Musiikkitietäjät, miten tunnistan sävellajin?

Vierailija

Jos kappaleessa on vaikka yksi alennus, ja näin ollen kyseessä on F-duuri tai d-molli, niin mistä tiedän että kumpi? Yksi keino kuulemma on katsoa mihin säveleen kappale päättyy (jos d:hen niin on d-molli), mutta joskus kappale ei pääty kumpaankaan vaihtoehtoon. Mistä sen siis tietää?

Kiitos :-)

Kommentit (12)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt duurin ja mollin erottaa heti?

Tarkoitatko, että ero on siinä, kuulostaako kappale "surulliselta" vai "iloiselta"? Eihän se niin voi mennä... jotenkin se ero on varmaan nähtävissä myös nuottien merkinnöistä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
mihin säveleeseen kappale päättyy? se on yleensä sama, kuin kappaleen sävellaji. 

Yleensä juuri noin, mutta ei aina. Ja silloin kun viimeinen sävel ei asiaa valaise, niin olen hukassa.

ap

Vierailija

Ei näy merkinnöistä. Pitää vaan päätellä. Noihin sävellajeihin sopii ihan eri soinnut. F-duurissa on luultavasti b-suuria ja c-seiskaa. D-mollissa taas g-mollia ja a7. Jos vähän tapailet sointuja siihen melodiaan, niin kyllähän sen hahmottaa heti.

Vierailija

Jos kappaleessa on soinnut, niin niistä voi selvitä sävellaji. Esimerkiksi alkaako kappale F-duurilla vai d-mollilla, tai päättyykö se toiseen näistä. Voit myös analysoida kumman sävellajin sointuja kappaleessa esiintyy, soinnuthan ovat osittain samat rinnakkaissävellajissa, mutta kannattaa etsiä 4. tai 5.asteen sointuja.
Jos kyseessä olisi molli, niin yleensä meillä käytetään harmonista mollia, eli seitsemäs sävel ylennetään

Vierailija

Minä käytän tätä lähinnä kappaleissa, joista ei ole nuotteja tai sointuja mutta tälleen saan ainakin itse selvitettyä sävellajin kaikista tähän asti vastaantulleista virityksistä. Eli kuuntelee musiikkia ja hyräilee siihen sellaisen yhden nuotin, mikä kuulostaa harmoniselta koko kappaleen/osan ajan ja etsii sen nuotin koskettimilta. Tämä nuotti on sävellajin alin nuotti eli dominantti.

Jostain syystä tämä ei onnistu alkuunkaan niin helposti suoraan soittamalla, vaan jotenkin tuo harmonisointi onnistuu helpommin omalla äänellä. Jonkinlainen nuottikorva tähän kyllä vaaditaan mutta itse olen kyllä aika huono säveltapailussa (enhän minä muuten tällaisia vippaskonsteja tarvitsisi) ja vielä huonompi laulamaan, joten pitäisi onnistua useimmilta musiikinharrastajilta.

Vierailija

Kappaleen toonika eli perussävel kertoo kummasta on kyse. Usein juuri viimeinen sävel on toonika, mutta ei toki aina. Tällöin kannattaa tutkia muita lopetuksia kappaleen sisällä. Molli harvemmin myöskään esiintyy vain luonnollisena eli tilapäiset etumerkit voivat myös kertoa paljon.

Vierailija

Riippuu myös kappaleen tyylilajista, onko joku poppikierto vai onko perustonaalista meininkiä vai esimeriksi kansanmusiikkia joka voi mennä vaikkapa jossain moodissa.

Kerropa mihin säveleen kappale loppuu, mitkä 3 sointua on viimeisenä? Onko paljon sävellajista poikkeavia säveliä, jos on niin onko korotus usein asteikon seistämännessä sävelessä?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat