla, niitä on joko 6+ tai 7+, eli ultra on joko 8+ tai 9+ viikoilla. Pitäisi ainakin asukin näkyä, jos siellä on! Mutta piinaavat viikot edessä :(
Mulla oli eka neuvola rv 7+0 ja puhuin silloin neuvolatädillekin siitä, miten pelottaa keskenmeno ja tuulimuna ja kaikki, kun ei ole mitään oireita. Ja jos jotakin olikin, niin tosi lievää. Pahoinvointia, väsymystä tai sellaista ei ollut yhtään. Vähän masussa nipistelyä ja rinnat vähän arat, kun oikein painoi kädellä. No, neuvolatäti rauhoitteli mua ja sanoi, ettei kaikilla ole pahoinvointia ollenkaan, ja se voi alkaa vasta rv 8-9, jolloin yleensä pahinta, jos sitä on. Ja niin mullakin sitten kävi. Silti selvisin ihan muutamalla oksentamisella ja pahoinvointi oli kaikenkaikkiaan harvinaista ja lievää. Joskus nälkäisenä. Armoton väsymys iski vasta noin rv 11 jälkeen. Rv 13 ultrassa näkyi ihan terve vauveli oikeessa paikassa ja vastasi raskausviikkoja. Mullekin tuli yllätyksenä, että raskaus tuntuu niin vähän, ja välillä on ihan epätodellinen olo, että onkohan siellä edes ketään. Mutta se on ihan normaalia.
Minulla oli lähes oireeton ensimmäinen raskaus, jota edes epäilin vasta viikolla 6. Pahoinvoinnin huippu on ilmeisesti 10vkon molemmin puolin, joten pientä pahoinvointiakin saattaa vielä tulla. Toinen raskaus oli minulla täysin oireeton. Kolmas muutti suunnan. Pahoinvointi alkoi viikolla 5-6 ja 8,9,10, oli pelkkää oksentamista, jota seurasi vielä parin kuukauden pahaolo - joten eri raskauksissakin voi olla eroja. Tämä neljäs on siltä väliltä. Miksi stressaantua kun itse asiaan voi vaikuttaa kovin vähän.
Ota myös huomioon, että näillä palstoilla on helpompi kirjoitella pahoinvoinnista, selkäkivuista, liitoskivuista, supistuksista ym. ym. raskauden rasituksista ja ihmetysistä kuin niiden puuttumisesta. Tarkoitan siis, että harvemmin tulee esille esimerkiksi kysymys " onko täällä muita jotka ei ole kokenut tuulimunaa" kuin sitä että joku " haluaa jakaa kokemuksen tuulimunasta tai sen aiheutamista tuntemuksista" . Onneksi on olemassa tällainen foorumi, mutta tämä ei anna kuvaa siitä, miten raskaus yleensä etenee. Onneksi on mahdollisuus jakaa omaa väsymystä ja pelkoa, mutta todellakin suurella osalla odottajista raskaus sujuu kuitenkin hyvin.
Toivottavsti en ole ihan metsässä. Rentoutumalla ja nauttimalla raskaudesta annat positiivista energiaa vauvallesi kasvaa siellä masussa. En tunne sinua, joten en tiedä taustasi, miksi koet pelkoa...mutta tämä on yritys rauhoittaa sinua!
hyvää odotusta toivottelee Kretu 15+6
kretukka:
Ota myös huomioon, että näillä palstoilla on helpompi kirjoitella pahoinvoinnista, selkäkivuista, liitoskivuista, supistuksista ym. ym. raskauden rasituksista ja ihmetysistä kuin niiden puuttumisesta. Tarkoitan siis, että harvemmin tulee esille esimerkiksi kysymys " onko täällä muita jotka ei ole kokenut tuulimunaa" kuin sitä että joku " haluaa jakaa kokemuksen tuulimunasta tai sen aiheutamista tuntemuksista" . Onneksi on olemassa tällainen foorumi, mutta tämä ei anna kuvaa siitä, miten raskaus yleensä etenee. Onneksi on mahdollisuus jakaa omaa väsymystä ja pelkoa, mutta todellakin suurella osalla odottajista raskaus sujuu kuitenkin hyvin.
Kiitos muistutuksesta kretukka, vähän väliä tulee unohtaneeksi tämän mikä on aivan totta.
Coe rv 4+2
Moikka,
Rv 6+ pitäisi käsittääkseni jo ultrassa näkyä sydämen syke, eli ensi viikolla aivan varmasti näkyy, jos tiedät hedelmöittymisen ajan varmaksi.
Ja oireettomiakin äitejä löytyy aina, se ei yksin kerro sen pahemmin tuulimunasta kuin muustakaan. Itse 1. raskaudessa pahasti pahoinvoivana tietysti kadehdin oireettomia - eihän se vauva siellä vahingoitu oireiden puutteesta, vaikka äidin hermot ovatkin varmasti koetuksella. Ja toisaalta ymmärrän, että saatat vaikkapa toivoa että olisi sitä pahoinvointia... :)
Jaksamista kohti ultraa!
Coe