5v pojan itsetunto..

Vierailija

Meillä on 5v poika, keskimmäinen lapsista. Hän ei vieläkään ole täysin kuiva ja pääasiallinen ongelma on yöt jolloin pissaa aina housuun, yhtäkään kuivaa yötä ei ole ollut.. Olemme kokeilleet kaikenlaista ja jonossa nyt hälytinpatjan saamiseksi.
Asiasta ei ole sen suurempaa numeroa nostettu mutta kyllä oikeasti raivostuttaa kun vaippoja kuluu ja kaikkialla haisee pissa silti. Pyykkiä tulee.. pojalla myös puhe tuli hitaasti ja oppi itkemään herkästi kaikesta sillon kun ei puhunut ja tämä itkeminen jatkuu edelleen hyvin herkästi ja vaikuttaa että hän ei vieläkään oikein ymmärrä asioita ennen kun hänelle on selitetty todella monta kertaa asiat.
Puheterapiassa olemme käyneet jo pitkään ja kaikki on terapeutin mielestä ihan hyvin. Neuvolassa on todettu myös jo monesti että seuraillaan.
Itse olen kotona nuorimmaisen kanssa ja poika käy päiväkodissa 3krt/vko lyhyttä päivää. Päiväkodilla ollaan myös kaverisuhteista huolissaan vähän. Tyttöjen kanssa sujuu ihan mukavasti mutta poikien kanssa ei oikein suju juuri itkemisen ja omaehtoisuuden takia kun pieniä hetkiä.
Harrastuksissa joukkuelajit eivät toimi ja yksilölajitkaan ei oikein innosta poikaa.. Hän haluaisi vaan olla kotona ja makoilla. (Molemmat vanhemmat siis urheilevat säännöllisesti)
Poika itse sanoo että kun hän ei ole hyvä missään vaikka olemme antanut hänen valita harrastusta ja kannustett u ja kehuttu kyllä.
Hän on myös sellainen että olisi alasti koko päivän jos ei patistaisi pukemaan.
Hyviä puolia hänessä on kyllä empaattisuus ja herkkyys mutta itsetunto on huono.
mitä tekisitte?

Kommentit (15)

Vierailija

Kastelu - miksi olette jonossa ? Useasti toisessa neuvolassa voi olla patja- joka ei käytössä. Oletko pitänyt kastelupäiväkirjaa? Saattehan vaipat hoitotarvikejakelusta ilmaiseksi ( yli 3kk jatkuva tarve). Uskon että kastelulla ja muulla toiminnalla on yhteys. Auttaisiko lastasi toimintaterapia sosiaalisten suhteiden muodostamiseen- onko kunnassasi ryhmäkuntoutusta lapsille? Miten päiväkodissa vahvistetaan lapsesi kaverisuhteiden kehittymistä?

Vierailija

Harrastuksessa ei tarvitse olla hyvä, vaan pääasia on, että siitä nauttii. Menkää kokeilemaan sosiaalipedagogista hevostoimintaa http://www.hevostoiminta.net/10 tai muuta eläinten kanssa tapahtuvaa toimintaa.

Älkää yrittäkö kehua ns. turhasta, vaan antakaa lapsen itse sanoittaa, mikä oli kivointa siinä, mitä teki. Ja mikä oli pelottavaa, epämukavaa tai inhottavaa. Kannustakaa lasta päättelemään itse asioita, varsinkin tunnistamaan omia tuntemuksiaan.

Kosketus"terapiaa" voi tehdä ihan kotona, pyydä lapsia vuorotellen repimään salaattia, jos et vielä leivo, niin opettele ja lapsi alustamaan taikinaa tai kaulitsemaan. Kaikki lapset vuorotellen niin he eivät koe, että heitä kohdellaan eriarvoisesti. Näissä tilanteissa ole läsnä sille lapselle joka auttaa ja kiitä joka kerta, älä arvostele suoritusta. Hierokaa lasta. Käykää läpi sormet kohta kohdalta, kämmenet, varpaat, jalat, jne.

Aikaa, aikaa ja vielä lisää aikaa. Sitä kuuluisaa laatuaikaa, jolloin ollaan todella läsnä. Monet terapiakäytössä olevista eläimistä osaa olla läsnä sille lapselle, joten sitä suosittelen jos ei löydy ihmistä joka osaa olla tarpeeksi läsnä lapselle.

Vierailija

lapsesi kuulostaa vain poikkeuksellisen herkältä. oli syy sille sitten mikä vaan, tarvitsee hän varmaan extrapaljon ymmärrystä ja hellyyttä. ei oo kivaa pyykätä joka aamu, mut koittakaa muistaa että lapselle kastelun huomaaminen on joka aamu myös hirmu turhauttavaa ja voi aiheuttaa itsessään paljonkin häpeää, vaikkette mitenkään ikävästi suhtautuisikaan. koittakaa tosiaan hankkia niitä apuvälineitä, jakakaa pyykkivuorot vanhempien kesken ehdottomasti tasan (jos ette jo ole) ja tarkkailkaahan lasta huolellisesti :) tälle kokonaisuudelle voi löytyä (en tietenkään väitä että näin on) jokin neurologinen syy lapsen kasvaessa, jolloin vanhempien havainnot ovat ensisijaisen tärkeitä. tsemppiä ja iso halaus! teille ja teidän upealle, uniikille pojalle.

Vierailija

Hei!
Neuvola tosiaan sanonut että muuta vaihtoehtoa ei ole kun odottaa ja jonottaa vuoroa hälytinpatjalle.. Itse en näistä paljoa tiedä ja otan kaikki vinkit kiitollisena vastaan. Kastelupäiväkirja on käytössä kyllä :)
Hevosten kanssa olemme tekemisissä mutta poika vähän pelkää niitä vaikka koskaan ei ole mitään tapahtunut. Kotona meillä on koira. Eläimistä ei tunnu mitenkään erityisen kiinnostunut olevan.
Meillä mies vuorotyössä mutta onneksi molemmat mummolat lähellä ja kaikille lapsille on yhteistä aikaa helposti järjestettävissä ja järjestetty :)
Leivotaan aika paljon ja ruoat tehdään muutenkin pääosin itse.. Myös säästösyistä.
Päiväkodilla ovat yrittäneet rohkaista poikaa kontakteihin. Meillä ensi viikolla keskustelu aika niin jutellaan lisää.
Pojan kanssa kaksin aika menee mukavasti kyllä ja hän onkin valloittava persoona.
Pissa asiat häntä kyllä harmittaa selvästi kun vaippoja välillä jopa piilottaa :/
Kiitos Kirjavinkistä, tuo kirja meillä jo onkin :)
Vaippoja emme saa jakelusta. Miten tämä toimii?
Ap

Vierailija

Mulla 5v2kk poika ja kastelee. Hankalaa opettaa koska siihen vaikuttaa hormoonit. Mulla itellä oli ekalle luokalle asti yökastelua ja neuvolassa sanottiin että todennäköisesti periytynyt. Mitkä Ilmaiset vaipat?!

Vierailija

Meillä ainakin saadaan kunnan hoitotarvijejakelun kautta ilmaiset vaipat kotiin tuotuna. Lääkäri kirjoitti sellaisen suosituksen ja terkkari hoito asian.3 kk vaippasatsi tulee kotiin - ja saadaan myös kelasta tukea lapsen hoitoisuuden takia alinta tukea.

Vierailija

Minä vaatisin lapselle lisää tutkimuksia, saattaa vaatia toimintateapiaa. Lisäksi päiväkoti säännölliseksi, 5 päivää viikossa = tulee kaverisuhteita ja tähtää helpompaan koulunaloitukseen. Onko päiväkodissa käynyt erityislastentarhanopettaja seuraamassa lasta? Onko saanut mitään tukea kielenkehitykseen muuta kuin ilmeisesti silloin tällöin puheterapiaa. 5-vuotias on jo iso, kouluaika on niin lähellä että nyt vähän potkua takapuoleen äidille ja hakemaan apua lapselle. Jos ei tiedä niin ottaapi selvää.

Tsemppiä!

Vierailija

Ensiksi rauhoittukaa lapsen yökastelun suhteen. Hyväsky ajatus, että lapsi pissaa joka yö sänkyyn ja lakanat vaihdetaan joka päivä. Kun hyväksyt ihan oikeasti sen asian, että lapsesi kastelee, lapsi itsekkin alkaa hyväksyä sen. Eihän se nyt niin iso asia voi olla. Selitä lapselle, että yökasteluun vaikuttaa hormonaaliset tekijät aivoissa eikä siihen voi vaikuttaa itse mitenkään. 

Aloituksesi luettua minulle tuli tunne, että et taida hyväksyä lasta sellaisena kuin hän on, herkkänä ja kotona viihtyvänä poikana. Tietysti ymmärrän, että elämä olisi lapselle itselleen paljon helpompaa jos olisi reipas ja sosiaalinen mutta jos ei ole niin ei sellaiseksi välttämättä koskaan tule. Kannattaakin ajatella, että lapsi ei tule muuttumaan näiltä osin vaan teiän tulee muuttua. Harrastukseksi kelpaa mikä tahansa asia, josta lapsi on kiinnostunut. Jos esim. tykkää keräillä kiviä, tue lasta etsimällä yhdessä tietoa asiasta ja muita välineitä. 

Vierailija

Neuropsykologiset testit - ja kuntoutus alkuun.Käykö päiväkodissa kuntoutuksellisista syystä- maksuttomuus.
Suosittelisin laatimaan kiertävän erityislastentarhan opettajan kanssa suunnitelman jossa asiat huomioidaan / ja kaikki noudattavat systeemiä. Saako säännöllisesti puheterapiaa / siis päiväkodissa? Theraplay toimintaterapia osaksi päiväkotia, kunnan toimintaterapeutti mukaan systeemiin. Vastuun ottaminen kannattaa ja vaatia - mitäänhän ei tuoda eteesi valmiina tarjottimella . Kohta alkaa koulu, sitä varten systeemit kuntoon. Muista se että lapsesi on vielä pieni - ja se että lapsesi ei tarvitse olla kouluvalmis vaan koulun pitää olla valmis lastasi varten - ajatuksella tukitoimien riittävyys.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat