Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohdellaanko aikuisia lapsia tässä tapauksessa eriarvoisesti?

Vierailija

Osalla aikuisista sisaruksistaon lapsia, osalla ei. On sovittu, että jouluna lahjoja ostetaan vain lapsille. Isovanhemmat ostavat siis lapsenlapsille lahjat, yhteissumma n. 150-300e/perhe. Lisäksi he antavat omille lapsettomille lapsilleen 100e rahaa. Kohdellaanko sisaruksia tässä tapauksessa eriarvoisesti?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Minusra ihan ok. Kiva että muistavat myös lapsettomia lapsiaan, vaikka mielestäni se on tarpeetonta. Perheelliset lapset varmaan osaavat iloita lastensa kautta.

Vierailija

Jokainen antaa lahjansa juuri kelle haluaa. 

Ei ole mitään tasa-arvoisuutta sen kummemmin kuin eriarvoistuutta tässä asiassa. 

Vierailija

Isovanhemmat voivat varmasti päättää ihan itse kuinka rahansa haluavat käyttää. Minun siskoni saa moninkertaisesti enemmän kuin minä, koska vanhemmat säälivät häntä eron ja yksinhuoltajuuden vuoksi. Ymmärrän sen ja annan joskus itsekin siskolle rahaa tai lahjoja ilman odotusta vastalahjasta.

Vierailija

Meidän vanhemmat antaa meille sisaruksille saman könttäsumman rahaa. Yhdellä ei lapsilla, toisilla on lapsia.

Vierailija

Hei ihan tosi, kertokaa millä perusteilla olette peukuttaneet. Jotain "aloittajan on pakko olla väärässä joten siksi miinus" -vakiopeukkuja(ko)?

aloittaja

Vierailija

Varmaan on alapeukutettu siksi, että haiskahtaa siltä, että sä oot se lapsia omaava lapsi, joka ei saa vanhemmiltaan joululahjoja vaikka sisarukset saa. Haet täältä hyväksyntää sille, että oot sisaruksillesi kateellinen. Sori, hyväksyntää ei tullut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Varmaan on alapeukutettu siksi, että haiskahtaa siltä, että sä oot se lapsia omaava lapsi, joka ei saa vanhemmiltaan joululahjoja vaikka sisarukset saa. Haet täältä hyväksyntää sille, että oot sisaruksillesi kateellinen. Sori, hyväksyntää ei tullut.

Väärin arvattu.

Vierailija

Entä jos antaisivat jokaiselle lapselle saman summan rahaa eikä lapsenlapsille mitään? Olisiko se mielestäni eriarvoisuutta? 

Mielestäni ei, mutta ei aikuisten lasten edes pitäisi miettiä moista. 

Vierailija

Kaikille sama summa, tai saman summan arvoista. Niin sisaruksille kuin lastenlapsille. Eikös se tuossa suht hyvin toteudu, riippuen perheellisten koosta. Perustelu: tasapuolinen kohtelu iästä tai sukupolvesta riippumatta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hei ihan tosi, kertokaa millä perusteilla olette peukuttaneet. Jotain "aloittajan on pakko olla väärässä joten siksi miinus" -vakiopeukkuja(ko)?

aloittaja

Lahja on ystävyyden ja rakkauden osoitus, eikä sen arvoa edes mitata rahassa. Eikä se voi olla epäoikeudenmukainen, koska lahjan antaminen on vapaaehtoinen.

Vierailija

Minulla on 3 lasta, kaksi poikaa ja tyttö. Tyttö antaa minulle aina 100-150 euron arvoisen mietityn lahjan, pojat ostaa kumpikin jotain muutamalla kympillä. Pitäisikö minun nyt tulkita, että lapseni kohtelevat minua epätasa-arvoisesti? Työssäkäyviä ovat kaikki. Voinko vaatia, että lapset ostavat minulle jokainen noin 100 euron lahjan, jotta en koe, että minua väheksytään?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 lasta, kaksi poikaa ja tyttö. Tyttö antaa minulle aina 100-150 euron arvoisen mietityn lahjan, pojat ostaa kumpikin jotain muutamalla kympillä. Pitäisikö minun nyt tulkita, että lapseni kohtelevat minua epätasa-arvoisesti? Työssäkäyviä ovat kaikki. Voinko vaatia, että lapset ostavat minulle jokainen noin 100 euron lahjan, jotta en koe, että minua väheksytään?

Ei nyt ehkä ihan sama asia. Joskushan aikuiset sisarukset alkavat jakaa vanhempiensa perintöä näiden vielä ollessa elossa. Ehkä ehdottoman tasa-arvon vaatiminen lahjoissa viittaa hieman samaan asenteeseen - joku ei vain kestä, että sisarus saisi enemmän kuin itse saa.

Kuulostaa ihan reilulta, että lapsettomat saavat lahjat. Perheellisille omien lasten lahjat lienevät tärkeämpiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat