Päivän ärsytys: Esimerkkien väärinymmärtäjät

Vierailija

Tiedättekö tilantern, kun yritätte selvittää jotain tapahtumaa tai asiaa toiselle ihmiselle kuvitteellisella esimerkillä ja se toinen ihminen ottaa sen totena? Siis näin (tunnistajat tunnistaa)

A: Pirjo kysyi multa että katsonko Putousta. Sanoin, etten katso enkä edes tiedä mitään siitä, koska katson vain luonto-ohjelmia ja se suuttui! Miksiköhän?
B: No tuohan on vähän sama, jos Pirjo olisi kysynyt, että oletko nähnyt uusimman Bond-elokuvan ja olisit vastannut ettei Bondit voisi vähempää kiinnostaa, koska harrastuksiisi kuuluu lähinnä ooppera ja taidenäyttelyt.
A: Mut enhän mä käy oopperassa tai taidenäyttelyissä? Miten tää nyt liittyy mihinkään?

Kommentit (15)

Vierailija

Juu, kun yrittää selittää jollekulle jotain asiaa havainnollistavalla esimerkillä, niin heti alkaa kuulua että "mutku en mä..." Ei millään meinata ymmärtää sitä, ettei kyse ole siitä että juuri sinä, vaan kyse on periaatteesta.

"Jos sä otat sahan, kiinnität pitkän laudan höyläpenkkiin ja alat sahata, niin..."<br>"Mutku ei mulla ole sahaa eikä höyläpenkkiä..."

Tällainen voi olla joskus tosi raivostuttavaa.

Vierailija

Jeesus esitti heille myös tällaisen vertauksen: "Taivasten valtakunta on kuin sinapinsiemen, jonka mies kylvi maahansa. Se on pienin kaikista siemenistä, mutta kun sen taimi kasvaa täyteen mittaansa, se on puutarhan kasveista suurin. Lopulta se on kuin puu, niin että taivaan linnut tulevat ja pesivät sen oksille.

"Ei mulla ole sinapinsiementä ja mihin mä sen edes kerrostaloasujana istuttaisin? Miten tämä edes liittyy mihinkään?", kysyi AV-mamma

Vierailija

Joo, tuollaiset b:n kaltaiset ihmiset on tosiaan ärsyttäviä. Ei tajua, että on eri asia ilmoittaa katsovansa vain luonto-ohjelmia selityksenä sille, että miksei välttämättä mainittua ohjelmaa tiedä, kuin kertoa seuraavansa vain oopperaa, koska bondit (jotka henkilö tietää) ei kiinnosta. Ei ole tosiaankaan kaksi samaa asiaa, koska motiivit mainita omat kiinnostuksen kohteensa on eri (A:n kohdalla selitys, B:n kohdalla puhdas päteminen) ja ärsyttää kun jotkut ihmiset ei sitä tajua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jeesus esitti heille myös tällaisen vertauksen: "Taivasten valtakunta on kuin sinapinsiemen, jonka mies kylvi maahansa. Se on pienin kaikista siemenistä, mutta kun sen taimi kasvaa täyteen mittaansa, se on puutarhan kasveista suurin. Lopulta se on kuin puu, niin että taivaan linnut tulevat ja pesivät sen oksille.

"Ei mulla ole sinapinsiementä ja mihin mä sen edes kerrostaloasujana istuttaisin? Miten tämä edes liittyy mihinkään?", kysyi AV-mamma

Mun veljenvaimo :D 

vaikka hän ei tietenkään uskoisi, että sinapilla voi olla siemen, sillä sinappihan on vähän niin kuin ketsuppi 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo, tuollaiset b:n kaltaiset ihmiset on tosiaan ärsyttäviä. Ei tajua, että on eri asia ilmoittaa katsovansa vain luonto-ohjelmia selityksenä sille, että miksei välttämättä mainittua ohjelmaa tiedä, kuin kertoa seuraavansa vain oopperaa, koska bondit (jotka henkilö tietää) ei kiinnosta. Ei ole tosiaankaan kaksi samaa asiaa, koska motiivit mainita omat kiinnostuksen kohteensa on eri (A:n kohdalla selitys, B:n kohdalla puhdas päteminen) ja ärsyttää kun jotkut ihmiset ei sitä tajua.

Tämä on muuten hauska ja ärsyttävä ilmiö. Jos tuossa ap:n esimerkissä ne A:n mainitsemat ohjelmat olisi toisin päin koko juttu kuitattaisiin tavallisena keskusteluna. Mutta jos ohjelmat ovat noin päin, niin osa tulkitsee sen pätemisenä vaikka sanamuodot olisi ihan samat ja yhtä neutraalit. Sama ilmiö on havaitravissa myös mm musiikkikeskusteluissa.

Vierailija

tuollaiset vammaiset ärsyttää ja niistä kyllä huomaa ettei ole yhtään minkäänlaista abstraktin ajattelun tai empatian kykyä

monet ovat niin retardeja että eivät kykene ajattelemaan yhtään vertauskuvilla tai mielikuvittelemaan asioita toisten näkökulmasta tai asettumaan itse vieraaseen tilanteeseen

ei voi käsittää mikä siinä on niin vaikeaa, monesti tuntuu että juttelee ihan älykääpiöille kun tulee tommosia vastaan

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa menee raamattuvertaus täysin yli hilseen. Siis taivaan valtakunta on ensin pieni mutta kasvaa sitten isoksi?
Omassa päässäni kuvittelisin, että istutettu taivaan valtakunta kasvaa ihmisten mielissä isoksi ja todelliseksi asiaksi, mutta en todellakaan usko että tällä tarkoitettiin sitä.
Ajattelen liian ateistisesti ja käytännönläheisesti, joku tietoinen apuun?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mun veljenvaimo :D 

vaikka hän ei tietenkään uskoisi, että sinapilla voi olla siemen, sillä sinappihan on vähän niin kuin ketsuppi 

Kerran keskusteltiin töissä huonoimmista joululahjoista ja työkaveri kertoi saaneensa kerran mieheltään auton pyyhkijän sulat. Toinen työtoveri kauhistui "Siis miten sä oot voinu ajaa ilman pyyhkijöitä!?".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa menee raamattuvertaus täysin yli hilseen. Siis taivaan valtakunta on ensin pieni mutta kasvaa sitten isoksi?
Omassa päässäni kuvittelisin, että istutettu taivaan valtakunta kasvaa ihmisten mielissä isoksi ja todelliseksi asiaksi, mutta en todellakaan usko että tällä tarkoitettiin sitä.

"Elämä on vähän niin kuin ruoanlaitto. Siinä pitää olla makeaa, suolaista, hapanta ja karvasta samassa suhteessa."
"En mä osaa tehdä ruokaa."

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

REPS

Vierailija

"Tietokoneen eheytys on vähän niin kuin työpöydän laatikon siivoamista.. sinne kertyy ennen pitkää tavaraa, papereita,kyniä, muistilappuja ja roskia. Vuosien saatossa laatikon sisältö menee sekaisin ja eheytyksessä tietokone "siivoaa" ja "järjestelee" itsensä."

Ja tähän sit vastataan "Ei mun työpöydässä ole laatikoita" tai "Mä kyllä aina laitan asiat oikeille paikoilleen..."

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat