milloin vauvan uskaltaa antaa nukkua mahallaan?
tai siis eikös vatsallaan nukkuminen lisää kätkytkuolemariskiä? meidän poika ei vain oikein nuku kuin vain masullaan, mutta se taas tarkoittaa etten itse uskalla nukkua,vaan tarkkailen koko ajan että hän hengittää. kun pakkohan sen pienen on unta saada (nyt 1,5kk), ja kun ei muuten nuku niin mieluummin sitten nipistän omista unistani. mutta kuulin jostain, että sitten kun vauva jaksaa itse nostaa päätään, niin hänen voi antaa nukkua mahallaan? poika kyllä nukkuessaan nostelee päätään ja kääntää sitä jopa puolelta toiselle. en vain halua tehdä tässä asiassa mitään ilman varmaa tietoa, koska panokset on vähän liian kovat!! miten olette toimineet vastaavissa tilanteissa vai onko niitä ollut kellään?
Kommentit (5)
Sitten kun vauva itse kääntyy vatsalleen (ja takaisin) niin saa nukkua vatsallaan.
Tässä vielä linkki.
http://www.babyidea.fi/vinkkeja/katkytkuolemasta.html
kun ite oppi niin kääntymään. Sitä ennen nukutin kyljellään. Mutta tosiaan kun oppi kääntymään, nukkunu siitä asti mahallaan. En kyllä itekään kovin pientä olis uskaltanu ilman valvontaa antaa mahallaan nukkua. Kannattaa kysyä nlasta, eiköhän ne sieltä osaa neuvoa.
Tytöllä oli ilmaa mahassa ihan pienenä ja mahallaan nukkuminen helpotti huomattavasti. Nyt lähes 7 kuisena pyörähtää itse milloin mitenkin päin nukkumaan :).
Meidän vauva on nyt kolme ja puoli viikkoinen ja vatsallaan olen nukuttanut aina tarvittaessa, eli kun huomaan että mahassa kiertää. Myös mulle sanottiin jo ensimmäisen läpsen kohdalla synnärillä, että terve, täysiaikainen vauva osaa kääntää päänsä ja vapauttaa hengitystiet. Tämä on kolmas lapsi mutta ensimmäinen jota minäkään uskallan vatsaallan nukuttaa ellen itse vahdi vieressä ;)
mutta en ole kuullutkaan että vatsallaan nukuttaminen lisäisi kätkytkuolemariskiä? Minulle sanoi hoitaja synnärillä että terve vastasyntynyt osaa kääntää päänsä vatsallaan ollessaan ja vapauttaa hengitystiensä.
Meillä poikaa alettiin nukuttamaan vatsallaan 7 viikon ikäisenä, koska hänellä oli selkeästi paremmat unet niin. (Oli kovasti masuvaivaa, vatsallaan olo ilmeisesti helpotti) Ymmärrän kyllä huolesi, veihän minultakin tuon 7 viikkoa ennen kuin uskalsin nukuttaa vatsallaan, tai luotin siihen, että saan itsekin nukuttua eikä tarvitse käydä vauvaa koko ajan kurkkimassa:)
Tämä siis vain oma kokemukseni.