Olen masentunut, mutta en uskalla hakea apua

Vierailija

Epäilen olevani masentunut, mutta en voi hakea apua, sillä tahdon keväällä kouluun, jonne hakiessa otetaan huomioon mm. masennus ja muut terveydelliset ongelmat.

Mulle on teiniaikoina todettu masennus, joten osaan kuulostella itteäni ehkö eri tavalla kuin joku muu. Käytännössä olen koko ajan väsynyt, mutta en saa nukuttua. Kodin siisteyden ylläpitäminen on vuoroviikoin hankalaa ja vuoroviikoin pakonomaista. Saatan alottaa laatikon siivouksen tai pyykinpesun, mutta sitten tavarat jääkin lojumaan moneksi päiväksi. Kaipaan koko ajan seuraa, mutta seurassa olo tuntuu pahalle. Pelkään jatkuvasti, että kaverit haukkuu selän takana enkä osaa luottaa keneenkään. Ensin lihoin, nyt saamattomuus on saanut laihtumaan. En jaksa enkä halua syödä. Töissä käyn normaalisti, mutta sielläki pelkään koko ajan mokaavani. On tosi vaikee ja paha olla tällä hetkellä, rintaa puristaa ja koko kroppa oireilee; niskat jumissa, maha sekaisin ja paljon elohiiriä ja kramppeja.

Tiedän, että itsehoitokin auttaa, mutta lenkille lähteminen tuntuu ylipääsemättömältä, enkä saa tarpeeksi unta tai ravintoa.

Kohtalotovereita?

Kommentit (9)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni masennusmerkintä on lääkäritiedoissasi jo nyt, koska sulle se on joskus diagnosoitu.

Joo niin on, mut siitä on nyt jo varmaan seitsemän vuotta aikaa, niin tuskin vaikuttais samalla tavalla kuin tänäpäivänä diagnosoitu.. :)

Vierailija

Olen vähän samassa tilanteessa (sen puolesta että sairauksieni vuoksi en voi tehdä kaikkia töitä), mistä tuleekin mieleen että haluatko sitten välttämättä alalle jossa masennus ym vaikuttaa kouluunhakemiseen ja alalla toimimiseen? Luultavasti nuo säädökset on ihan hyvistä syistä. Jos on taipuvainen masentumaan herkästi niin onko silloin vaikkapa muiden ihmisten auttaminen paras uravalinta omaltakaan kannalta- se on tosi kuormittavaa ennen kaikkea itselle.

Vierailija

Ja täällä myös kohtalotoveri :( Juuri tuon ikuisen leiman vuoksi en uskalla mennä lääkäriin pyytämään apua. Kun ei ikinä tiedä mihin elämä vie ja mille kaikella masennus aikanaan onkin yhtäkkiä este. En halua sulkea mitään mahdollisuuksia pois sen vuoksi, että papereissa on joku ikivanha leima hulluudesta. Ja ei, en todellakaan pidä masentuneita hulluina ja niinhän kaikki aina toitottavat, että apua pitää ja saa hakea, masennus ei tarkoita mielenvikaisuutta.

Mutta kas vain ja hupsista keikkaa, kuitenkin todella moneen paikkaan se sitten kuitenkin estää pääsyn tai oikeuden tehdä jotain mitä kovasti haluaisi:(. Monelle alalle pääsy on estetty, adoptio on monesta maasta poissuljettu vaohtoehto (itselläni masnenusoireet alkoivat lapsettomuudesta), joten en missään tapauksessa uskalla kertoa asiasta kenellekään. Yhteiskunnassa sanotaan yhtä ja tehdään toista.

Vierailija

Oletteko koittaneet homeopatiaa ja joogaa? Sitten mikä auttaa on kirjoittaa kaikki siis ihan kaikki mikä ahdistaa tai masentaa vetää mieltä alakuloon paperille, se toimii.

Tai vanhat hyvät keinot liikkukaa käykää jumpassa ja nähdää ystäviä. Sekä shoppailkaa!

Vierailija

Mulla ainakin on masennukset niin pahoja että en todellakaan voi valita hoitoon hakeutumattomuutta siksi että joskus vuonna x se saattaa estää jotain: en pysty edes lukemaan naistenlehteä vaativampaa tekstiä vaikka periaatteessa kiinnostaisi, miten voisin siis esim. hakea siihen kouluun tai töihin joihin en masennusdiagnoosin kanssa pääsisi... Tietty jos masennus johtuu jostain tietystä syystä niin se on eri juttu kuin sellainen kliininen ns oikea masennus. Siis jos tuo selvästä syystä johtuva masennus menee myös ohi, siitähän voi tulla myös masennus sairautena.

Vierailija

Eihän ne niitä teidän terveystietoja saa :D teiltä kysytään, että oletteko sairastaneet masennusta ja vastaatte, että ette. Olet joka tapauksessa masentunut, haet apua tai et. Ei se merkintä paperissa tee susta huonompaa hakijaa, vaan se, mitä olet.

Vierailija

Aivan, ei ne koulussa saa listään tietää teidän masennuksesta jollette itse asiasta kerro. Oletan että ap on hakemassa sote-alalle? Pääsykokeissa/hakuvaiheessa asiasta kysytään, ainakin mulla oli joku lomake mikä piti täyttää ja oli kysymys aiheesta rasti ruutuun -tyylillä.

Eri asia sitten minkätyyliseen työhön pyrit, joissain ammateissa omat traumat saattaa vaikeuttaa työntekoa jos joutuu olemaan tekemisissä kovin samanlaisten ongelmien kanssa mitä itsellä on. Jotkut ajautuu työhön jonka kautta voi terapioida itseään ja se on väärin asiakasta kohtaan. Eli kannattaa miettiä mihin omat voimavarat lopulta riittää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat