Helsinki vs lande
Miksi pikkupaikkakutalaiset ja muut landet halveksivat Helsinkiä? Väittäisin, että kateus on taustalla.
Kommentit (39)
Tampereen keskustassa asuvana naureskelen, kun joku helsinkiläisen pellon ja pajupusikon laidalla 1970-luvun kerrostalossa asuva selittää Stadinsa suuruutta ja kauneutta minun asuinympäristööni verrattuna.
johtuu varmaan siitä, että muun Suomen rahoilla rakennetaan oopperatalot, tiehankkeet, satamat jne jne jne. Niin ja helsinkiläiset on helvetin vastenmielisiä, paskinta porukkaa Suomessa ylivoimaisesti ellei vantaalaisia oteta huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus.
Järkisyitähän ei ole, varsinkin kun ottaa huomioon että kuinka paljon stadilaisten rahoista siirretään tukemaan tuota haja-asutusseutuja.
Hmm. mistä ne rahat hesaan tuleekaan, hesassa kukaan ei oikeaa tuottavaa työtä tee.
Mikä sinusta on tuottavaa työtä? Vaikka Stadissa ei enää ole juurikaan tehtaita, on täällä valtava määrä muita työpaikkoja, koska yritykset ovat keskittyneet nimenomaan pk-seudulle.
Muutenkin Suomesta on teollisuus ajettu alas ja tulevaisuutemme on palveluyhteiskunta, jolla povataan tulevaisuudessa olevan eniten työpaikkoja.
Siksishän Stadiin ja koko pk-seudulle muutetaan muualta Suomesta, kun ne työpaikat ovat nimenomaan täällä.
En kuitenkaan ymmärrä, enkä oikein hyväksykään tällaista vatakkainasettelua. Paljasjalkaisena stadilaisena arvostan maaseutua ja sen tuottamia elintarvikkeita paljonkin.
Palveluyhteiskunta tarkoittaa kehitysmaata. Amerikassa näin kauppojen kassoilla ostosten pakkaajia. Mietin olenko teollisuusmaassa vai kehitysmaassa. Odotin jo vähän että törmään jossakin yleisessä vessassa wc-paperin myyjään joita oli Egyptissä. Helsingin tulevaisuus ei ole kuvittelemasi palveluyhteiskunta vaan voit nähä tulevaisuuden kun menet Tallinnaan. Pienen puleeratun ydinkeskustan ympärillä on rappeutunut kaupunki kadulla kerjäävine eläkeläisineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus.
Järkisyitähän ei ole, varsinkin kun ottaa huomioon että kuinka paljon stadilaisten rahoista siirretään tukemaan tuota haja-asutusseutuja.
Kommenttisi oli hieman syyllistävä, siksi kai sait paljon alapeukkuja.
Asia sinällään on totta. Sote-uudistuksen jälkeen vielä enemmän.
Harmi, että kukaan helsinkiläinen ei kykene iskemään selkeitä lukuja esille. Jo nyt tiedetään se, että suhteessa suurin osa asumistuesta maksetaan helsinkiläisille. Siinä haja-asutusalueen rahoja siirretään pääkaupunkiin.
Tottakai asumistukia maksetaan pk-seudulla eniten, ovathan vuokrat täällä huikeasti kalliimmat kuin muualla Suomessa.
Pääkaupunkiseudun kunnat ovat nettomaksajien kärkeä valtionosuuksien tasauksia vertaillessa. Kaikkein eniten tasausta köyhille kunnille maksavat Kauniaisissa asuvat (tulotaso korkein Suomessa).
Vierailija kirjoitti:
Yksi ulkomailla asumisen hyvistä puolista oli se, että kiinnostus tähän ikuiseen nokitteluun pääkaupungin ja muun Suomen välillä katosi lopullisesti. Kun 3 tunnin lentomatkan päässä Suomesta vastailee kysymyksiin "Onko siellä Helsingissä jo sähkövaloja?", se antaa hiukan perspektiiviä Suomen asioihin.
Joo no, olet sitten jutellut melko sivistyneiden ihmisten kanssa... :) jos ei oikeasti hahmota edes sitä että Suomi on osa Euroopan unionia ja täten nk länsimaa, niin sitten on kyllä aika yksinkertainen kysyjä. Luulenpa että sinulle on varmaankin haluttu vain vinoilla, joten tuollaiset lausunnot voi suoraan unohtaa. Ei olisi kannattanut tännekään tuota kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
MInä maalainen rakastan Helsinkiä! Omistan siellä 4 asuntoa, joiden vuokratuotto kuukaudessa on noin 3200 e. MInusta on ihanaa, että valtio mahdollistaa asumistukien avulla minulle tyhmälle maalaiselle tulot, joihin keskituloinen helsinkiläinen ei yllä työtä tekemällä. Saan täällä maalla keskittyä puuhastelemaan kaikenlaista kivaa.
Nettotuotto? Tuskin. Sehän olisi 800e/ asunto.
Vierailija kirjoitti:
Edes tämän otsikon alla ei ollut mitään keskusteluksi luokiteltavaa.
Ja palsta vain jatkaa?
Linkkaa sinun aloittamat mielenkiintoiset keskustelut.
Vierailija kirjoitti:
Kateus.
Kiusallinen alemmuudentunne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä maalainen rakastan Helsinkiä! Omistan siellä 4 asuntoa, joiden vuokratuotto kuukaudessa on noin 3200 e. MInusta on ihanaa, että valtio mahdollistaa asumistukien avulla minulle tyhmälle maalaiselle tulot, joihin keskituloinen helsinkiläinen ei yllä työtä tekemällä. Saan täällä maalla keskittyä puuhastelemaan kaikenlaista kivaa.
Jatkan vielä eli vuokriesi tulisi olla noin 1600e per asunto, jos lasketaan vastikkeeksi reilu 400e ja verottaja vie siitä eli vajaasta 1200e:sta 31% eli sulle jäis n. 800e.
pari vanhaa linkkiä
http://www.yle.fi/tvuutiset/uutiset/upics/liitetiedostot/kuntien_verora…
ja
http://yle.fi/uutiset/ruuhka-suomi_elattaa_muun_maan/5714492
Jos niitä jotkut osaavat lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, se on vähän yli 800 e/asunto. Yksiöstä Kampissa saa tuon 800 e/kk ja kaksiosta jo 1100 e/kk. Ihan mukavia summia.
Vierailija kirjoitti:
pari vanhaa linkkiä
http://www.yle.fi/tvuutiset/uutiset/upics/liitetiedostot/kuntien_verora…
ja
http://yle.fi/uutiset/ruuhka-suomi_elattaa_muun_maan/5714492
Jos niitä jotkut osaavat lukea.
Et huomannut, että linkkisi on vuodelta 2009? Ja että siinä otetaan huomioon vain murto-osa rahansiirroista. Ei esimerkiksi sitä, että valtion palkkalistoilla olevista 80% asuu pääkaupunkiseudulla.
Helsinki vs. Lande? Koko Suomihan on landea :D
Vierailija kirjoitti:
Landet on kateellisia, kun itsellä ei ole varaa asua Stadissa.
Jännä, että kaverillani, työttömällä sossun asiakkaalla, on varaa asua Kampissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä eli vuokriesi tulisi olla noin 1600e per asunto, jos lasketaan vastikkeeksi reilu 400e ja verottaja vie siitä eli vajaasta 1200e:sta 31% eli sulle jäis n. 800e.
Vastikkeet eivät ole lähelläkään tuota summaa vaan keskimäärin alle 200 e/kk. Asunnot ovat kantakaupungissa ja vastikkeet pieniä siksi, että yhtiöillä on kunnolliset vuokratuotot. Esimerkiksi pienimmän yksiöni vastike on 85 e/kk, taloyhtiössä kaikki isot remontit tehty, ei edes vesimaksua. Siksi vuokrat ovat alle tuon laskemasi 1600 e/kk ja silti tuotto on kohtalainen.
Jotenkin törkeää ja epästadilaista typistää toinen joksikin "landeksi".
Ylpeä stadilainen olen, viidennessä polvessa. Olisin varmaan ihan yhtä ylpeä landelainen, jos olisin siellä syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ylpeä stadilainen olen, viidennessä polvessa. Olisin varmaan ihan yhtä ylpeä landelainen, jos olisin siellä syntynyt.
Paitsi, että kun stadikin on maailmalta katsottuna yhtä landea. Naurattaa, kun stadilaiset yrittävät tehdä pikkukylästä väkisin jotain metropolia. Verratkaa hei esim metrolinjaa johonkin oikeiden suurkaupunkien vastaaviin...
Helsingissä jokainen on omillaan ja se on mahtavaa, että ei tarvitse tehdä mitään. Helsinkiläisistä ruokakunnista lähes 30% saa toimeentulotukea eli ei tarvitse tehdä töitä vaan saa elää huoleti juuri sellaista elämää kuin tahtoo vailla rahahuolia. Landella ei rahaa jaeta yhtä hulvattomasti.