Työnantajan epäeettinen toiminta - miten menetellä?
Olen töissä pikaruokaravintolassa ja elintarvikealalla ensimmäistä kertaa, kuten myös monet kollegani. Palkka on tällä työkokemuksella 8€/h ja sen on määrä nousta kymmeneen euroon, kun työkokemusta on kertynyt puoli vuotta. Tässä kuussa ainakin kolmella työntekijällä tulee se puoli vuotta täyteen, ja kun toissapäivänä sunnuntai-iltana saimme seuraavan viikon työtunnit, heidän kohdallaan oli pelkkää tyhjää. Pian esimies lähetti "Marjutille" viestin, jossa luki että työnteko loppuu ensi viikolla. Marjutille ei kuitenkaan tälle viikolle oltu merkitty yhtään työtuntia, joten irtisanomisaikaa ei käytännössä ollut ollenkaan. Sama tapahtui siis kahdelle muullekin työntekijälle. Samalla esimies värvää uusia työntekijöitä, joista osa on yrityksen käyttämän henkilöstövuokrauksen ulkopuolelta. Epäilyttävää on myös, että suuri osa esimiehen palkkaamista ihmisistä on suomenkielentaidottomia ulkomaalaisia - helpompia höynäytettäviä, koska eivät tunne oikeuksiaan tai täkäläistä palkkatasoa tms? Lähes ainoa tapa pysyä palkkalistoilla puolen vuoden jälkeen on allekirjoittaa sopimus, joka lupaa 37,5 viikkotuntia 1300 euron kuukausipalkalla = 8,60€ tunnissa ja ilman mitään lisiä.
.
Kysymys kuuluukin, että onko pomon harjoittama toiminta laillista, ja jos ei, niin miten voin menetellä?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
No palkanmaksumielessä on, yleensä esimieheksi kuitenkin kutsutaan sitä joka kouluttaa ja antaa työvuorot ja -tehtävät :) tai näin ainakin olen ymmärtänyt. Oli miten oli, kuka tässä rikkoo lakia vai rikkooko kukaan, ja mihin tahoon tässä pitää ottaa yhteyttä? Liittoon liittyminen oli hyvä idea.
.
En ole varma, tiedetäänkö vuokratyöfirmassa edes esimiehen puuhista. Toisaalta on mahdollista, että pikaruokalan ja vuokratyöfirman pomot ovat molemmat tässä mukana. Sen puolesta puhuisi se, että yhdessä palkkakuitissa meiltä oli ilmoittamatta otettu ateriavähennys, mikä oli omasta 450€ palkastani 50€. Soitin vuokratyöfirmaan ja sieltä sanottiin heidän esimiehensä olevan lopullisesti vastuussa asiasta. Ap
Ota selvää, kuuluuko vuokratyyöfirma liittoon! Jos ei kuulu, niin on kyllä usein villiä touhua. Ei voi olla laillista tuo meno!
Tämä tapaus on hyvä esimerkki tulevasta.
Vain idiootit eivät liity liittoon.
Jos on 0 tuntisoppari, just sulle ei tartte antaa tunteja. Mutta tes minimipalkkaa pitää maksaa. Ja alan lisiä, esim. Ravintola-alalla tes on pakottava. Ja vaikka olisit allekirjoittanut, että et halua lisiä, se on pätemätön laiton sopimus. Ei sido ketään
Tämä tapaus on oiva esimerkki tulevasta.
Vain idiootit eivät liity liittoon.
Nyt, kun EK on sanoutunut irti tulevista tuponeuvotteluista, ei kolmikantasopimuksia enää tehdä. Kolmikanta on taannut palkansaajille kohtuulliset palkkatulot.
Jatkossa tehdään siis liittokohtaisia sopimuksia. Paitsi, jos hallitus saa tavoitteensa läpi, tehdäänkin niitä yrityskohtaisesti.
Tulemme siis tarvitsemaan, me kaikki palkansaajat, liittoamme neuvottelemaan järkevän tes-sopparin ja myös seisomaan rinnallamme silloin, kun työnantaja ei halua maksaa palkkaa oikein.
Kannattaa huomioida, että Suomessa eiole lakisääteistä matalapalkkaa.
Niin, lisään vielä, että hallitushan haluaa järjestäytymättömille työnantajille mahdollisuuden neuvotella palkoista itse.
Silloin tuo 8€/h saattaa olla jo kova palkka.
Kuulostaa Burger Kingin toiminnalta. Sieltä aika moni lens pihalle just ennen koeajan loppumista.
Vierailija kirjoitti:
No palkanmaksumielessä on, yleensä esimieheksi kuitenkin kutsutaan sitä joka kouluttaa ja antaa työvuorot ja -tehtävät :) tai näin ainakin olen ymmärtänyt. Oli miten oli, kuka tässä rikkoo lakia vai rikkooko kukaan, ja mihin tahoon tässä pitää ottaa yhteyttä? Liittoon liittyminen oli hyvä idea.
.
En ole varma, tiedetäänkö vuokratyöfirmassa edes esimiehen puuhista. Toisaalta on mahdollista, että pikaruokalan ja vuokratyöfirman pomot ovat molemmat tässä mukana. Sen puolesta puhuisi se, että yhdessä palkkakuitissa meiltä oli ilmoittamatta otettu ateriavähennys, mikä oli omasta 450€ palkastani 50€. Soitin vuokratyöfirmaan ja sieltä sanottiin heidän esimiehensä olevan lopullisesti vastuussa asiasta. Ap
Esimiehesi ei maksa sinulle palkkaa vaan vuokrafirma. Ja esimies voi koska tahansa lakata vuokraamasta sinua tai voi vuokrata jotain muita sinun tilalle. Ihan laillista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, lisään vielä, että hallitushan haluaa järjestäytymättömille työnantajille mahdollisuuden neuvotella palkoista itse.
Silloin tuo 8€/h saattaa olla jo kova palkka.
Ei saata olla vaan on. Nykyisin pitkin hampain saa kahdeksaa euroa, vähän päälle, monella alalla. Ja maksetaan harjoittelijan palkkaa hamaan tappiin saakka.
Ravintola-alan tes on pakottava, ei voi maksaa alle sen.
Vierailija kirjoitti:
.
Jos vuokrafirma maksaa palkkasi, niin vuokrafirma on silloin työnantajasi. Pikaruokala on tässä tapauksessa käyttäjäyritys. Vuokrafirmalla ja käyttäjäyrityksellä on sopimus työntekijöiden vuokraamisesta, sinulla ja vuokrafirmalla on työsopimus, mutta sinulla ja käyttäjäyrityksellä (pikaruokalalla) ei ole sopimussuhdetta. Työoikeudellisesti asia menee näin.
Kun olet selvittänyt jutun ja et ole enää itse siellä töissä, vinkkaa tabloidlehdelle. Jos laittomuuksia ja/tai epäasiallista käytöstä on, siitä saa myyvää juttua , ja se palvelee myös suurta yleisöä.
Esimies ei maksa palkkaasi ja määrää tuntipalkkaasi tai korotuksia.
Se maksaa sinusta vuokrafirmalle summan x ja vuokrafirma sitten summan x sinulle. Jos sinulle on luvattu työsopimuksessa puolen vuoden työkokemuksen jälkeen tuntipalkka x niin sen tulet myös saamaan olit sitten missä tahansa alan paikassa töissä.
Nykyisen työnantajan ei ole sinua pakko pitää töissä ja saa vaihtaa sinut toiseen jos haluaa.
Roadwalker kirjoitti:
Toimit niin kuin pikkulapsi mieltä osoittaessaa: Heittäydyt maahan kieriskelemään ja täysin veltoksi. Jossain vaiheessa vedät housut nilkkaan ja pyllistelet pomon suuntaan.
Mitä tämä tällainen on? AP kysyin neuvoa validiin ongelmaan, ja sinä neuvot apinoimaan? Voi luoja, ei voi kuin ihmetellä ihmisten typeryyttä...
Älkää haukkuko idiootiksi, tuskin itsekään tiesitte kaikkea työelämästä 20-vuotiaana :s nyt tästä viisastuneena liityn liittoon ja käsken työkavereita ottamaan yhteyttä työsuojeluun, itse lähden tästä kuviosta ja saatan ilmoittaa johonkin mediaan epäeettisestä toiminnasta. Koko perheeltä meni kyseinen ravintola boikottiin ja kerrotaan myös tutuille.
Vierailija kirjoitti:
Älkää haukkuko idiootiksi, tuskin itsekään tiesitte kaikkea työelämästä 20-vuotiaana :s nyt tästä viisastuneena liityn liittoon ja käsken työkavereita ottamaan yhteyttä työsuojeluun, itse lähden tästä kuviosta ja saatan ilmoittaa johonkin mediaan epäeettisestä toiminnasta. Koko perheeltä meni kyseinen ravintola boikottiin ja kerrotaan myös tutuille.
Mä en nyt ihan ymmärtänyt miten se on ravintolan vika?!?
Vierailija kirjoitti:
Kerron nyt sinulle yhden asian. Vuokrafirmat pysyvät pystyssä koska tekevät voittoa. Eli he laskuttavat sinusta esim 20 euroa tunti siltä firmalta missä sinä olet töissä! Ja maksavat sinulle sitten 8e. Se paikka missä työskentelet ei voi vaikuttaa palkkaasi!
Jos vuokrafirma on ilmoittanut että puoli vuotta sinun työskentely siellä maksaa x euroa ja sitten nousee y eurolla niin on ihan ymmärretävää jos yrittäjä ei enää halua käyttää vuokrafirmaa vaan palkkaa halvempia tekijöitä!
Miksi sinä tästä tuolle yrittäjälle suutut?
Repeäisin, jos finninaamainen pikaruokatyöntekijä kertoisi kysyvänsä tuplajuuston hintaa kollegaltaan :D
Tämän riiston vuoksi en periaatteestakaan ilmoittaudu vuokratyöfirmojen listoille, vaan etsin töitä suoraan työpaikoilta ja kehotan muitakin samaan. Minusta tuollainen välikäsi on aivan turha.
.