Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten erottaa joulu arjesta, kun on työtön ja yksinäinen?

Vierailija

Miten viettää yksin joulua niin, että se tuntuu muulta kuin tavalliselta arjelta? Kun on muutenkin periaatteessa milloin vain aikaa esimerkiksi lukea ja käydä kävelyllä.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Onko siellä suunnilla mitään tapahtumia jouluna? Mitäs kaikkea niitä onkaan, konsertteja, jumalanpalveluksia, joulutoreja, työttömien yhdistyksellä voi olla jouluruokailu tms.

Vierailija

Itse lähdin toissa jouluna matkalle mutta viime jouluna olin vaan kotona ja ostin kallista hyvää ruokaa itselle. Matkat jouluna on hurjan kalliita mutta tulipahan ainakin kerran tehtyä, käyttörahoineen ~3200€/2vko Thaimaassa :D

Vierailija

Kiertäisin joulukonsertteja ja taidenäyttelyitä, kävisin joulutorilla (vaikka Tallinnassa, halvimmat risteilyt 15€/hlö).

Ostaisin itselleni jotain tosi herkkua vaikka vain pienen nokareen kutakin.

Kutsuisin muita yksinäisiä ystäviäni nyyttikestehin ja koristelisin kotini jouluisaksi.

Selvittäisin olisiko maalla jotain lomapaikkaa mihin olisi varaa mennä vaikka pariksi päiväksi ihan toisenlaisiin ympyröihin

Vierailija

Nykyinen jouluhan on vain markkinamiesten riemujuhla. Ei sitä tarvitse mitenkään erottaa arjesta jos ei halua. Itse luultavasti leivon torttuja aatoksi, teen vähän normaalia parempaa ruokaa, pistän kynttilän palamaan ja katselen telkkua tai luen jotain kirjaa. Enkä pode tippaakaan huonoa omaatuntoa, että viettäisin nyt joulua jotenkin väärin.

Vierailija

Aika vaikea kysymys. Jos joulun pyhät ovat sinulle väistämättä yksinäistä aikaa, ehkä sinun pitäisi nyt tulevina viikkoina hakeutua mahdollisimman paljon ihmisten ilmoille. En tiedä, missä asut, mutta käy ulkona ja suorastaan väsytä itsesi ilmaisilla aktiviteeteilla. Ehkä siten ne yksinäiset, rauhalliset päivät jouluna tuntuvat sitten poikkeukselta ja erilaiselta.

Anteeksi, tämä oli varmaan ihan surkea neuvo, mutta ei tullut muuta mieleen.

Vierailija

Tee jotain hyväntekeväisyyshommaa, vaikka auta köyhien jouluaterialla tms. Itse olin vuosia järkkäämässä Hurstin joululounasta, tuli aina tosi hyvä mieli ja tunnelma. 

Vierailija

Käy joulun alla jossain niistä lukuisista kauneimmat joululaulut -tapahtumista joita kirkoissa järjestetään. Siinä pääsee mukavasti joulutunnelmaan, kun laulaa porukalla joululauluja. Joulukirkkokaan ei ole poissuljettu vaihtoehto, jos et aivan uskonnonvastainen ole. 

Jouluaattona voit käydä kävelyllä hautausmaalla. Monet vievät silloin kynttilän läheisen haudalle. Ei haittaa, vaikkei sinulla olisi ketään läheistä siellä, voit nauttia hautausmaan tunnelmasta, kun kynttilät tuikkivat haudoilla. Jos sinulla on varaa, voit ostaa hautakynttilän ja etsiä jonkun sellaisen haudan, jolle haluat sen laittaa. Olen itse tehnyt näin kerran nuorena, se oli vähän sellaista hupsuttelua, mutta siinä oli oma viehätyksensä. Löysin jonkun nuorena kuolleen haudan ja laitoin kynttilän sille haudalle.

Osta itsellesi jouluksi jotain herkkua, mitä et muuten raaski syödä. Minun jouluperinteisiin kuuluvat Vihreät kuulat ja Wienernougat eikä joulu tunnu tulevan ilman niitä. 

En itse piittaa joulusaunasta, mutta monille se on tärkeä perinne. Useissa taloyhtiöissä, joissa on yhteissauna, lämmitetään sauna joulunakin. Ota hyvissä ajoin selvää, onko teillä näin. Tai jos sinulla on oma sauna, voit käydä joulusaunassa ihan omin päin.

Jouluna tulee myös televisiosta yleensä hyviä elokuvia. Jos sinulla on televisio, niin suosittelen lämpimästi! Voit katsoa myös joulurauhan julistuksen Turusta, niin saat aaton vieton hyvin käyntiin.

Olen omalta kohdaltani huomannut, että joulu ei tule lahjoja ostamalla, vaan tekemällä. Monilla siihen listaan kuuluvat suursiivoukset, jouluverhojen ja pöytäliinojen laitot, kodin ja kuusen koristelut, jouluvalot ja ties mitä. Olen noille monesti tuhahdellut, mutta ajan kanssa olen huomannut, että jos en tee muita jouluvalmisteluja kuin ostan lahjat, niin se joulu vaan ei tunnu joululta. Näitä valmisteluja voi tehdä sitten ihan budjetin mukaan. Joulutekstiilien hankkiminen lienee turhaa ja kuuset ovat kalliita, mutta kotiin voi laittaa jotain pientä, joka muistuttaa joulusta ja tuo tunnelmaa. Jos ei muuta, niin kaapin perältä löytyy varmaan kynttilöitä. Joulumusiikki auttaa myös. Leivonta-ainekset eivät paljon maksa ja niistä tulee kotiin joulun tuoksu. Pitkään haudutettu riisipuuro tai uunissa tehty ohrapuuro on myös edullista ja tuo joulun tunnelmaa.

Mukavaa joulunodotusta sinullle, ap!

Vierailija

Olen nykyään sinkku, tulin jätetyksi pitkästä suhteesta miehen löydettyä uuden. Tulossa erilainen joulu. Aloitin tänään käymällä adventtikirkossa, oli hieno tunnelma. Muutenkin tarkoitus liikkua eri tapahtumissa, joita on vain tähän aikaan vuodesta. Liikuin aiemmin vain miehen kanssa kaikkialla, mutta pärjään hyvin myös yksin. Kutsun sukulaisia käymään ennen joulua, jonkun ystävän kanssa saatan käydä syömässä. Muuten olen jouluna omissa oloissani. Katson televisiota, syön suklaata ja juon glögiä.Käyn hautausmaalla. En tee mitään ongelmaa yksinäisyydestä, ei ole mitään syytä siihen.

Vierailija

Joululaulut kirkossa on hyvä idea. Sitten esim. lehtitaikina on tosi edullista, siitä saa sekä pasteijoita että joulutorttuja, paljon erilaista syötävää. Laatikoita saa myös edullisesti, nehän on tosi ravitsevia. Joulukuusipaikoilta saa yleensä ilmaiseksi poistettuja oksia, niistä tulee joulun tuoksu. Jos sinulla on hiukan rahaa, halpakaupoista ja marketeista saa hyasintteja muutamalla eurolla.

Vierailija

Menisin joulukirkkoon, varsinkin joululaulut tosi kauniita kirkossa. Hemmottelisin itseäni, ostaisin kasvonaamion, hyvää ruokaa ja hyvä viini.

Vierailija

Tavataan av:llä! Vierelle hyvää syötävää ja viiniä. Pidetään musiikkihetkiä täällä niin, että joku sanoo suosikkinsa joululauluista ja sitten kaikki laittaa sen soimaan (Youtubesta). Kerran päivässä pieni lenkki ulkona.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat