Vesimaksu yhdeltä hlöltä 60e/kk!!?
Voiko olla mahdollista että vesimaksu on 60e kuukaudessa yhdeltä henkilöltä? Asun siis yksin ja en omista astianpesukonetta, pyykinpesukonetta tai saunaa. Asunnossa on siis huoneistokohtainen mittari.
Vähän on alkanut ihmetyttää noin suuri vesilasku. Käyn kerran päivässä suihkussa, hiukset pesen 3-4 x viikossa.
Paljonko muilla on vesilaskut kuukaudessa?
Kommentit (75)
Meillä on 5-henkinen perhe, eli vettä kyllä kuluu. Mittariin perustuva vesilasku on yleensä n. 120-150 e kolmen kuukauden välein, eli 40-50 e/kk (8-10 e/hlö).
En pysty käsittämään, miten yksineläjä pystyisi kuluttamaan puolen vuoden edestä vettä yhden kuukauden aikana. Joku ei nyt mätsää.
Voisiko summa olla laskettu entisen asukkaan mukaa? Eli jos kulutus on aikaisemmin ollut mahdoton ja tasausta ei ole vielä tehty?
4 kk vesilaskut tulee kerralla ja mittareita en lue itse. En siis todellakaan ole puolta tuntia suihkussa joka päivä. Viikossa on keskimäärin myös 2 vrk jolloin en ole ollenkaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku muuten kertoa paljonko on viiden hengen perheen vesilasku? Pyykkiä ja riskejä pestään päivittäin koneissa. Kaikki käy päivittäin suihkussa. Lapset voi lotrata pitkäänkin. Kerrostalossa asutaan siis. Aiemmin on sisältynyt vastikkeeseen, mutta nyt on tulossa asuntokihtainen laskutus. Olisi kiva tietää mihin varautua.
Veden käytössä normaali vaihteluväili on noin 60-270 lirtaa vuorokaudessa henkeä kohti. Meillä on mennyt omakotitlossa viisihenkisellä perheellä 110 kuutiota vuodessa, eli juurikin tuo 60 litraa päivässä henkeä kohti. Eikä kyllä mitenkään nuukailla veden kanssa, suihkussa käydään normaalisti ja pestään autoja ja kesällä on täytetty ulkoallastakin. Mutta uudehkossa talossa vesipihit kalusteet, painetta säädetty vähän alemmas ja ennen kaikkea ei tuhlata vettä turhuuteen pitämällä hanoja turhaan auki.
Nyrkkisääntöjä voisi kai sanoa että kylmä vesi maksaa lähes vitosen ja kuuma lähemmäs kympin kuutio.
Vierailija kirjoitti:
4 kk vesilaskut tulee kerralla ja mittareita en lue itse. En siis todellakaan ole puolta tuntia suihkussa joka päivä. Viikossa on keskimäärin myös 2 vrk jolloin en ole ollenkaan kotona.
Onko sinulla pääsy mittarille? Jos on, niin katso itse kuinka paljon vettä kuluu ja vastaako se laskun määrää. Vesilaskuhan ei perustu reaaliaikaiseen mittaukseen, vaan sitä päivitellään joskus ja jouluna.
Me maksetaan ennakkoa kolmelta henkilöltä 66 euroa kuussa ja saadaan puolen vuoden välein takaisin about 150 euroa.
Ihan liikaa on yhdelle ihmiselle
Vierailija kirjoitti:
Me maksetaan ennakkoa kolmelta henkilöltä 66 euroa kuussa ja saadaan puolen vuoden välein takaisin about 150 euroa.
Ihan liikaa on yhdelle ihmiselle
No ei se ole yhtään liikaa jos on kuluttanut paljon vettä.
Tässä vaan on nyt aika paljon epäselviä asioita. Onko ap:lla uusi asunto? Aikaisemmin ei ole ollu mittausta, joten ei oikeasti tiedä mitä hänen kulutus on ennen ollut?
Voihan se olla myös luentavirhe tai jos on juuri muuttanut, niin edellisen asukkaan kulutusta.
Ei ole uusi asunto, eikä ole edellisen asukkaan maksamattomia osuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä rivarissa 25e/kk/hlö ja yläkanttiin. Olen katsellut etuovesta muiden samanlaisten asuntojen "vesihintoja", niin ihan kaikissa halvempi, jopa huomattavasti.
Ja meillä ei ole mittaria, eli en siihen voi vedota ja verrata, mutta meillä on jo valmiiksi laitettu "reilusti" maksettavaa. Eli sulla on ihan järkyttävä summa/kk. Pahasti mättää.
Onko teillä yhtiössä superlotraajia? Tuo mittariton vaihtoehto on pahin. Meillä aikanaan olisi tuo 25€/kk/hlö olisi ollut vähän alle sen mitä tarvitaan. Jostain syystä laskutus oli aikaisemmin ollut reilusti alakanttiin ja sitä piti sitten pikkuhiljaa nostaa. Otettiin sitten vastiikkeessa rahaa veteen.
Jos taloyhtiössä on vesimaksu henkilömäärän mukaan, niin silloin vesimaksulla peritään usein vain vesi- ja jätevesimaksu, mutta ei veden lämmitystä, jolloin vesimaksu on helposti noin 10€ hengeltä alakantissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole uusi asunto, eikä ole edellisen asukkaan maksamattomia osuuksia.
No mitä sun vesilaskut on sitten ennen olleet, eikö kulutuksen nousulle ole mitään selitystä? Voihan se olla ihan vain lukuvirhe mittarin luennassa, jos näin niin se korjaanutuu seuraavassa luennassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla pääsy mittarille? Jos on, niin katso itse kuinka paljon vettä kuluu ja vastaako se laskun määrää. Vesilaskuhan ei perustu reaaliaikaiseen mittaukseen, vaan sitä päivitellään joskus ja jouluna.
Voi se olla myös realiaikaisella mittauksella, eli vesimittarista menee pulssitieto johonkin järjestelmään, josta se siirtyy laskutukseen. Jos tuossa johdossa on kosketushäiriö, niin se voi laskea yhden pulssin moneen kertaan.
No paljonko sitä vettä on laskun mukaan kulunut edellisen jakson aikana?
Sehän riippuu siitä paljonko se vesi maksaa. Esim. jossain taloyhtiöissä lämmin vesi on hinnoiteltu jopa 14e/kuutio, jolloin normaalikäytöllä saa helposti kuuden kympin laskun aikaan. Olen asunut tällaisessa talossa, Näin siis täällä ainakin taloissa joissa on paljon vuokralaisia ja vesimittarit, ja taloyhtiön hallitus päättää mitä vedestä veloittaa.
Laskussa lukee että yksikköhinta lämminvesimaksu 17.0. Voiko tosiaan olla näin kallista!
Paljonko tuo kuutiohinta teillä muilla on?
Vierailija kirjoitti:
Laskussa lukee että yksikköhinta lämminvesimaksu 17.0. Voiko tosiaan olla näin kallista!
Siis 17,0 €/m3?
Ja paljonko kulutuksesi on ollut kuukaudessa?
Kysymykseesi on vaikea sanoa mitään, kun et kerro edes mihin laskusi perustuu.
Onkohan kyseessä kuitenkin tasauslasku? Kauanko olet asunut? Miten usein tasauslasku tulee ja paljonko on mahdollinen ennakkomaksu? Useimmissa paikoissa tulee ennakkomaksu ja tasauslasku vuosittain. Olisko käynyt niin, että tuo on ennakkomaksu edellisten asukkaiden asukasmäärän mukaan, jos olet äskettäin maksanut?
Itselläni on pesukone, astianpesukone ja käyn suihkussa lähes joka päivä. Minulla ennakko on 13 euroa/kk yksiössä, mutta ainakin viime vuonna meni aika lailla tasan. Tasaus tulee kerran vuodessa.
Kai tuo kuutioita meinaa.. Laskussa ei sitä mainita. Lukee vain että yksikköhinta 17.0.
Lämmintä vettä kulutettu 11.579
Kylmää vettä 12.141.
Sain vasta nyt tuon laskun käsiini, olin päivällä töissä.
Maksamme miehen kanssa 34€/kk vesiennakkoa ja joulukuusta joko tulee laskua tai takaisin päin, saa nähä :D jänskää
Onko teillä yhtiössä superlotraajia? Tuo mittariton vaihtoehto on pahin. Meillä aikanaan olisi tuo 25€/kk/hlö olisi ollut vähän alle sen mitä tarvitaan. Jostain syystä laskutus oli aikaisemmin ollut reilusti alakanttiin ja sitä piti sitten pikkuhiljaa nostaa. Otettiin sitten vastiikkeessa rahaa veteen.