Minkäikäisenä lapsi alkaa kunnolla osallistua kotitöihin,

Vierailija

ja siivota oman huoneensa, teidän huushollissanne?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Oma lapseni on vielä taapero, mutta muistelisin lapsuudenkodissani meidät lapset otettiin osaksi kotitöitä jo pienestä pitäen. Muistelisin, että kyllä alaluokilla viimeistään se oman huoneni siivous onnistui ilman että erikseen paimennettiin. Mielestäni tärkeää, että lapselle annetaan pikku hiljaa pieniä ikäkauteen sopivia tehtäviä, jotta hän oppii osallistumaan yhteisiin kotitöihin. Vähän huonot tulokset sukulaisperheessä, jossa lasten ei ole koskaan tarvinnut tehdä yhtään mitään, ja sitten pitäisikin pärjätä ihan omassa taloudessa opiskelupaikkakunnalle muuttamisen jälkeen :/

Vierailija

Määrittele "kunnolla"? Ne on pienestä asti mukana siivoamassa, ja ne opetaan siihen, että sotkua ei jätetä. Omien jälkien siivoaminen heti kun siitä jotain ymmärtää ja osaa, samoin yhteisen kodin muihinkin hommiin osallistuminen.

Vierailija

Vähän kauhulla tässä mietin meidän tulevaa uusioperheasumista; miehellä on 9v. poika ( mies on lähi-isä), jonka ei tarvitse tehdä yhtään mitään, jättää vaatteensa ja romunsa ympäri taloa niille sijoille ja huone on sikolätti. Mitenhän tuon tilanteen tässä alkaisi muuttaa, huoh, kun en ole mitenkään erityisen jämäkkä.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huoneensa lattian pesee siis, anteeksi huono viittaussuhde lauseessa, vähän vasemmalla kädellä tässä vastailen.

Älä pyydä anteeksi, se oli hauska.

Vierailija

Meillä alkoi lapsi kerätä (leikkinä) leluja lattialta takaisin laatikoihin 1,5vuotiaana. Nyt on 5-vuotias ja iltaisin kerää edelleen lelunsa, kaksi kertaa viikossa imuroi, haluaisi imuroida joka päivä, kun se on hauskaa :D Joskus saa myös pestä itse lattiansa vaikka yleensä hoidan sen kun ei ole muita kotona. Ruoan jälkeen vie tiskit tiskipöydälle tai koneeseen, auttaa pyykkien ripustamisessa yms. Olen ottanut pojan mukaan kaikkiin kotitöihin joihin itse on osoittanut kiinnostusta, myös ruuanlaittoon, vaikka sotkua tuleekin. Sit vaan siivotaan yhdessä.
Mies on passattu lapsuudenkodissaan piloille ja minusta on ihana katsoa miten tuo 5-vuotiaskin osaa ja tekee enemmän kuin isänsä :D

Vierailija

Ihan pienestä pitäen ovat mukana kukin ikätasonsa ja ymmärryksen mukaan. 4 lasta, joista nuorin nyt eskarissa. Nuorimman kanssa saa vielä useita asioita tehdä yhdessä, jotta saa jotain aikaan, mutta aina kuitenkin hän on siinä tekemässä, itse "vain auttamassa".

Vierailija

Kannattaa viimeistään 2-vuotiaana ottaa lapsi säännöllisesti mukaan kotitöihin. Siinä vaiheessa hän osallistuu niihin mielellään, ja töistä tulee tapa, joka jatkuu lapsen vanhetessa. Jos odotat lapsen kasvavan niin vanhaksi, että hänestä on oikeasti hyötyä, niin siinä vaiheessa on jo tosi vaikea saada lasta tekemään mitään, jos hän ei ole siihen aikaisemmin tottunut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten vanhemman lapsen sitten saa siivoamaan, jos ei ole erityisen auttavainen ja reipas luonteeltaan?

Ensin pyytämällä, sitten käskemällä. Tietenkin kotona on pidettävä kiinni siitä, että asiat joita pyydetään tulevat hoidetuksi. Vaikka siten, että itse olet ojentamassa hänelle jokaisen tavaran yksitellen käteen, mutta et laittamassa paikalleen. Jos lapsi haluaa kolmannen kerran siivota yhdessä, silloin kannattaa jatkaa, koska hän kaipaa seuraasi. Yleensä kuitenkin jo ensimmäisellä kerralla ainakin teinille viesti menee perille. Tokalla kerralla hän ymmärtää, että on nopeampaa vapaana, kun vain valmistaudut paikalle menoon ja hoitaa itse siivoamisen ennen sitä.

Vierailija

Ei se ole iästä kiinni. Meillä teini ahkeroi niin paljon opiskelujensa kanssa, että helpotan mielelläni hänen elämäänsä sillä tavoin että siivoan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten vanhemman lapsen sitten saa siivoamaan, jos ei ole erityisen auttavainen ja reipas luonteeltaan?

No ihan perinteisesti pakottamalla. Harva lapsi tai aikuinenkaan ihan omaksi tai toisten iloksi siivoilee, kyllä siihen on käskettävä. Laaditte siivousvuorot, säännöt kuinka siisteyttä pidetään yllä, ja seuraamukset, jos niitä ei noudateta. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat