Mua niin ottaa päähän se, että yli 50v mammat kutsuu asiakaspalvelijoita TÄDEIKSI!

Vierailija

Joo, ehkä ei ottaisi niin pahasti makuhermoon jos olisin edes vaikka 30v. Olen 19 ja silti nämä melkein kolme kertaa minun ikäiseni rouvashenkilöt jaksaa lässyttää lapsilleen "odota, täti tuo sinulle kohta maitoa/ruokaa/younameit."
Kumma juttu että poikkeuksetta nämä tädiksi nimittelevät ovat itse yli 50v tanttoja. Jos on vaikka 20-35v nainen syömässä lapsen(sa) kanssa, he kyllä yleensä ymmärtävät olla käyttämättä täti-sanaa ja puhuvat mieluummin vaikka tarjoilijasta.

Kohtalontovereita? Mielipiteitä teiltä 50v miksi teette näin?

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Muuten hyvä, mutta yli 50-vuotiailla naisilla ei ole niin pieniä lapsia kuin jutustasi voi päätellä. Ja vaikka olisikin, niin täti sinä olet johonkin pikkulapseen verrattuna.

Vierailija

Ja sinä nimität tantoiksi ja mammoiksi yli 5-kymppisiä. Monellako niin vanhalla on muuten yleensä niin pieniä lapsia että niille lässytetään?
Miten se makuhermoon ottaminen ilmenee?

N.28v

Minä olen ollut asiakaspalvelija siitä lähtien kun oli 19 vuotias. Ei minua ollenkaan haittaa vaikka äidit tai isit kutsuvat minua tädiksi puhuessaan lapsilleen/lapsenlapsilleen. Saatan jopa itse sanoa, että "odotas täti auttaa" tai "täti näyttää", jos tulee sellainen tilanne. Eihän siinä sinua vanhksi korpuksi kutsuta. Kuuluisiko lapselle sitten sanoa että "toi" tai "tuo"?

Vierailija

Jos olisin kirjoittanut mamman/tantan paikalle arvon rouva, ei kukaan tänne olisi jaksanut vastata. Nyt saan ehkä helpommin vastauksia kysymykseeni.

Siis aiheeseen, miksi ihmeessä tädittelette/sedättelette luultavasti teidän lapsianne nuorempia ihmisiä?
Ap

Vierailija

6, aloitusviestissäni sanoin että tarjoilija voisi olla esimerkiksi aivan kelpo sana puhuttaessa, noh, tarjoilijasta.

Minusta se tädittely tuntuu kuin kutsuttaisi vanhaksi korpuksi.

Ap

Vierailija

9, tiedän että tuo oli puoliksi läpällä heitetty, mutta on minulla töissä rinnassa nimikyltti, jos se nyt asiaan jotain vaikuttaa.

Eihän se tädiksi kutsuminen ole loukkaavaa jos tosissaan on täti. Itse en ole, ja ottaa päähän tuo tädittely.

Vierailija

Kutsun koska Suomessa on sananvapaus eikä tädiksi kutsuminen ole kunnianloukkausta. voihan se olla, että olet vielä harvinaisen tätimäinen ikäiseksesi. Silloin se tulee ihan automaattisesti, koska näytät siltä.

Vierailija

Joo tuttua!!! Kamalan tökeröä kutsua tädiksi ja vielä ihan tuntematonta ihmistä. Monta kertaa itse törmännyt samaan. Seuraavan kerran meinaan sanoa että en kyllä ole mikään täti olen vannonut liian arka sanomaan mitään. Onko suomenkieli oikeasti niin köyhä ettei löydy mitään muuta sanaa kun täti eikö voi sanoa vaikka nainen. En ole kuullut että miestä oltais seditelty aina ihan mieheksi sanottu.

Vierailija

En käytä kyseistä termiä koskaan kenestäkään.

Toinen kaamea sana on rouva, jota osa hokee tauotta ja luulee olevansa kohtelias.

Ihmisiä sinutellaan tai teititellään ja kohdellaan ystävällisesti.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat